Wednesday, May 29, 2019

Ledighet

Härligt med 4 dagars ledighet nu!

Krediten fortsatt under lupp och därför togs ny bild innan Swedbank åker ur Avanza's skämtlån den 1/6:


I övrigt anlände den sista utdelningen för maj från XACT högutdelande (hela 20 st har jag) på 112 kr. Kliar i köpfingrarna litegrand men pengarna saknas (eller inte...). Är väl dags att visa prov på viljestyrka. Det kommer fler nergångar i år och kanske denna nergång bara har inletts?...

I övrigt exekveras allt i stort sett enligt plan. Matlådor med på jobbet och sparar med dagens lunchpris 100 kr/dag vilket innebär minst sparande om 3*100 kr / vecka = 300 kr. Oftast blir det dock 4 lådor per vecka och inte sällan hela 5 och då går ju sparandet upp till 400 kr/vecka och maximalt 500 kr/vecka. Blir väldigt mycket pengar faktiskt. Hör till saken att matlagningskunskaperna är rätt goda och oftast känns medtagna lunchen väldigt god.

Har läst, som vanligt, mycket bloggar och ett ämne har ju varit årets lönerevision. GL lyckades mycket bra minns jag, i runda slängar runt +6%. Alla andra jag läst om har landat på <2.5% och själv lyckades jag inte heller få till denna fjantiga "lönediskussion" som inte är annat än just ett dåligt psykologiskt spel. Jag har dessvärre samma erfarenheter som bloggkollegan Snålgrisen vars samtal till 90% handlade om annat än hans prestationer och hans eventuella lönepåslag. Helt sjukt egentligen att en chef sitter och pratar om en massa annat, de tror de är smarta och lever på artigheten man uppvisar. Struntar väl just då och där om vad den och den gjort och inte gjort eller vad "vi" (detta eviga tjatande om vi när det i praktiken är några få som drar 90% av lasset och övriga mest är till både besvär och irritation) gjort.

-Med så bra lön så ligger du ju högt.

No shit Sherlock, men vet du, jag har faktiskt förtjänat att ligga högt och förtjänar med tanke på vad jag presterar. 

Farsen slutade med 2% och ytterligare en halvtimme arbetstid gick i papperskorgen som kunde använts bättre. Det fanns ju liksom ingen möjlighet, som vanligt, till påverkan. Nej viktigare att höja de som aldrig bidrar på riktigt till något mer än babbel och försöka spela viktiga på chefens möten med alla sina märkliga och oftast korkade frågor som stackarn (i detta fall) får göra sitt bästa för att försöka besvara trots att hen antagligen lika lite som alla utom frågeställaren förstår eftersom det inte finns något att "förstå".

En numera äldre avliden herre brukade ofta säga: "kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen öppnas"

I stort sett alla går väl i land mellan 1.5-3.0% så varför anstränga sig så som jag alltid gjort/gör? Det är en bra fråga och jag vet ibland inte riktigt svaret längre. Just nu har jag varken ork, tid eller lust att söka mig vidare och kanske den inte heller kommer att infinna sig då lusten att checka ut från hjulet Ekorre växer sig större och större.

Man vet vad man har eller inte har men inte vad man får.

1 comment:

  1. Hej
    Ursäkta mig, men bara för att berätta att vi är ett lokalt företag och vi erbjuder pengar lån till alla seriösa och ärliga människor för att öka sin verksamhet eller göra ett köp. Räntan är 3% per år.
    För mer information, vänligen kontakta oss via e-post eller WhatsApp.

    Epost: simondurochefort@gmail.com
    WhatsApp: +33756949346

    ReplyDelete