Tuesday, May 14, 2019

100,000 kr i utdelningar

Idag kom två utdelningar inslamrandes på kontot, i runda slängar blev det 2200 kr. Detta innebar att Kalkyl's totala utdelningar sedan mitt löst satta startdatum 2015-01 nu klarat av den första 100,000 kr potten (förhoppningsvis inte den sista).

Totala utdelningarna summeras till härliga 101,172 kr!!!

Jag har under dagen haft massor med tankar i fel riktning, dvs att trots rådande köpstopp faktiskt köpa men belåningen skall ner och när börsen stängde 17:30 hade Kalkyl vunnit, dvs inte köpt något.

Börsen har ju varit i fallande trend i knappt 2 veckor nu och stängde idag på omx30 = 1591. Då min kredit nu ligger under lupp så visar nedanstående bild hur det nu påverkats:


I förra inlägget var 0.99% ränta upp till 382,655 kr och nu har beloppet sjunkit med ca 63,000 till 320,135 kr. Belåningsvärdet på Swedbank är idag ca 113 tkr och detta belopp sänker 0.99% beloppet fr.o.m. den 1/6-19. Detta innebär att den 1/6 blir max krediten för 0.99% ränta 207 tkr eftersom Swedbank utgår från superlånet... Om krediten högre än 207 tkr så blir räntan plötsligt 1.75% istället för 0.99%. Även dessa räntesteg är för mig rätt elaka eftersom hela beloppet påverkas och inte bara det belopp som överstiger en gräns. Nej, kredit är vad det är.

Det känns bra att jag inte köpte nåt mer idag även om Kindred lockade starkt. Tror definitivt att börsen kommer röra sig längre ner. Det blir troligtvis ett ganska volatilt år igen detta 2019.

Har även sen förr inlägget skrivit och klagat till Avanza om hur deras skämtlån (superlån) uppfattas och med det är det väl bara att hoppas att alla ni andra som också drabbas/drabbats skriver och klagar.


3 comments:

  1. Jag tänker att man ska kunna utnyttja krediter under lågkonjunkturer för att kunna handla lite extra på krita om diverse kvalitetsbolag (som man ändå få anse att Swedbank är) dippar. Att då utan större förvarning göra sådana stora ändringar i kreditvillkoren är inte seriöst tycker jag, vilket jag även skrivit om och klagat på hos Avanza.

    ReplyDelete
  2. Kan bara hålla med, det är bra att vi skriver och klagar i alla fall. Jag fick ett hyfsat svar angående detta från Avanza i stil med att de höll med i kritiken och skulle titta på det. Jag föreslog i stil med att alla värdepapper borde ingå med respektive belåningsvärde. Som det är idag gäller tydligen att (visste inte och tror detta har förändrats också med tanke på att vissa preffar ingått men som knappast hade 70% i belåningsvärde då det ingick) värdepapper vars belåningsgrad är minst 70% får ingå i skämtlånet och därmed åker alltså Swedbank ut den 1/6 eftersom dess belåningsvärde sänktes till 65%.

    ReplyDelete
  3. Dvs en sänkning med 5% gav ett praktiskt utslag om hela 65% mindre (65% -> 0%)...

    ReplyDelete