Pages

Sunday, November 27, 2022

Även 1:A advent

 Även under en 1:a advent kan det hinnas med lite arbete, ja egentligen inte så värst speciellt att göra lite arbete även under en 1:A advent. Med barn i huset är det alltid något som måste fixas. Dagen har inneburit rejält med utomhusaktivitet vilket passar Kalkyl förträffligt eller egentligen allra bäst. Det blev uppskattad utomhusaktivitet för barnen och några vänner. Timmarna gick fort och plötsligt var det kväll igen, det blev en sedvanlig adventspromenad. Nu är alla måsten avklarade och söndagskvällen lockade med lite FIRE-arbete! Bilen fick vinterhjulen påsatta igår och som vanligt ser Kalkyl detta arbetsmoment som en stunds träning och njutning, inga däckhotell och liknande här. Bloggkollegan Utdelningssmålänningen skrev en kommentar på någon annan bloggkollegas blogg om att det kan vara farligt att låta däckfirmorna, ja ni vet "proffsen", byta hjul eftersom om skarpt och trist läge på vägen uppstår genom en punktering kanske kan man då inte få loss bultarna...

Nej, tyvärr är "proffsen" i stort sett att betrakta som amatörer, inte alla säkert men väldigt många,  eftersom de drar åt hjulbultarna alldeles för hårt. En annan sak som Kalkyl funderat en del över är hur de kringgår efteråtdragninsmomentet? Kanske de faktiskt påtalar för kunderna att de efter 5-10 mil bör efterdra? Nej, det tror Kalkyl inte att de gör och det är en av anledningarna till att mutterdragarna körs hårt och alltså drar åt hjulbultarna alldeles för hårt. Då de flesta bilar idag brukar ha lättmetallfälgar är det något märkligt att inte fler spräckta lättmetallfälgar finns... På stålfälgar föreligger ingen risk för att spräcka fälgen, då går gängorna istället åt pipan, men på lättmetallfälgar finns den. Att "proffsen" faktiskt drar åt alldeles för hårt är en sak Kalkyl själv fått uppleva då en större vägskada punkterade ett däck för många år sedan. Det var med nöd och näppe som hjulbultarna till sist lyckades att få loss och däcken hade ett stycke tid tidigare bytts och hjulen alltså monterats av ett "proffs". Ingen rolig upplevelse alls, ståendes vid vägkanten och så pass illa att inte domkraften gick att få under bilen. Tur att inte tummen sitter mitt i handen och inte gjorde det då heller!

Över till jobb#2 det underbara och numera en stor del av själva livselixiret! Det gäller sparkvoten. Månad 10 är avklarad och snart så även denna nummer 11 i ordningen, den är dock inte avslutad än och därmed kan den inte ännu ingå. Så här ser bilden ut fram till och med månad 10 :



Den stora "smällen" är förstås i april då Kalkyl är en "mönstermedborgare" och gör rätt för sig i alla väder: ISK skatten. Helt klart är detta en stor och mycket tråkigt "plump" som slår till och i takt med FIRE-resans exekverande mot målgången blir denna "plump" allt värre att mentalt hantera, på samma gång blir den alldeles säkert än mer angenäm för skattmasen att avnjuta... Den enes glädje, den andres sorg precis som vanligt alltså. Hur pass stor och omfattande sorgen kommer att bli år 2024 är inget Kalkyl orkar tänka på just nu...

ISK skatten är en sak, 2022 innebar också en betydligt dyrare semester än som varit normen under de senaste ytterst uppoffrande och krävande åren. Detta belastade månad 8+9. Månad 9 fick en extrasmäll pga energihaveriet och Kalkyl har lust att skicka räkningen till Rosenbad:

Rosenbad - kommissionen för Energihaveriet och flummeriet
Att.: Per Bolund & Magdalena Andersson
Stockholm
Sverige

Om någon får lust att återblicka när saker var betydligt bättre körandes i gamla Svedala så ta en titt på Lars von Triers Riket och njut av en tyvärr hädangången men fantastiskt skådespelare vars namn var Ernst-Hugo Järegård, i Riket spelade Ernst-Hugo hjärnkirurgen Stig Helmer och en återkommande rutin denne kirurg hade var att ta hissen upp på Rigshospitalet i Köpenhamn och bl.a. beundra Barsebäcksverket och mot dem uttala:

Ni svenska vakttorn

Om någon har missat utvecklingen så har nu elpriserna stigit mycket kraftigt igen och ja här sitter vi skattebetalare och betalar notan... Vi har dessvärre redan betalat höga minister- och riksdagslöner som orsakat haveriet men notan är inte färdigbetald än...

 Nå en smärre slirning i skriveriet så åter mot sparkvoten, det ser trots allt ganska bra ut och med en genomsnittlig sparkvot på 57%. Att ligga så pass högt och bara en bit lägre än 2021 känns ganska bra trots allt då alla priser i stort sett har ökat kraftigt. Det skall poängteras att denna sparkvot är exklusive utdelningar. Det ska bli spännande att se snittet för helåret 2022 och snart är alltså även månad 11 redo att ingå.

På utdelningsfronten har det nu lugnat ned sig netydligt och betänkligt. En reflektion är att fler bolag måste tas in i Kalkyls Pengamaskin så att det blir lite mera catchingande i slutet på november och fram tills årsslutet. Cibus lär bli den sista som kröner utdelningarna för november månad och kröningen bör ske på torsdag. Ah, abstinens alltså. Mobben har varit så tyst nu under ett antal dagar...



  

6 comments:

  1. Nu var det ju så att Regering Fädin (c) satt vid makten ihop med M och L .1980 när dom bestämde att Svenska folket skulle folkomrösta för eller imot KÄRNKRAFT . Det blev imot så Statliga Vattenfall kunde ju inte satsa pengar på utveckling av KÄRNKRAFTEN. Precis som alla företag som skall vara vinstdrivande måste man ha en bred politik och långsiktig om man skall våga satsa. Nu körde Vattenfall KÄRNKRAFTEN så länge det var säkert sen var det nedläggning som gällde. Var för dyrt att renovera så det var SVENSKA folket en BLÅÅ -GRÖN regering och MARKNADEN som la ned KÄRNKRAFTEN. INTE Maggan eller MP. DET var även en Moderat som delade in SVERIGE i 4 EL soner.SOSSEMATS

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nåja Sossemats, ingen är utan skuld, ej heller den som är satt i skuld!

      "Folkomröstningen 1980" saknade dessvärre alternativ för de som var FÖR kärnkraften... Det fanns tre linjer och alla dessa var mer eller mindre emot kärnkraften...

      Att kalla 1980 års folkomröstning för något annat än en katastrof är svårt och faktiskt rent felaktigt också.

      Spolar vi fram bandet var det trots allt så att kärnkraften fortsatte att få spela en bra fiol ihopa med vattenkraften och dessa två energislag har varit grunden för den välfärd vi alla i Sverige idag tar för given. Att flera älvar dämdes upp och tämjdes var knappast varken enkelt eller uppskattat men det var en stor del i välfärden i dagens Sverige. Kärnkraften var det också.

      Att Vattenfall "körde så länge det var säkert" är rent nonsens att skriva och det vet du säkert precis lika bra som alla andra. Ja vi kör vidare med kärnkraften för att den är SÄKER. Den kunde förstås varit ännu bättre och tramset och idiotin som inträffat på R4 är bedrövligt och skiftlaget som orsakade detta borde ställas till svars och sen kan man undra hur i helvete värmestavar kan sättas på om inte vatten finns kring dem... 1&0=0 är grundläggande ingenjörskunskap men uppenbarligen har detta missats på Ringhals i detta fall.

      Marknaden lade inte ner någonting, jo om du menar att marknaden är en marknad med subventioner politiskt pådrivna trender. Politikerna slog undan marknaden och sponsrade vind- och solkraftsel och utan den sponsring hade de idag inte existerat. Att dessa två energislag oftast bara fungerar när vi behöver som minst energi är grundproblemet och ett vettigt och stabilt elsystem behöver då bygga en alternativ källa för varje endaste kWh dessa energislag producerar eller påstår sig vilja producera.

      Delete
    2. Det heter emot, men vissa kan inte ens skriva... än mindre de bruna sossarnas ss-historia.

      Delete
    3. Det var lite felskrivningar av sossemats helt klart, både grammatiska och...

      Delete
  2. Däckhotell och däckbyten av proffs har jag aldrig nyttjat förr. Men detta år blev det att åka med däcken till en verkstad. Sambon förbjöd mig att byta däck på hennes bil. Det var nog bäst så, men jag hoppas på att komma igen till våren. Det tar nog inte mycket mer än 45 minuter och är inte så ansträngande heller.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tycker att din sambo var klok och även du som lyssnade på henne. Ska inte krångla med däckbyte efter vad du gått igenom. 45 min cirka tar det, vissa hävdar 15 men då får man nog ha proffslift att tillgå. För mig minst 2h denna gång men då ingick noggrann biltvätt!

      Delete