Sunday, October 11, 2020

EPR properties

 Kring mitten av juli drog jag plåstret och sålde av alla EPR properties till ca 31.5 usdst. Jag gjorde då bedömningen att EPR knappast kunde ha en särskilt lönsam framtid framför sig, i alla fall inte under 2020. Jag följde EPR ett tag efter försäljning, strax efter min försäljning gick kursen upp ca 2 usdst. Självklart undrade jag då om jag haft lite bråttom att sälja men beslöt mig sen för att det hade jag inte och att kursuppgången troligtvis inte var särskilt sund vilket den inte heller var skulle det visa sig. Kort därefter sjönk den under 29 usdst och sen pendlade den upp och ner och därefter upphörde jag att följa aktien.

Idag gick jag igenom lite transaktioner och kollade upp EPR, i skrivande stund ligger de i 24.25 usdst... Jag är väldigt glad att jag i fallet med EPR vågade dra plåstret, visst jag kunde sålt kring 38 usdst som de nådde efter en rekyl innan de åter föll nedåt till under 33 usdst. En affär man gör kan alltid ha gjorts bättre eller sämre och det är lätt att i efterhand se när man borde ha sålt eller köpt. 

Vad gäller EPR bedömmer jag att de kommer att ha en lång tuff väg tillbaka och jag ser inte nuvarande kurs som något köpläge. Det största felet jag gjorde med EPR var självklart att ens gå in i detta bolag. Redan från första början anade jag oråd kring EPR med tanke på hur stor del av deras verksamhet som var kopplad till nöje/upplevelseskonsumtion och värst av allt var den stora andelen knutet till AMC. För mig kändes det inte speciellt intressant alls faktiskt. Så varför köpte jag in mig då? Biasering, FOMO, månadsutdelning samt tvärtemot magkänslan. En dyrköpt läxa blev det!... 

  

9 comments:

  1. Tjena Kalkyl. Uppskattar att du öppenhjärtligt delar med dig av affärer samt politisk åskådning. Gällande EPR så har vi båda lärt oss en läxa, jag ägde EPR 2019 men gick ur då jag läste att en bloggare med stenkoll identifierade EPR som högrisk, så jag sänkte risken genom att släppa bolaget i tid. Det visar att man är rätt bra på att följa strömmen, på gott och ont. Har du/vi fler bolag som EPR i portföljen? Högriskare som är supernischade.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. Hallå Myntaren och tackar för kommentar, sent tack men hjärtligt sådant!

      Delete
    3. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i förhållande med Anderson i flera år, slöt han med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en trollformell som skulle kunna hjälpa mig att ge en trollformel för att få tillbaka honom men jag är den typen som aldrig trodde på trollformler, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade spell caster, och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej före tre dagar, att mitt ex kommer att återvända till mig före tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande den andra dagen var det runt 16:00. Mitt ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom. Det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att alla jag känner som har ett förhållandeproblem, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfulla trollformeln som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-post: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan skicka honom e-post om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat ärende.
      1) Love Spells
      2) Förlorade kärleksformer
      3) Stoppa skilsmässa
      4) Äktenskapstavlar
      5) Graviditetsförtrollning
      6) Breakup Spells
      7) Döden
      8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta den här stora mannen om du har några problem för en varaktig lösning
      via {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Delete
  2. Ja det är lätt att dras med i strömmen. Jag vet inte hur många SA-artiklar jag läste kring EPR innan jag köpte en stek. Där var tongångarna över lag positiva, även om det lyftes en del synpunkter på deras innehav mot Top Golf, som av flera ansågs höja risken en hel del. Men att det skulle varit ett högriskinnehav kunde jag inte läsa mig till någonstans, snarare medelmåttigt, såsom alla REITs utom möjligtvis Realty Income och några andra.

    Vid samma tidpunkt var det även många som lyfte fram RDS, Exxon och andra oljebolag som kassakor. Det förutspåddes en oljebrist om några år pga att man utvunnit mindre och mindre olja. Även där smällde covid-19 till det rejält.

    Men som du säger, att endast äga en REIT som är riktad mot ett visst område är dumt. jag tycker det är synd att det inte går att köpa en REIT-ETF där man får ett tjugotal Reits samt månadsutdelning, dessa finns det flera av i staterna.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hallå Snålgrisen och tack för kommentar! Sen återkoppling men... Jag får säga att SA inte direkt imponerar längre med sina case. Oavsett SA eller vem eller vad så är det gamla rådet om att inte lita på någon annan än sig själv fortfarande rätt bra.

      Delete
  3. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  4. Hej Kalkyl. Såg länk till min sida här hos dig. Lagt till dig hos mig. Tack så mycket, vi hörs/NLI

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hallå NLI, själklart blev du en länk när jag äntligen orkade ta tag i att lägga in en läslista. Det tog sin lilla tid att ta itu med detta men jag är skyldig som ett lamm till tidsåtgången och skyller på Blogger och krånglet samt otydlighet kring detta.

      Det gör vi!

      Delete