Pages

Friday, September 10, 2021

Clas Ohlson

 Postorderföretaget i Insjön med sin trevliga katalog! Redan som liten grabb var Classes katalog flitigt använd, det var alltid kul att bläddra genom den. Kolla på alla verktyg, maskiner och annat som fanns där, sida upp och sida ner. De riktigt gamla katalogerna är än trevligare för en tekniskt intresserad läsare, jag menar då riktigt gamla sådana. Det kunde finnas väldigt udda och märkliga saker till försäljning. Sådant sker tyvärr inte i dagens strömlinjeformade organisation och det är mycket saker som finns på ett flertal andra ställen. Tyvärr är det så i den moderna tiden, vi har fler affärer men med ett allt mer likriktat utbud. I Classes begynnelse kunde allt möjligt säljas, diverse surplus lager eller annat som någon anställd fick nys om togs in och såldes. Vad gäller de äldre katalogerna så har jag för mig att de några år kan laddas ner som pdf även om förstås ett riktigt blädderex slår en digital dito som saknar bläddringkänslan.

I vilket fall så beställde jag för cirka 1.5 månader sedan en artikel för leverans till en butik nära mig. Det utlovades att ett sms skulle skickas ut när varan fanns på plats i den fysiska butiken. Tiden gick och jag ringde butiken ifråga och undrade var varan blivit av. Det visste de förstås inte men lovade beställa den igen och att sms skulle komma inom några dagar. Ok, några dagar till så! Det gick en vecka som blev sen blev till två och naturligtvis inget sms. Ringde, efter litet letande efter ett telefonnummer till kundtjänst, till Insjön och undrade vad som stod på. 

- Ja, det är ju covid-19 nu så det verkar ta lite tid ursäktade sig kundservice. 

- Ja visst det är ju det. sa Kalkyl, Det verkar ju så. 

- På fredag ska vi ha fått in varan och då skickas den direkt till din butik så i mitten på nästa vecka får du ett sms (!). 

Hm, får jag ett sms alltså, liksom typ vad bra! Hm har jag inte hört det innan? 

Ja självklart och tyvärr kom inget sms denna gång heller. Det har nu sen första ordern gått 7-8 veckor eller nåt och nu har även en ibland mycket tålmodig Kalkyl i stort sett gett upp...

Jag har full förståelse för att leveranserna ibland och särskilt under en pandemi kan ta betydligt längre tid men vore det inte på sin plats att i alla fall informera kunderna via t.ex. ett sms att din vara är tyvärr fortfarande försenad? Hade i alla fall varit att visa sina kunder lite respekt.

Med tanke på denna tråkiga upplevelse är jag inte förvånad att Classe sjönk med knappt 9% igår på börsen. Ett företag som nonchalerar sina kunder på detta vis får svårt att behålla dem. Classe är långt ifrån ett bolag som platsar i min portfölj även om jag förstår att Classe-resan för en del blivit ganska bra och DA:n har varit (vet inte om fortfarande är) hög. 

Med CDON har jag haft mycket bra affärer med som handlande kund och för några veckor sedan letade jag efter en sak till min bil, CDON dök upp vid letandet och verkade ha varan men tyvärr gick den inte att beställa för tillfället. Jag registrerade mig för notis när varan åter skulle gå att beställa även om jag inte hyste någon större förhoppning att det skulle ske. Har saknat E-bay handlandet men sen PostNord började ta ut minst 80 kr/pkt så försvann den fina möjligheten till inköp. Igår dök ett mail upp från CDON och glädjen var stor när jag insåg att varan nu gick att beställa och det till ett facilt pris dessutom. Tyvärr gick frakten på 79 kr vilket var nästan varans pris. Lite surfning löste upp knuten och 24.se erbjöd samma vara men med frakten 49 kr så varan beställdes därifrån istället och Kalkyl sparade 30 kr. Att jag hittade 24.se berodde på att CDON själva länkade mot 24.se som de antagligen beställer denna vara ifrån. Kalkyl drar sig till minnes en gammal beställning hos CDON som resulterade i tre olika paket från tre olika företag, första intrycket var 'men jag har inte beställt nåt därifrån...'.

Vad gäller Classe får Kalkyl nog se mig om efter en annan kedja att beställa ifrån för deras logistiska förmåga verkar ha tunnats ut betänkligt sen den gamla goda tiden då de endast sålde via postorder från Insjön.

 Ps: ja precis som Kalkyl skrev igår så skramlade det in utdelningspengar även idag och gissningsvis blir lördagens morgon sådär gemytlig också när telefonen signalerar inkomna utdelningspengar på morgonen när Kalkyl vaknar ur FIRE drömmarna.

4 comments:

  1. Har ägt Clas Olsson en gång i tiden då de fanns med om Avanzas superlånsaktie. Den tiden är nu förbi, tröttnade på deras fladdrande hit och dit, och någon "resa" var det inte tal om. Sålde med några få procent i vinst.

    De lyckas märkligt nog överleva trots hård konkurrens, det är starkt gjort av dem.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hallå Snålgrisen! Uppenbarligen gör de något rätt i alla fall eftersom de hänger kvar vilket jag tycker är bra då jag gillar att ha tillgång till deras butiker även om jag inte handlar speciellt mycket där beroende på för låg kvalitet på för många saker.

      Delete
  2. Hobbex katalogen kommer jag ihåg var skoj när jag var barn. Där fanns det mesta. Sedan köptes mycket kläder från Ellos.

    Öht så näthandlar jag otroligt lite. Min laptop beställde jag nog via cd-on, det var billigast. Tror det snart är 10 år sedan, den håller fortfarande (peppar peppar ta i trä), och kostade typ 3500SEK då. Jag kör ju inte så avancerade programvaror eller FIRE-beräkningar...;)

    Byggvaror har det varit en del köp av under åren. Men det har oftast gått bra att köpa det i någon gråzon av tjänster och gentjänster.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja den tillhörde också en av favoriterna med alla luftgevär, kikare och en massa annat kul och spännande! Jula hade förr också en katalog som gärna lästes men den "optimerades" tyvärr bort så nu handlas det nästan aldrig på Jula längre.

      Biltema har valt att behålla sin katalog och idag är det första källan för bläddring och även om kvaliten på Biltemas produkter är dålig finns det en del guldkorn också till en bra peng.

      Min laptop är nog cirka lika gammal, kostade dock drygt dubbelt men kör på lika bra fortfarande som när den var ny så var ett mycket bra köp.

      Delete