Pages

Wednesday, August 11, 2021

Kalender

 För några dagar sedan försvann fliken 'kalender' från Avanzas androidapp. Som vanligt helt utan någon slags information till kunden förändrades ännu en funktion. Jag har retat mig på att den försvann då informationen om utdelningarna givetvis är av stor vikt. Jag har också retat mig på den uteblivna informationen vilket jag tycker är ett nonchalant sätt att hantera sina kunders ekonomiska översikt. 

Nu är 'kalendern' dessbättre inte helt försvunnen och den hittas på ett, som oftast, nytt och delvis ologiskt ställe vid jämförelse mot där 'kalender' hittades:

tryck på 'Föregående utdelning' i appen och vips dyker kalendern upp!

Det är ju väldigt bra att den i alla fall finns kvar och kanske kommer det med tiden att kännas mer logiskt med den nya placeringen men VARFÖR INTE berätta för sina kunder via ett meddelande? Möjligt att Avanza informerat via någon flashig nyhetssida eller nåt men då har i alla fall Kalkyl missat nyheten. Jag tycker inte heller att man som kund ska behöva dammsuga efter nyheter och har länge tyckt att Avanza borde skärpa sig på denna punkt ordentligt, d.v.s de ständiga förändringarna.

Vad tycker ni?

5 comments:

  1. Håller med. Uppfattar det som att de gått från att vara väldigt duktiga (aktie/placering) produktpersoner till att tro att agile-arbetssätt löser allt. Lite som man ser på andra företag... De har en fördel mot andra företag att de i princip inte har någon värdig konkurrent.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Och jag instämmer i vad du skriver SL! Det är lite tråkigt att tekniknörderiet fått slå en så pass stor rot som den gjort för respekten mot kunderna har minskat vilket visar sig just i detta med ständiga "förbättringar" mest hela tiden. Visst blir vissa saker bättre men det är också en del som tyvärr blir sämre eftersom de som utvecklar inte tycks använda sakerna själva utan mest hittar på nya saker att implementera...

      Delete
  2. Problemet är nog att arbetsuppgifterna för alla UX-are inte räcker till och därför uppfinner de behov som inte finns. Jag tror att de har en svag produktägare helt enkelt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det kan mycket väl vara så ZS, lite synd eftersom en kund normalt sätt inte önskar ständiga förändringar...

      Delete
    2. På alla ställen jag varit på så är det snarare produktägaren som driver på vansinnet.

      Delete