Sunday, August 8, 2021

Mot FIRE - del 3

 I cirka två år har bilens ena framsidoruta inte gått att hissa upp/ner då fönsterhissen la av. Sammanbrottet för fönsterhissen inträdde under en då nyss påbörjad 10 mils resa så det var bara till att vända hemåt och hitta på en nödlösning innan färden kunde återupptas. Den nödlösningen höll mycket bra i nästan två år men under sommaren har rutan glidit ner ett par mm under färd och ibland ställt till med ett fruktansvärt oljud under färd. Det blev ännu en ny nödlösning som fått underhållas i stort sett inför varje färd och ibland under färden också. 

När fjädrarna beställdes blev även en ny fönsterhiss mekanism beställd (bara mekanismen, motorn funkade) och den har sedan legat cirka en månad då jag inte haft lust att ta itu med arbetet. 

Jag tog itu med denna reparation i fredags. Det var en del krångel och den nya mekanismen var inte likadan som originalet vid motorinfästningen och originalskruvarna kunde inte användas... Blev något ställd när jag med befintliga fönsterhissen liggandes på marken insåg att den nya delen inte helt matchade den gamla och precis där och då började det att regna. Inte helt idealt men det var bara till att fortsätta och efter några timmars jobb vilket inkluderade lite informationssökning relaterat till sidoairbagen hissades rutan både upp och ner för första gången på två år! Den gick både tyst och helt perfekt. Just den sidan har uppfört sig illa ett antal gånger och det har då och då knakat obehagligt och t.o.m en gång smällt till ordentligt. En höst/vinterdag fastnade rutan nere och vägrade att hissas upp och de två milen var ingen rolig körupplevelse med både regn och kyla.

Nu är även detta irriterande fel avhjälpt och besparingen gissar jag, utan att kontrollera, landar på cirka 4,000 kr. 

Del 2 hittas här.

8 comments:

  1. JA det är kul när man lyckas fixa något dyrt och krångligt själv. Sparade pengar rakt ner i fickan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är alltid lika givande, i alla fall när det lyckas! Alla sparade pengar glädjer!

      Delete
  2. Bra jobbat. Gjorde en liknande pre-FIRE-insats i somras. Hade tysk finmekanik i min gasdämpare till bakluckan som givetvis gick av båda två. De skulle kosta 10500 med ny (utan monteringsjobb). Köpte utan mekanik för 265 kr st och monterade själv. En viss skillnad där med. Skulle nog inte ge mig på en reparation som du gjorde.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tackar! Ja tänk vilka konstruktioner de kan hitta på, man blir lite matt ibland när man inser hur saker byggts när de brakar ihop.

      Bra sparat för din del också ju, bra jobbat Myntaren!

      Delete
  3. Strongt gjort och läser med stort intresse.

    Har ju ingen bil nu men i FIRE med annat boende hoppas jag ha två: en ny som jag inte skruvar med och en äldre som jag hoppas kunna ha som hobbyprojekt. Drömbilen där är en Saab 900 OG Turbo 16 cabriolet eller vanlig.

    Husunderhåll och cykelunderhåll känns dock enklare.

    I vilket fall är eget underhållsarbete viktigt om man går i FIRE med begränsad ekonomi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tackar US! Kul att höra att inläggen uppskattas! Känns nästan som en ny bil nu, varit rätt irriterande med fastlåst ruta... Oljudet tilltog också så gränsen var både nådd och passerad.

      Saab 900 cab låter sjysst! Sorgligt att Saab bilarna gått i graven...

      Det är enkelt konstaterat att de nu sparade pengarna på semesterns reparationsprojekt, knappt 20 tkr, är roligare att lägga på annat.

      Delete
  4. Bra jobbat igen Kalkyl !! Ju mer man klarar av själv ju större frihet har man...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tackar NLI! Jag är 100% övertygad att din mening är helt sann. Friheten nås lite snabbare och troligtvis enklare att känna sig fri när friheten uppnåtts om diverse experter kan ersättas av en själv!

      Delete