Friday, February 26, 2021

Om alla månader drog in 12 tkr...

 Idag skramlade den sista utdelningen, vad jag vet, in för februari månad. Jag landar på en total februari summa på underbara och dryga 12,000 kronor! Om VARJE månad hade inbringat denna summa, covid-19 eller inte, så vet i tusan om jag fortsatt att vara slav. År 2021's februari är tyvärr kraftigt  dopad av Swedbanks utdelning av 2019 års vinst så dessvärre ligger jag med stor säkerhet inte på denna nivå år 2022...  Om varje månad inbringade däromkring så har de flesta utomordentligt goda förutsättningar att gå runt ganska bra, ja då kan man inte ha 5000 kr i räntekostnader, 4000 kr i amortering samt 5000 kr i odefinierade utgifter förstås.

Jag har funderat en del, ja jag funderar en hel del på alldeles för mycket, på olika vägar framåt. Ska inte trötta ut er läsare med alla dessa funderingar men helt klart skulle det gå att rockera och håva in än mer stålar. Jag har inte landat i något beslut än och året som går lär väl visa vilken väg jag tog. Ibland frestar FIRE vägen och ibland inser jag att jag verkligen behöver mitt jobb och dess utmaningar. Till skillnad från många andra är jag en person som älskar att arbeta, eller gör jag verkligen det? Inga lätta frågor alltså... Det är väl ingen heller som sagt att livet är eller ska vara speciellt lätt även om läsare av nutidens skriverier lätt kan få för sig att allt är så förbaskat enkelt.

Det mest spännande som hänt denna dag är att en stor hög polisbilar befann sig på cirka samma plats, ja vid samma tidpunkt också alltså. Dessutom fanns även en polismotorcykel, eller som man sa när jag var liten: mc snut. Jag är inte väldigt nyfiken lagd men detta såg illa ut och jag ställde frågan vad som hade hänt till klungan av poliser som avlönas av mig och alla andra skattebetalande människor i det förträffliga landet Sverige och svaret blev hövligt:

- Vi kan inte gå in på vad som hänt.

Hmm, nehej, ok. Synd för någon liten information om vad som faktiskt pågick i omnejden vore väl ändå på sin plats när polisbemanningen var så massiv... Men kanske tänkte jag fel och begärde för mycket. Det verkade vara ett, med vanlig polisiär benämning, känsligt läge. Det tyckte jag med och därför frågade jag ju...



6 comments:

  1. 12.000 kr är riktigt bra och räcker som du skriver långt med en ekonomi i ordning. Själv ligger jag på 13.000 kr i utgifter men skulle lätt kunna pressa ner det till 11-12.000 kr i ett "krisläge". T ex vid arbetslöshet så skulle jag kunna plocka ner det dit bara med maten.

    Swedbank brukar dela ut bra och är faktiskt min allra största utdelare ackumulerat så hur menar du dopat? Att den brukar ligga i april eller?

    Spännande teaser om vad du ska hitta på härnäst - önskar jag hade din energi.

    ReplyDelete
  2. Hallå US!

    Med dopat menar jag, förlåt lite oklart uttryckt, att februari år 2021 blev kraftigt dopad av utdelningen från Swedbank. Denna utdelning som tickade in i februari är ju utdelningen som egentligen borde kommit förra året...

    Ja med 12 tkr så hade det väl inte, för mig i alla fall med familj, varit fett men det hade faktiskt kunnat gå med lite vilja! Prognosen för feb + jan kämpar mot 4.5 tkr så det är en lång bit kvar till 12 tkr för min del. Visst det går ju att titta på medelutdelningen men med osäkerheter, kända och/eller okända, så får man nog ändå ha en bits marginal tyvärr.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aha om Swed.

      Jag kämpar för 2000 kr som lägsta månadsutdelning i år, men medelutdelning är det viktigaste. Med lite buffert för svaga jan & feb överlever man lätt till starka mar-maj.

      Delete
    2. Absolut räcker egentligen medelutdelning men då vi nu, tyvärr, sett hur ett års utdelningar kan påverkas så tycker jag ändå att en stadigare inflöde VARJE månad är att föredra. Detta är ju i allra hösta grad en extra säkerhet eftersom man lika väl kan ha ett års buffert på ett räntekonto. Jag tillhör fortfarande de försiktiga generalerna på gott och ont.

      Delete
  3. JA det var lite överraskande att Swedbank delade ut redan i Februari, men det var ju inte hela summan, utan endast en del av den. Gissar att vi får se fler utdelningar framöver.

    Kan absolut förstå att polisen inte vill delge info om en pågående insats till vem som helst. Jag har jobbat hos en myndighet i snart 5 år nu, och den världen är betydligt mer komplex vad man kan tro, på gott och ont.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det var helt klart snabba ryck i efterhand med den utdelningen vilket ju äntligen var något glädjande. Jag tror som du att det kommer fler utdelningar, men tror du det gäller även för vinsterna från 2019? Tyvärr har ju Swedbank vad jag vet sänk sin utdelningsandel och utdelningen som är på tur är för 2020 och blir då 25% i enlighet med FI. Om detta krav från FI släpps kommer en lika stor utdelning till hösten också gissar jag.

      I övrigt har jag idag läst i PA minst två proffs som rekommenderar banksektorn så det lovar förhoppningsvis gott framöver!

      Delete