På Den Kalkylska bloggen liksom på en del andra bloggar, t.ex. detta inlägg på Petrusko, uttrycks en del kritik mot nätmäklaren Avanza. För egen del får sägas att all kritik har förtjänats och Avanza har klyddat omkring alldeles för mycket med för mycket under flera år, tyvärr har Avanza själva väldigt svårt att förstå att de gjort så. Kalkyl har framfört en hel del kritik, både skriftligen och muntligen, och egentligen respekterar Avanza tyvärr ännu kunderna för lite för att inse att ständiga förändringar (försämringar) inte är något merparten av kunderna vill ha då de oftast föredrar en stabil handelsplattform där de de känner sig någorlunda hemma. Alla dessa förändringar är något hela världen men framförallt allt inom världen tangerande till IT drabbats av under många år, säg att den värsta hittillsa perioden varit under de senaste 10 åren. Det ska klyddas, det ska ändras och det ska "förbättras". Klart att så måste ske då diverse avdelningar inom diverse företag måste visa att de faktiskt gör något, tyvärr är mycket av de nya "förbättringarna" mest trams och totalt onödigt för den stora massan.
Avanza har som sagt hållt på nu rätt länge med massiva "förbättringar" och visst, en del saker har visst inneburit förbättringar men en hel del är mest kosmetiskt trams som ingen efterfrågat. Bättre hade förstås varit att "teamleadern" eller "chefen" förstått vad verksamheten egentligen går ut på och kunnat styra arbetet åt rätt håll. Rätt svårt dock under nutida "scram" och "kanban" möten där diverse "förmågor" mest pladdrar runt och ju mer oinsatt någon är desto mer intressant ter sig de som pratar mest... De riktiga "hjältarna" och "do:ersena" är de som oftast är fåordiga alternativt struntar i att ens deltaga på mötena!
Nåväl, idag var det Nordnet som råkat ut för tekniska problem likt de som drabbat Avanza en hel del under senaste två åren:
Det är i backend man skall hålla till när det gäller utveckling ;-)
ReplyDeleteBara låta UX-arna köra sitt race och hålla tummarna för att det håller ihop hela vägen.
Tror du har helt rätt vad gäller backend. Vad gäller UX (GUI) så har det mesta gått åt pipan sen sådär 20 år eller nåt, allt blir mest rörigare, otydligare och knäppare. Tyvärr.
DeleteBuggarna du listar påminner om symptomen man kan få när webbläsaren eller datorn fått för sig att man håller nere Alt eller Ctrl-knapparna fast man inte gör det. Händer mig ibland om jag gör saker för snabbt.
ReplyDeleteBrukar fixas genom att trycka på alla shift, ctrl, windows och alt-keys så att webbläsaren ser dem släppas upp.
Ah ok, kan vara så med Blogger (tack för tipset) men vad gäller yahoo var det inte någon extra tangent som trycktes ned utan en ny "finess"/metod som ingen önskat lanserades där ett nytt fönster öppnas när man vill skriva ett mail... Som sagt efter ett långt frustrerande letande hittade jag äntligen funktionen och kunde få lov att återgå till så som det sett ut i 20 år eller nåt.
Delete