Friday, May 31, 2024

Den Stora skördetiden

 Den Stora Skördetiden är avklarad för detta år 2024. Det är som så många gånger förr blandade känslor kring detta konstaterande:

  • härligt att kassakistorna fyllts på
  • tråkigt att inte mer kunde erhållas
  • tråkigt att den inte liksom bara kan fortsätta
  • det är lång tid tills nästa gång...
Beroende på hur man ser på det kan Den Stora Skördetiden ses vara i 3 månader, mars-maj men effektivt varar den betydligt kortare då det brukar vara bankerna som inleder den i slutet på mars. Månadsvis alltså 3 månader medans effektivt cirka 11-12 veckor.

Årets utfall blev synnerligen bra och siffror ifrån Mästerexcelarken tillhörande den Kalkylska Pengamaskinen brukar vara enkla och tydliga:


Utfallet för Den Stora Skördetiden blev alltså synnerligen fint, +16.1% mot 2023!!! En hel del härliga kronor alltså. Summan som dras in under Den Stora Skördetiden slår de initiala förväntningarna med råge, ja alltså de initiala om var slutmålet kanske kunde hamna nån gång i framtiden där kring FIRE resans start 2018! Helt fantastiskt att konstatera detta!

Fredag igen och ännu en hektisk vecka har klarats av, pust, suck och stön... Ja att arbeta är synnerligen, för de som faktiskt fortfarande gör så (nej Kalkyl räknar inte er mötesriddare till denna skara, sorry), är knappast en dans på rosor. Släpet att dra lastas på med allt mer undan för undan och allt fler står mest och skriker vid sidan utan att varken förstå eller tillföra nåt av större vikt för egen maskin, d.v.s ungefär samma situation som tyvärr råder i en växande andel av den svenska befolkningen och i synnerhet i den svenska politiken (men heja TIDÖ och elogé till Ebba Busch för senaste uttalandet om islam och muslimer i Europa). EU har så sakta börjat vakna och Ericssons Börje Ekholms uttalande var föredömligt rakt på sak och Kalkyl instämmer till 100% och har haft liknande tankar sedan många år:


Det är verkligen dags att vakna Europa...
Klockorna de många har ringt både länge och högt nu...


Thursday, May 30, 2024

Intjäning jobb#4 - del 2

 Ja gamla Bettan som kör ifrån de flesta fortfarande servas och sköts av Kalkyl själv. Numera gäller det precis alla servicar, reparationer o.s.v.

Kalkyl förvarar och byter hjul själv, förstås i resan mot FIRE. En riktig karl klarar byta sina egna hjul men inte ens denna gamla sanning verkar värst intressant idag längre och många är de som använder diverse däckhotell och liknande. 

Sådana faciliteter kostar väldigt olika men snittpriset verkar ligga på runt 1000 kr/säsong och då året har två säsonger blir det minst 2000 kr/år. Ja 2000 kr för att byta hjul eller som oftast sägs: däck...

Kalkyl gör alltså som vanligt detta själv och sparar därmed in säg 2000 kr/år. Dessutom flera fördelar i form av:

  • vet vart hjulen är/befinner sig mellan bytena och de bör finnas kvar när nästa byte ska ske...
  • kan kvalitetskontrollera både hjul, bromsar och annat vid byte. Kan också som Bosse Bildoktor rekommenderade sätta kopparpasta på naven... Inte alls att rekommendera och bättre låta bli, där har Bosse helt fel vilket är lite konstigt för han brukar ha rätt. 
  • drar hjulbultarna/muttrarna tillräckligt hårt men inte för hårt vilket tyvärr riskerar sprickor i Al-fälgar framförallt som inte alls är lika tåliga/robusta som stålfälgar (verm har sådana nuförtiden förresten?). En annan potentiell risk få vet om eller inser är att vid en trist punktering under färd kanske inte de verkstadsskiftade hjulen ens går att få av... De, däckhotellen (löjligt namn inte sant?) eller verkstäderna drar rejält (över)hårt för att inte behöva kalla tillbaka kunderna efter 10-20 mil för efterdragning och de vill inte riskera hjul som lossnar under färd (vilket faktiskt börjat hända lite oftare på senare tid... Undrar liksom varför?!...).
Elfel... Jaja sådant händer tyvärr på äldre bilar då och då, men även på näsan helt nya bilar nuförtiden... Kan bli väldig dyrt. Kalkyl felsökte och åtgärdade på ungefär 2h. Sparade säkert ungefär minst 5000 kr då bara kablaget kostar (billigt pris) runt 1000 kr... Det ska poängteras att 5000 kr liksom är helt taget ur luften och en normal bilverkstad a la 2024 kan nog debittera alltifrån 5000 - 25000 kr för denna reparation... 
 
Om några hundra mil är det dags för service och delarna som krävs för denna är redan införskaffade och när miltalet uppnås är det bara att sätta igång med arbetet när lusten slår till och servicekostnaden blir istället en inkomst eller besparing. Olja för kommande period, alltså mellan två servicar, tills ännu en ny service ska göras är också inhandlad. Skönt vara förberedd.
 

Saturday, May 25, 2024

Intjäning - jobb#4

 Som vanligt jobbas det på för fullt. Fokus är vila ifrån jobb#2 och det går rätt bra faktiskt. Den Kalkylska Pengamaskinen får jobba på själv och Kalkyl och ägaren följer mest med lagom intresse med i nyhetsflöden och då mest i börsrelaterade sådana. 

För Kalkyl gäller:

  • jobb#1 (löneslavjobbet det härliga *BRYT för sjutton, ja  BRYYYYYT nu direkt* Hördes BRYT?)
  • jobb#2 (Pengamaskinen och FIRE)
  • jobb#3 (obetalt "volontärsarbete" eller vad det ska kallas, ger mycket tillbaka)
  • jobb#4 allt annat sorterar här under kanske? Snickare, murare, stenläggare, bilmekare, cykelmekare, kock, fixare, målare, aborist, odlare, barnskötare, sporttränare, lekledare, utflyktsnisse o.s.v.

Under tiden som det vilas ifrån jobb#2 har jobb#1 växlats upp och ja det rullar på eller vad man ska säga... Det är helt klart nya tider och jämförelser med hur saker såg ut för 5, 10, 15 och 20 år sedan känns snart allt mer konstiga och tyvärr är mycket till det sämre... Mediatroll o.s.v. Vem fan bryr sig, det är en del av hela rävspelet?!... Eller är Bidrags- och semesterpartiet för nysvenskars härliga tombolar och lotterier bättre? Eller är Maggans ljugande bättre? Skulle inte tro det, eller? Så sluta med detta trams och börja jobba era lata odugliga folkvalda odågor i gemen.

Då pengar är och antagligen förblir ett brinnande intresse utför Kalkyl i stort sett precis allting själv (har självklart inte endast med pengar att göra att Kalkyl gör det mesta själv, det blir oftast också bäst gjort av en själv och det gillas att arbeta och lära nya saker), har alltid också gjort så inget och inget nytt under den solen så att säga, och några RUT och ROT avdrag varken används eller har använts. Varför behövs de? Sänk skatten och låt folk själva bestämma vad de vill lägga pengar på. RUT och ROT är i grunden helt fel, sänk skatten är rätt och ge mer egenbestämmande. Det är synd att farbror Staten inte uppmuntrar mer till egenarbete och förkovring men så är det ju riggat systemet det fina här i Sverige...

Skattemiljard efter skattemiljard förvanskas på svindel, trams och tveksamheter. En ren och skär skandal är allt och att vi inte börjar högljutt kräva att alla bidrag stoppas tills att systemet kontrollerats och uppgraderats till att hantera fusk a la 2024 är mycket märkligt. Fakta berättar tyvärr varför:

ingen bryr sig på riktigt och antalet kommentarer på detta och liknande inlägg berättar tyvärr sanningen, eller?

En familj i södertälje, ja ännu en importerad sådan, har fått över 30 miljoner i handikapp/vårdnadsbidrag... Läs mer på Expressen och Patrik Kronqvists ledare, här. Den andra snytingen vi skattebetalare får enligt artikeln, och tyvärr helt korrekt, är att en del av detta och liknande bedrägerier ökar på bedragarnas (rättmätiga...) framtida pension dessutom...

Det är dina, mina och alla andra skattebetalares pengar som bara förvanskas rakt ut. Tro fan vi har höga skatter i Sverige när allt sådant här trams och svindleri ska betalas av "oss alla solidariskt"... Undrar om något parti på vänstersidan förstår vem som driver spillran Sverige framåt och indirekt tyvärr ser till att vansinnet kan få lov att fortsätta? Fy sjutton så skandalartat Sverige "sköts" av våra folkvalda odågor... Näringslivet har sagt de inte önskar mer kärnkraft... Jaså, det har de verkligen gjort alltså vänstersidan? Vilket kvalificerat skitsnack, precis som vanligt... Sanningen är att Näringslivet i Sverige har skrikit efter mer kärnkraft, mer pålitlig och mer förutsägbar elkraft sedan drygt 10 år cirka, Tyskland är snart Europas Dumpkopfar som helhet och nu vill de bygga en elkabel, Hansa Power Bridge, till södra Sverige, se-4 alltså, för att kompensera för sin egen idioti... Världen har helt gått bananas så att säga... I alla fall stora delar av västvärlden och Europa i synnerhet. Visst lämna över allt mer till Asien...

Mår illa på riktigt när sådana här diskussioner och tankegångar exekveras,,, Kalkyl vill inte mera och längre, vill inte ta in mer av all skit som pågår i det nutida pajaslandet Sverige. Att TIDÖ fått väldigt mycket gjort, redan, har börjat konstaterats i flera olika instanser. Pladder och fantasier har ersatts av pragmatik så långt det nu är möjligt! 

Hoppas på mer förstås men tyvärr tyckte Lagrådet att lagförslaget om "Anonyma vittnen" inte var något bra... Klart när de, Lagrådet, sitter där och sover och inte fattat den verklighet som numera råder i Sverige... Lagrådet tror vi fortfarande befinner oss i Sverige 1950... Vakna... Hallå?!... Vakna... Jaja, ni hinner inte för ni har nyss lärt er vad en snippa är förstås, synd att en liten flicka skulle behöva genomlida allt hon fick göra för att ni är blåsta... Och för att ni främjar brottslingar istället för offren...

Flera cyklar, ja fler än 3 och färre än 6 st, har nu fått omvårdnad. En klar underdrift att skriva omvårdnad då det handlat mest om rena haverier av olika grader minst sagt. En cykel, ja ni äldre känner Mustang och Crescent som några av världens bästa cykelmärken. Det var tyvärr och beklagansvärt väldigt länge sedan... Mustangen har varit ett sorgebarn och mycket har rostat sönder, skärmarna till 100% och fått ersättas med plastskärmar. Vevarmen knäcktes... Vevlager åt helvete. O.s.v. Suck. Sista raka högern ifrån den häcken blev mer eller mindre en total knock-out när tre, 3 st, svetsfogar gav upp (nej övervikt handlar det inte om). Den går nog till tippen nu då Kalkyl inte har tillgång till MIG eller TIG svets, svetskunskaperna finns så lite surt. Äger endast en halvkass bågsvets och bättre sätt att bränna hål i cykelramar finns knappt... Skrotet ersattes av en riktigt gammal tvåväxlad (!), fotväxlad, Monark. Vilken skillnad det var att skruva i ordning denna gamla 40-50 tals cykel, hela ekipaget andades en kvalite som likt mycket annat är totalt försvunnen och tyvärr passé idag, ja idag när de flesta babblar på om hur viktigt det är med miljö och återvinning o.s.v. medans livslängden glöms bort eller aktivt kanske väljs bort så att solpanelernas och vindkraftverkens tillsammans med elbilarnas lov kan prisas högt. Trött blir Kalkyl på allt struntprat...  Besparingen blev om vi antar en ny häck skulle gå på säg drygt 7000 ungefär 7000 på denna gamla raritet köptes in för 500. Hjulet var snett som... Kalkyl har bytt några ekrar och riktat hjulet (rekommenderas inget försök från nybörjare), fixat diverse trassel (flyttat skärmar och sådant kul och rättat andra felaktigheter samt monterat korg och lyse.

Ungarna behövde rockera om i storlekar och som FIRE strävare är arv viktigt. En nyinköpt cykel, ja begagnad förstås krävde en hel del meckande. Ny går den loss på drygt 7000 kr men Kalkyl fick den för runt tusenlappen efter rejäl prutning och då en del vitala saker inte fungerade eller monterats av... Tre timmars arbete lades ner på den och en del slitdelar byttes ut och allt övrigt fixades, totalpriset blev exklusive arbete (Kalkyl jobbar ju gratis förstås) ungefär 1300 kr. Besparing cirka 6000 kr och ser ut som ny gör den också och numera är den också att betrakta som ny!

Arvscykeln fick en helgenomgång och inte ens då äldre barnet fick den såg den så fin ut som efteråt. Under provcykling gick det inte bra alls, sporr/löpdrevet knäcktes... Aldrig sett något sådant hända tidigare men visst det hände... Varför precis idag då den fungerat i flera år?... Krokodiltårar, ja på ungen och nästan på Kalkyl också som packat ihop för dagen och tvättat av sig all olja och fett (ja exklusive den som inte går att tvätta bort t.ex. under naglarna) för typ minst tredje gången denna "lediga" lördag... Och såg framemot en iskall Pripps Blå Export som är en av världens bästa lageröl, om inte den bästa trots allt struntprat och klankande på Pripps. Biltema hade Shimano delen, ibland är Biltema underbart om man sållar bort alla skräpprodukter (synd och konstigt de inte gör det själva...) och klockan var 17 så en timme kvar av öppettiden denna lördag. In i bilen igen, runda nummer två till Biltema för dagen. Ungefär samma del fanns (kollat nätet innan förstås) och faktiskt var den nya delen något förbättrad på en del svaga punkter som klyddat innan. 199 kr, kvallite därefter och svenskt stål är det inte tal om... Ungen blev väldigt glad och cykeln körde fint under provrunda#2! Med tid, arbete och kunskaper blev även denna cykel i skick som ny. Besparing 7000 - 600 (försäljningspris om nån nappat) - 199 = 6201 kr och ungefär 6200 kr.

Kalkyls cykel, modern Crescent tyvärr, har cyklats runt med havererad drivlina... För länge... Märkligt fel då äldre cyklar med ålder 30+ år fortfarande brukade köra på rätt fint... Skruvar har gått av, skärmar har lossnat, drivlinan har havererat både bak och fram och en navdynamo som frös sönder... säkert nåt mer men minnet är inte oändligt... längre... Det blir aldrig någonsin igen en Cresent eller Mustang, ja om inte åldern på den överstiger sådär 25 år eller nåt... Drivlinan blev så äntligen utbytt, ja inte snackar vi kedja utan hela framdrevspaketet. Förra bytet var kedja + kasseten (backdrevseländet). Specialverktyg och kunskaper fanns och finns så bytet gjordes smidigt. Lite rassel återstår då nya delen inte var 100% samma som gamla, Shimao är ansvariga för detta vilket igen påpekar haveriet i dagens situation rent allmänt. 

Finns lite till som återstår men så här långt en besparing på ungefär:

  • 7000 kr (Kalkyl: 4h)
  • 6000 kr (Kalkyl: 4h)
  • 6200 kr (Kalkyl: 4h)
  • 600 + 1h a 900 kr - 330 (inköp ny del) ~ 1200 kr ((Kalkyl: 2h, beställa del + montering)
  • summeras till underbara 20.4 tkr! Och som höginkomsttagare blir väl bruttointjäningen ungefär det dubbla...
Totalt sätt lades 14h arbetstid cirka och nettotimlönen blir då 1457 kr/h vilkt med råge slår cykelhandlarens som tar runt 900 kr/h enligt google (Kalkyl googlade 'cykelreparation timpris' på helt korrekt svenska men...):


Hade nu en cykelhandlare använts för arbetet så hade det kostat ungefär 14*900 = 13600 kr i arbetskostnad och då hade nog inte ovan nämnda manövrar varit lika intressanta...

Bör tilläggas att byte av pedaler är nog en minimumsumma för om cykeln är gammal kan det mesta hända och gå fel och många av dagens cykelhandlare är inga större stjärnor och klarar dåligt av äldre cyklar som är mycket mer hållbara än dagens men var mer svårmeckade redan som helt nya och 30-40 år i ur och skur (inklusive det förhatliga vägsaltet) har inte gjort saker lättare... 

Mot FIRE - here Kalkyl comes!


Wednesday, May 15, 2024

10.0 mkr








Idag tog Portföljvärdet sig över 10.0 mkr!!!
Ackumulerade nettoutdelningar nådde 1.5 mkr!!!

Detta inlägg blir lite av ett dubbelinlägg då en ny milstolpe av rang nåtts för både P-värdet och för ackumulerade nettoutdelningar. P-värdet har retligt legat strax under 10.0 mkr några gånger men inte orkat slå över och ödet ville tydligen att det skulle ske samtidigt som 1.5 mkr i ackumulerade nettoutdelningar nåddes. 
 
Börsen fortsätter att vara stark och det är bara att passa på och njuta av det goda börshumöret! Den Stora Skördetiden har ännu två veckor kvar och avnjuts samtidigt som Inslussningsrännan tillhörande den Kalkylska Pengamaskinen får arbeta hårt!

Milstolpen på 10.0 mkr som nu uppnåtts känns svindlande och otrolig. Det har tagit knappt 6.5 år att nå hit. Det har varit en mycket intensiv, slitsam och dryg period men samtidigt har den varit härlig och fantastisk! Först kom 1.0 mkr då saker liksom började hända och kännas, det fanns möjligheter framöver. Sen kom 2.0 mkr och då var det hela på riktigt igång. Därefter rasslade både pengar och tid till och plötsligt hade 5.0 mkr uppnåtts. Den milstolpen var enormt stor. 6:an kändes mäktig och tog 5:an in på mer säker mark. Sen sprang tiden och pengarna vidare, 7, 8, 9 och utdelningarna och prognoserna följde med och nu är alltså 10:an och 1.5:an här!!! Trotjänaren Excel2003 fick jobba på hårt mellan november och januari (alltså ungefär egentligen som vanligt!...) och det räknades på utdelningar, räntekostnader och en hel del annat och prognoser skapades. Prognoserna som gjorts har för det mesta stämt väldigt bra och redan där nån kall och mörk höstkväll berättade prognoserna att:
  • ISK på 1.99% ränta borde kunna nås innan Valborgsmässoafton 2024, trots lite extra påfyllnadsköp gick detta mål in endast en vecka efter prognosdatumet!
  • 10.0 mkr i P-värde borde vara möjligt att nå innan första halvåret 2024 var avslutat och även detta gick i mål 1.5 månader tidigare!
  • 1.5 mkr i ackumulerade nettoutdelningar borde kunna nås innan Den Stora Skördetiden för 2024 var avslutad, denna fantastiska fantasisumma har nu uppnåtts!     
Det har med andra ord hänt väldigt väldigt mycket under årets första fem månader.

Nåväl dags att avsluta med sifferuppställningen:

  • 2024-05-15 (2024-03-26)
  • OMX30 på 2633 (2550)
  • Portföljvärde 10.034 mkr (9.520)
  • Arbetsvärde 10.861 mkr (10.558)
  • Buffert 286 tkr (98)
  • Belåning 7.6% (9.8)

När de olika miljonerna nåddes:
  •   1.0 mkr 2018-04-28 (  +3 mån/  3 mån)
  •   2.0 mkr 2019-04-18 (+12 mån/15 mån)
  •   3.0 mkr 2020-06-03 (+14 mån/29 mån)
  •   4.0 mkr 2020-11-24 (  +5 mån/34 mån)
  •   5.0 mkr 2021-03-15 (  +4 mån/38 mån)
  •   6.0 mkr 2021-08-11 (  +5 mån/43 mån)
  •   6.5 mkr 2022-01-03 (  +5 mån/48 mån)
  •   7.0 mkr 2022-05-17 (  +4 mån/52 mån)
  •   7.5 mkr 2022-08-12 (  +3 mån/55 mån)
  •   8.0 mkr 2023-01-12 (  +5 mån/60 mån)
  •   8.5 mkr 2023-12-29 (+11 mån/71 mån)
  •   9.0 mkr 2024-02-29 (  +2 mån/73 mån)
  •   9.5 mkr 2024-03-26 (  +1 mån/74 mån)
  • 10.0 mkr 2024-05-15 (  +2 mån/76 mån)

Då barnen gillar tackorna så får ni stå ut med:



Eller så här:



Eller så här:







Eller så här: