Saturday, January 2, 2021

Planen och målen 2021

 Det blev en kväll framför Excel och siffror istället för andra nöjen, tur att detta blivit ett nöje! Så sakteliga gås en massa siffror igenom och tabeller och annat fylls på och skapas. Några bloggkollegor har varit snabba som vanligt och redan hunnit med att publicera en årssammanställning och kanske får även Kalkyl till en sådan. Vad som för Kalkyl är än viktigare är att definiera både planen framåt och målen att sträva mot. Årssammanställningen visar en massa intressant den med, fast det är mest saker som jag redan vet eller intuitivt kan ana mig till, men utan planen och målen blir det lätt fel och därför prioriteras främst definitionen av planen och målen. 

Vad gäller målen för 2021 har jag funderat ett bra tag kring dessa. Först en liten tillbakablick på att när målen för 2019 skrevs så var det framförallt månadsparet som var på tapeten. Den höga sparkvoten är ibland mycket betungande men och då 2019 skrev jag att den fullföljts under två hela år, nu har ytterligare ett år gått och det har hunnit bli tre år med hårt sparande. Jag bestämt mig för att även 2020 ska innebära ytterligare ett tufft år vad gäller sparandet i stort. Den stora förändringen är att sparandet kommer att fördelas annorlunda mot tidigare år och istället för att bara innebära nyinvestering kommer en stor del att gå till att sänka belåningen på portföljen. Det är ett betydligt tråkigare göra att sänka belåningen jämfört med att nyinvestera. 

Jag slår ut kreditregleringen på fyra år, de år som enligt ursprungsplanen är mina sista fyra innan FIRE bör ha nåtts med säkerhet. I skrivande stund bör enligt prognos portföljen år 2021 inkassera netto 200 tkr/år i utdelningar (men exkl schablonskatt) men då osäkerhet kommer att råda även under detta år vad gäller utdelningar skrivs summan ner till 150 tkr/år och ca 13 tkr/mån. 

Med ett månadsspar på 28 tkr innebär detta att:

Sparinflöde:

  • >= 28 tkr/mån i nyspar  (336 tkr/år)
  • >= 13 tkr/mån inkasserade utdelningar (150 tkr/år)
Sparutflöde:
  • >= 17 tkr/mån avsätts till kreditreglering på portföljen (ca 200 tkr/år)
    • något egentligt utflöde är det förstås inte tal om men minskar nyinvesteringssumman

Simpel summering ger då att nyinvesterandet kan få lov att ligga på ca:
  • 28+13-17 = 24 tkr/mån
Att inte strypa nyinvesterandet helt för kreditreglering tror jag är rätt väg efter mycket funderande. Att bara reglera krediten blir både tråkigt och antagligen inte optimalt och beror på att "time in the market" är viktigt.

Planen för 2021:

  • Sänk portföljskrediten
  • Fortsätt att nyinvestera
  • Fortsätt att diversifiera

Målen för 2021:

  • Månadsspar minst 28 tkr/mån och 336 tkr för året
  • Kreditreglering med 17 tkr/mån och 204 tkr för året
  • Nyinvestering med 24 tkr/mån och 288 tkr för året
  • Sparkvot: 0.65
  • Utdelning för sämsta månad på minst 4,500 kr/mån (fr.o.m 2022)
  • Utdelningar 200,000 kr
  • Portföljvärde 4.500 mkr

Kommentarer kring målen

  • Månadsparet bör kunna klaras
  • Sparkvot på 0.65 bör kunna klaras även om marginalerna inte är stora
  • 4,500 kr/mån i faktiska utdelningar borde kunna klaras av
  • Utdelningar om 200 tkr ser just nu ut att kunna klaras av men beror på vilka utdelningssänkningar som kommer att göras av diverse bolag liksom naturligtvis vilka utdelningshöjningar som kommer att göras samt vilka politiska påtryckningar som kommer att presenteras
  • Portföljvärde 4.500 mkr bör kunna klaras men marknaden bestämmer så mest en rolig siffra


 

2 comments:

  1. Snygg plan. Har inte orkat ta tag i min ännu men blir ingen större skillnad mot förra året.

    Har du alltså tänkt amortera bort aktiebelåningen helt tills du når FIRE? Det vore såklart skönt men jag tror att jag kommer att behålla belåning på 0,5-0,75 MSEK även i FIRE. Men min portfölj är så mkt mindre än din så jag behöver utdelningarna. Däremot kommer det vara mitt enda lån, inte ens boendet kommer vara belånat så totala belåningen blir ändå rimlig.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hallå US! Bra fråga, inte helt säker och rent krasst så kommer frågan: varför?

      Det som stör mig mest är att vid FIRE verkar möjligheten att ta ett bostadslån vara väldigt liten, på std bank med webbformulär är den nog noll så bäst att räkna med obelånad bostad tyvärr. Inte särskilt rättvist.

      Delete