Wednesday, December 25, 2019

Årets sista utdelning

Igår var det så äntligen Julafton och den inleddes perfekt med en liten utdelning, ingen stor summa men alla inkasserade slantar hjälper förstås till och är varmt välkomna!

  • Knappt 58 kr från BP Plc
  • Källskatt: 0% (tror det beror på att sätet är i UK)
  • Avgift: BPN avgift: 0.50 kr
  • Netto blev det alltså ca 57 kr 
Jag räknar och redovisar endast NETTO utdelningar. Källskatterna som återbetalas långt fram i tiden får blir extra inkassering när det händer helt enkelt! Det är lite rörigare och mer arbetsamt med utländska innehav och det finns en del fallgropar. Jag är däremot övertygad om att det är en bra sak att inte bara ha alla investeringar på Stockholmsbörsen i det långa loppet. Källskatterna är ju tråkiga men tids nog återvänder källskattepengarna som betalts och det är bara att vänta. Orange var ju en smärre chock trots allt med sina 32% men det finns en del länder till där källskatten är väldigt hög i Europa. Danmark är nog ett land jag helt bojkottar då om man missar vissa steg samt har lite otur med Toldskat i Danmark (danska motsvarigheten till Skatteverket) så kan man åka på 42% i källskatt där man dessutom inte får tillbaka all källskatt om en blankett eller två missats... Även Norge har vad jag förstått blivit lite besvärligare.

Pga källskatterna blav jag tvungen att göra ännu en rejäl insats i mina excelark. Jag envisas i mina "tracking" ark att redovisa nettoutdelningarna samtidigt som Avanza (och andra?) betalar bruttoutdelningar och sen drar av källskatten. Fram tills i veckan fick jag räkna ut nettoutdelningen för hand och sen bokföra den i arken. Nu bokför jag i stället bruttoutdelning samt nettoprocentsatsen som alltså tar hänsyn till källskatt samt eventuell avgift. För USA aktier blir denna nettoprocentsats  alltså 0.85 (-15% källskatt) och för t.ex. svenska aktier blir den 1.00. Därefter räknas källskatten ut (som ju kan kontrolleras mot Avanzas dragna tal). En kolumn används sedan till att skriva in när källskatten fås tillbaka o.s.v. Allt är nu busenkelt att hålla koll på och jag lärde mig än en gång lite nya saker i Excel som jag inte kunde innan.

Med denna händelse har alla utdelningar för 2019 inkommit och utslaget blev:
  • 84,077 kr (netto alltså)
  • Motsvarar 9.60 kr/h dygnets alla timmar i utdelning!!!
  • 63 st utdelningar 
  • Prognosen sade 67,000 kr och utfallet blev hela +25.5%
  • Målet 2019 var 80,000 kr och utfallet blev +5.0%
Varför denna stora skillnad mellan prognos och utfall? Det beror främst på att prognosen inte förutsåg någon belåning och belåning användes på ca 300 tkr. Försiktig räkning ger att varje 100 tkr ger ca 4 tkr i utdelning som då blir 67 + 3*4 tkr vilket summeras till 79 tkr. Prognosen stämde alltså ganska bra och till det tillkom 300 tkr belåning. Belåningen har sedan dess tagits ner under arbetet med "Översynen" och är nu är nu rekordlåg och i stort sett obefintlig, mindre än 0.5% av det totala portföljvärdet.

Jag är nu nära en härlig gräns och det är att nå 10.00 kr/timme i nettutdelning dygnets alla timmar, totalt krävs då en nettoutdelning på 10*8760 vilket ju blir 87600 kr. 

När detta nås erhålls VARJE DAG året om hela 240 kr/dag i utdelningar!!!


Det finns en effekt till sak som borde tas med i beräkningarna och det är förstås avkastningskatterna som betalas varje år för både ISK och KF. Idag tas inte hänsyn till det då jag ju faktiskt gör en utdelningsprognos men då portföljens värde börjar bli betydande blir det en hel del pengar som bör avräknas. Det är kanske nästa grej för mig att lägga in i prognoserna? För 2019 blir det i runda slängar ISK/KF förvaltningskatt på minst 6 tkr. Till detta kommer sedan courtageavgifter som ligger på ca 3 tkr. Summan blir antagligen minst 10 tkr och troligtvis kring 12 tkr totalt och är så stor att den inte längre kan ignoreras... Den sänker ju faktiskt "nettoutdelningarna" per månad med tråkiga 1000 kr ca.

Så notering (bloggen är ju min anteckningsbok tillsammans med mina excelark), bör nog i prognoserna ta hänsyn till:

  • ISK/KF schablonskatt
  • Courtage och övriga avgifter  

Det var en trevlig morgon denna juldagsmorgon att före resten av familjen stiga upp tidigt och sätta igång och arbeta på jobb #2. Nu är resten av familjen vaken och äter frukost och sen väntar uppackning och montering samt lek av/med ett sortiment leksaker som passat en mindre leksaksaffär!... 

Bloggen genererar mer och mer läsning vilket är roligt och snart nås 11,000 läsningar!

God Jul på Er alla läsare! 

4 comments:

  1. Nice! Som jag tror du vet bokar jag bruttoutdelningar (som blev 82.649 kri år) När du väl får tillbaka lite källskatt, hur har du tänkt bokföra den? Som en utdelning antar jag, men på vilken aktie?

    Kapitalskatterna ska jag också titta på (även om de inte går göra något åt), men ISK-skatten ser man väl inte förrän på deklarationen eller kanske ett årsbesked. KF-skatten betalas löpande under året.

    ReplyDelete
  2. Hallå US! Har funderat lite kring detta och jag tror jag inför en "åter källskatt" eller liknande o bokför månad för månad på vad som återbetalas det blir som en utdelning alltså som härstammar 2-3 år tidigare. Försöker att inte krångla till saker alltför mycket.

    Grattis! Då tar vi sikte på 100+ tkr 2020!

    ReplyDelete
  3. Riktigt fin att se! Ett stort grattis!

    Själv blir jag "rädd" att se hur snabbt ränta-på-ränta verkligen är (en sak att läsa om den, en annan att verkligen uppleva det). Har detta år passerat (med råge) den summa envar "fattig" universitetsstudent får månadsvis av CSN... Inga preferensaktier; inga "hög DA men mkt hög risk"-aktier (visst; Swedbank och Kindred, likväl).

    Mycket kul och härligt att läsa om din fortsatta utveckling!

    Allt gott!

    /Sofokles

    ReplyDelete
  4. Hejsan Sofokles! Ja visst är det helt otroligt hur sakerna utvecklas, det går fortare än man tror i början!

    Stort grattis till dina utdelningar! Härligt!

    Ja man borde kickat igång tidigare men lätt att säga. Hade själv inga pengar över till spar under studieåren. Levde mycket fattigt under många år, men det lär en för livet att hushålla med minimala medel! Lärdom lika viktig som studierna i sig, kanske viktigare?!

    ReplyDelete