Thursday, May 30, 2024

Intjäning jobb#4 - del 2

 Ja gamla Bettan som kör ifrån de flesta fortfarande servas och sköts av Kalkyl själv. Numera gäller det precis alla servicar, reparationer o.s.v.

Kalkyl förvarar och byter hjul själv, förstås i resan mot FIRE. En riktig karl klarar byta sina egna hjul men inte ens denna gamla sanning verkar värst intressant idag längre och många är de som använder diverse däckhotell och liknande. 

Sådana faciliteter kostar väldigt olika men snittpriset verkar ligga på runt 1000 kr/säsong och då året har två säsonger blir det minst 2000 kr/år. Ja 2000 kr för att byta hjul eller som oftast sägs: däck...

Kalkyl gör alltså som vanligt detta själv och sparar därmed in säg 2000 kr/år. Dessutom flera fördelar i form av:

  • vet vart hjulen är/befinner sig mellan bytena och de bör finnas kvar när nästa byte ska ske...
  • kan kvalitetskontrollera både hjul, bromsar och annat vid byte. Kan också som Bosse Bildoktor rekommenderade sätta kopparpasta på naven... Inte alls att rekommendera och bättre låta bli, där har Bosse helt fel vilket är lite konstigt för han brukar ha rätt. 
  • drar hjulbultarna/muttrarna tillräckligt hårt men inte för hårt vilket tyvärr riskerar sprickor i Al-fälgar framförallt som inte alls är lika tåliga/robusta som stålfälgar (verm har sådana nuförtiden förresten?). En annan potentiell risk få vet om eller inser är att vid en trist punktering under färd kanske inte de verkstadsskiftade hjulen ens går att få av... De, däckhotellen (löjligt namn inte sant?) eller verkstäderna drar rejält (över)hårt för att inte behöva kalla tillbaka kunderna efter 10-20 mil för efterdragning och de vill inte riskera hjul som lossnar under färd (vilket faktiskt börjat hända lite oftare på senare tid... Undrar liksom varför?!...).
Elfel... Jaja sådant händer tyvärr på äldre bilar då och då, men även på näsan helt nya bilar nuförtiden... Kan bli väldig dyrt. Kalkyl felsökte och åtgärdade på ungefär 2h. Sparade säkert ungefär minst 5000 kr då bara kablaget kostar (billigt pris) runt 1000 kr... Det ska poängteras att 5000 kr liksom är helt taget ur luften och en normal bilverkstad a la 2024 kan nog debittera alltifrån 5000 - 25000 kr för denna reparation... 
 
Om några hundra mil är det dags för service och delarna som krävs för denna är redan införskaffade och när miltalet uppnås är det bara att sätta igång med arbetet när lusten slår till och servicekostnaden blir istället en inkomst eller besparing. Olja för kommande period, alltså mellan två servicar, tills ännu en ny service ska göras är också inhandlad. Skönt vara förberedd.
 

2 comments:

  1. Att meka med bilen själv är både roligt och sparar en hel del pengar.

    Brukar byta olja och filter själv på min gamla Volvo, och köper allt på Biltema. Kostar 6-700 kronor.

    Verkstäderna tar 2000 kronor bara för oljebytet, och 3500 kronor om de ska sätta en stämpel i serviceboken.

    Så min timlön på detta blir 1300 kronor - efter skatt. :-)





    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är inte dumt att utan större ansträngning ha en timlön på runt 1300, att dessutom ha kul under tiden är än bättre!

      Mot Fire!

      Delete