Tuesday, June 1, 2021

Skördefesten nalkas slutet

 Maj månad är den sista riktiga skördemånaden för första halvåret och Kalkyls inslussningsränna fick åter bekänna färg, fantastiska dryga 27 tkr slussades in! Kalkyls Pengamaskin överträffar de förväntningar jag en gång satte upp och maskinen har redan efter 5 månader bokfört knappt 140 tkr i utdelningar! Det är en hisnande summa pengar för Kalkyl. Skördefesten pågår fortfarande och angenämt nog under de återstående sju månaderna också även om inflödet sjunker. Juni är en hyfsat bra månad också även om den är långt ifrån majs nivå. Juli och augusti kan ju med fördel ägnas åt annat än Pengamaskinen som får jobba på då Kalkyl vilar lite vilket jag även försöker göra alltmer efter en mycket lång period av kämpandet med Pengamaskinens uppbyggnad (jobb#2). 

Jobb#1 håller mig fortfarande i ett järngrepp och arbetet är i stort sett lika krävande och intensivt som det varit sen länge, ser framemot när även detta kan lugna ner sig för med Maggans och socialarbetarpartiets planer på att sno åt sig än mer av redan hårt beskattade pengar som sparats undan sjunker motivationen undan för undan. Börjar återgå till de upprörda känslorna jag som liten grabb uppvisade när 30% skatt drogs på ränteutbetalningar på sparpengar från hårt och enträget arbete ute på vindpinade skånska åkrar inbringade... Det kändes så orättvist och precis samma känsla växer och växer när vi som redan betalar massor med skatt ska betala än mer så att Sveriges, ska inte provocera genom att skriva ut ordet jag klassificerar i stort sett 100% av dem, politiker kan fortsätta sin vansinniga politik och därmed fortsätta att köra landet i botten.

Med stor frustration, irritation, ilska och uppgivenhet läser jag dagligen om fruktansvärda och ovärdiga händelser som utspelar sig i Sverige. Det är alltifrån grova sexbrott mot barn till dödsskjutningar på öppen gata mitt ibland "vanligt" folk. Hur vi hamnade här i denna mardröm borde politikerna sen 30 år ställas till svars för. Dagens Sverige är väldigt långt ifrån det land jag växte upp i och uppfostrades i. Ett land där ärlighet, strävan och kämparanda skapat den välgång som gett möjligheter till alla dessa sociala experiment som tyvärr dessutom verkat gå ganska fel minst sagt. Sverige har förvandlats av politiker som i stort sett uteslutande verkar ägna all sin tid åt populism, smutskastning, själv bli rikare samt att förneka fakta. Med fel personer vid rodret går det fort åt fel håll och ju längre tid som förflyter desto svårare blir det att vända skeppet. 

I bloggosfären har jag i dagarna läst de första reaktionerna på förslag om förändrad beskattning och jag har också läst att den uppgivenhet som jag själv känner inte är unik. Det är enkelt att köra socialpladdret med bidragen och flyktingpolitiken när skatterna ramlar in men den dagen då lämmeltåget av kompetenta och högpresterande människor som tillslut fått nog börjar inse att Sverige inte längre är platsen för deras bopålar då kan det gå fort. För att undvika missförstånd tillägger jag att självklart ska och bör alla som kan betala skatt, grundtanken är förträfflig, men någonstans finns en gräns för hur mycket och den gränsen är väldigt nära. När dessutom hela samhället rämnar i fogarna och inte längre på ett konsekvent och adekvat sätt kan upprätthålla ett välfungerande och tryggt samhälle är gränsen redan nådd och passerad. Varför är det så att kriminella mest hela tiden verkar ligga steget före? Senaste farsen gäller "flyktingar" som ska utvisas men där utvisningen inte kan göras då de helt enkelt vägrar att ta ett Covid-19 test... Smaka på den... Hade detta hänt i 1950-talets Sverige? Nej, det hade skötts enkelt och resolut genom att den personen tvångstestades helt enkelt och sen blev det respass ut! Klart slut! Frågor? Kriminella monterar bort slagstiftet i ett vapen och så plötsligt finns någon korkad lucka i någon lag som då säger att vapnet inte längre är ett vapen, detta trots att alla ju ser att det är ett vapen med blotta ögat. Kontentan av alla dessa dumheter är att skatterna måste höjas så att än mer pengar kan slösas på alla märkliga och korkade åtgärder, åsikter och experiment. Aldrig någonsin har jag hört att det borde sparas mera och att det borde göras klokare och försiktigare val med skattepengarna, Anledningen till att alla dessa FIRE bloggar inklusive min egen finns är ju att en del människor trots allt har förstått att med sparsamhet kommer man rätt långt. Det visste nog en stor andel människor i Sverige också fram till 1950-talet och kunskapen fanns nog t.o.m bland rätt många politiker!

Jag har skrivit det förr i något inlägg men minns inte i vilket så upprepar det igen: 

Kalkyls största hot mot att tillslut nå FIRE hänger i en skör tråd som sitter fast i politiken i detta land. Antar att det största hotet mot att kunna nå FIRE för de flesta hänger i precis samma tråd. Politikerna ändrar spelreglerna hur de vill och när de vill. Att inte känna till spelreglerna i förväg gör hela FIRE resan skakig, olustig och osäker. Tyvärr är resan redan utan dessa extra hinder både mycket lång, svår och arbetsam minst sagt.

Från skördefest till tungsint politik, var tvungen att skriva av mig lite. 

Over and out!


11 comments:

  1. Ja, den politiska risken mot vår FIRE är inte obetydlig.

    Vet inte om jag i mitt fall tycker den är större än mina andra FIRE-risker sjukdom eller arbetslöshet eller att botten går ur börsmarknaden men det är verkligen något att räkna med.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den politiska risken är både stor och högst, tyvärr, närvarande. Sjukdom och arbetslöshet är också risker men de är kända faktorer på ett annat sätt en politisk populism och nyckfullhet. Börsrisken finns även om de flesta totalt verkar bortse från den.

      Delete
  2. Ja vi kan räkna med att bli första att bli sönderbeskattade om dårarna får politisk majoritet. Som det ser ut nu har de inte majoritet att få igenom skiten. Men det räcker med ett snett val för att ändra på saken. Ha det bäst kalkyl och må de ekonomiska gudarna stå oss bi :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja det är bra att korten delvis läggs på bordet! Gäller dock se upp med populism i vissa andra F-relaterade frågor inför kommande val. Tyvärr duger inte röst på Kalle heller...

      Detsamma broder, vi får offra lite mer så vindarna blåser åt vårt håll och inte ifrån oss!

      Delete
  3. Bra skrivet. Jag försöker hålla mig så neutral som möjligt när det gäller politik, men vissa elefanter går det inte att blunda för. Ärligt talat vet jag inte vad det är för fel på S+MP? Förstår de inte att omvärlden och de kriminella skrattar åt oss. Sverige, ett välfärdsland utan dess like, höga skatter med oerhört hög standard på välfärden. Ett land där medborgaren frodas och trivs. Och så vidare. Jag jobbar mycket med utlänningar, och de berättar lite då och då att den s.k. "Sverigebilden" är i grunden förändrad i deras respektive hemländer. Visst, media har en skuld i detta då det allt som oftast rapporteras om tråkigheter, men våra valda politiker har en stor skuld i hur Sverige ser ut idag. Det är lätt att avfärda SD som rassar som tycker att allt är invandrarnas fel. Det är detta totala förnekande som har gjort att vi befinner oss där vi är idag. Hade man för 10 år sedan nyktert kunnat diskutera invandring och migration som Danmark och Norge, då hade vi inte haft dessa problem idag. Stefan Löfven påstår att det ska råda "ordning och reda". Har han ens någon aning om hur det funkar utanför Rosenbad? De har ju för f-n inte ens någon ordning på personskyddets pistoler, då någon kunde knalla ut med ett antal Glock-17 och tillhörande ammunition. Dessa vapen dök sedan upp i kriminellas händer. Ingen är dömd för brottet heller, då man tycker att det borde vara en enkel sak att spåra den som gjorde det.

    Galningen som knivade ett antal personer i Vetlanda borde inte ens befunnit sig i landet. Han var 22 år när han ansökte i Norge, och sen 33 år när han ansökte i Sverige. Asså, finns det inget EU-register över asylsökningar där man registrerar vederbörandes biometriska egenskaper? Man kan väl inte på fullaste allvar enbart gå efter vad personen säger, det går ju att hitta på vad som helst. Senast jag reste på semester var det visum, pass, stämplar och hela baletten. Jag kunde inte bara ramla in och säga att jag heter Kalle Kula och är 24 år. Vakna upp kära statsminister!

    Jag hyser inga förhoppningar om att vi får en M+KD,SD-regering nästa val, tyvärr. Jag vet inte vad det är för fel med svensken, om de tycker att nuvarande regering gör ett bra jobb. Tyvärr verkar det vara så med tanke på de höga förtroendesiffror som Steffe, Lena och Mogge har. Jag har inget förtroende alls för dem, inte efter hela detta spektakel med covid och vår obefintliga beredskap inför större katastrofer. Vi fick en fin broschyr från MSB om allt gemene man ska ha hemma, knäckebröd, mjukost och kontanter. Kanske borde de skickat ett ex till sig själva också.

    Sverige har blivit ett land där man helt glömt av ett lands kärnegenskaper och bryr sig om allt annat än dess egna medborgare. Det började med moderaterna som demonterade ner försvaret. Förvisso omodernt på många håll och kanter, men den totala naivitet som rådde då, går helt enkelt inte att förklara. Sen dess har det bara blivit sämre och sämre... i kärnverksamheterna. Kombinera detta med en gigantisk flyktingström, så har du ett recept för katastrof.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hallå Snålgrisen!

      Tack! Som du, och andra (?), säkert märkt har även jag dragit ner rejält på de politiska inläggen men samtidigt tycker jag att det är både lite synd och lite tråkigt. Bloggen är även en kanal för att kunna föra ut lite åsikter som förhoppningsvis kan leda till både lite intressanta diskussioner och ge andra infalls/synvinklar. Hoppas du fortsätter skriva lite politik du med, jag gillar verkligen dina sådana inlägg men det vet du nog redan!

      Det är trist och ett klart faktum att en stor del av världen typ skrattar åt Sverige samt undrar hur det ens är möjligt att vi kan betala ut bidrag och ge tak över huvudet åt så många invandrare som dessutom inte behöver jobba... Jag både känner och jobbar med en del utlänningar så får anta att vad de säger till mig är hyfsat sant. Oavsett vilket så tror jag att de flesta människor innerst inne ställe sig frågan hur det är möjligt att bara resa till ett land och börja mottaga pengar utan nämnvärda insatser.

      Att det sen möjliggörs och har möjliggjorts över huvudet på oss som betalar för det är en sak som sällan eller aldrig nämns...

      Löfven är en ren katastrof för Sverige och att karln kunnat sitta så länge är en stor gåta till ett mycket högt pris. Inte egentligen för att Reinfeldt var ett smack bättre, läs 2015...

      Nej vi har en samling inkompetenta politiker som ständigt och jämnt verkar vara ganska oinsatta i det mesta är därav blir besluten eller icke besluten som de blir... Löfven är statsmannamässig i sitt uppträdande men i övrigt tycker jag att han har svikit hela Sveriges ARBETANDE och pensionerande befolkning, ja naturligtvis alla människor som gör rätt för sig och övriga jublar naturligtvis och klappar honom på huvudet för den mjäkiga och snälla och förlåtande linjen vi har i landet.
      Om han ens orkat lyssna och självklart gäller det övriga politiker också så skulle de lätt inse att prio 1 i landet är att stävja brottsligheten och få ordning på alla områden i hela landet. Det får liksom inte lov att gå till som det gör i Sverige, inte i ett samhälle som ska ens påstå sig vara ett rättssamhälle. I Sverige styr dräggen vilket är en alldeles unik och ny situation och bäst åtgärdas det genom massiva och kraftiga åtgärder så släpp loss polisen och skrota övre delen av det icke fungerande rättsväsendet med korrupta, korkade och naiva rättsarbetare (läs jurister, advokater, åklagare, jurymedlemmar och domare samt lagstiftare). Jag är övertygad om att det inom den arbetande delen av poliskåren finns, som Leif GW Persson säger, riktiga poliser som vill få ordning på skitet.

      Rädd att min kommentar snart fyllt maxgränsen i antalet tecken... Tack bra bra återkoppling!

      Delete
    2. Felskrivning: 'Tack för bra återkoppling'
      Tar inget ansvar för felskrivningen och skyller på blogger, det är väl den mentalitet som råder i Sverige så får väl anpassa mig jag med.

      Delete
  4. "Aldrig någonsin har jag hört att det borde sparas mera och att det borde göras klokare och försiktigare val med skattepengarna"

    Där satte du huvudet på spiken. Problemet är att skattepengarna är oändliga, finns inget incitament att spendera pengarna effektivare.

    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sa-mycket-kostade-frysningen-av-forbifarten

    Bara att pausa bygget på förbifart så kostar det 170 miljoner, det är heller inte första gången, ett antal hundra miljoner slösades bort på när man pausade agadepån på lidingön, finns många exempel.

    Snarare skulle skatten kunna sänkas om pengarna inte slösas bort.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack för den kommentaren R, ibland lyckas jag alltså (att sätta huvudet exakt mitt på spiken alltså!)!
      Visst är det så, oändligt med pengar leder knappast till någon eftertanke eller försiktighet... Det är sorgligt. Barnen tvingas att allt oftare äta en tunn jävla soppa till lunch, blir så ilsken när det sparas in på sådant. Men servera alla möjliga övriga specialrätter inkl halalslaktat kött det görs allt oftare... Soppa på en spik är ingen mat för ett växande barn.

      Tänk att en simpel paus ska kunna kosta ens en miljon, vad är det för dumheter som pågår? Förbifart STHLM har jag läst en del om och man häpnar hur illa det verkar ha skötts och paralleller till "Nya Karolinska" dras.

      Därför skulle detta behöva införas:
      1) plattskatt (heter tydligen så) med säg 30% skatt oavsett inkomst
      2) ingen ökad isk skatt
      3) ingen förändrad fastighetsskatt

      osv

      Nu har politikerna pengamassan de KAN få lov att använda, håll käft och anpassa utgifterna därefter!

      Håller med till 100% även i sista meningen i din kommentar: självklart skulle skattetrycket kunnat lättas betydligt om den stackars korkade svensken (jag med alltså) som mest håller tyst äntligen kunde slippa betala till en massa som vi inte vill betala för, t.ex. en massa invandrare som inte ens vill eller försöker att jobba och försörja sig själva (ja det finns även white trash av inhemsk sort som kostar men liten del i jämförelse). Detta är något som det aldrig pratats eller kommer att pratas om och istället hör vi trötte Löfven & Co säga:

      "vi ska klara välfärden"
      "vi ska klara integrationen"

      Men så för tusan, se till att göra det då också. Och vilka är dessa 'vi' egentligen?

      Delete
  5. Härligt med 27k i utdelningar!

    Vi får verkligen hoppas att Socialdemokraterna inser att detta inte är ett steg i rätt riktning. Tyvärr har jag blivit mer och mer pessimistisk till vad jag tror våra politiker förstår och inte förstår.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tackar ZS! Ja det skramlade till rätt bra även hos mig!
      Jag håller tyvärr med dig och även jag blir med åren allt mer pessimistisk inställd till våra politiker, i vissa fall dessa knappt torra bak öronen och som aldrig ens haft ett endaste riktigt jobb före politiken (hur är detta ens möjligt?)...

      Delete