Saturday, March 2, 2024

Uppföljning av 9.0 mkr

 x.0 inläggen, senaste är alltså 9.0 mkr, har som avsikt att hållas korta och koncisa. Ibland kanske ändå lite mera tankar och reflektioner behöver skrivas ner i lilla dagboken som denna blogg faktiskt ska vara och är.

Det mesta rusar framåt (bakåt?) i full fart vilket innebär att allt är precis som vanligt egentligen. Mycket går bra men inte allt. Det finns precis som vanligt diverse bekymmer där på den i övrigt molnfria himlen, problem kommer och går men så är livet. Vad gäller problem i världen och i samhället får man tyvärr bara betrakta dem och på något sätt försöka hantera dem genom att skriva, prata, skrika och gråta. Tyvärr är det sällan skratt numera är kopplade till varken samhälls- eller världsutvecklingen...

Vad gäller Pengamaskinen jobbar den på bra, utomordentligt bra! Den kräver sina arbetstimmar men återbetalar insatserna. Det har nu gått drygt 6 år in på FIRE resan som alltså startades i praktiska handlingar 2018-01. Under åren har det tyvärr även inträffat en del dåligheter eller mera korrekt benämnt haverier. Går inte in på enskilda haverier då det är bäst att glömma dem fortast möjligt. Lärdomarna ifrån dem bör dock aldrig glömmas bort. Haverier följer med framgång och det gäller att hålla balansen så gott man nu kan och orkar precis som med allt annat.

Det mycket hårda slitet med Pengamaskinen har tagit många timmar i anspråk. Dessbättre har Pengamaskinen och resan mot FIRE blivit en livsstil och en hobby. Sedan barnsben har ett Joakim Von Anka intresse i form av pengar alltid varit närvarande. Aldrig varit snål mer än mot mig själv och dessbättre har det inte hänt värst ofta, om något önskas skaffas det. Med ökande ålder har vissa saker som det spenderades pengar på tidigare i livet minskat i både antal och i frekvens. Kompenseras antagligen av familjebildning och större bostad!!!...

Att där i början sätta upp något slutmål fanns aldrig på kartan, varför liksom? Det fick och får bli som det blir och gör man sitt bästa har man gjort vad man kan. Finns det ett slutmål nu? Absolut inte och det är beroende på flera sakar varav några är:

  • växande (kändes fel skriva åldrande) barn kostar alltmer  
    • mat
    • kläder
    • aktiviteter
    • annat

  • levnadskostnader tenderar att öka 
    • mat 
    • energi (uppvärmning och hushållsel)
    • VA
    • skatter
    • miljömupperi som saknar reell fakta om att det leder eller ens trevar i rätt riktning (nu behöver ingen tala om för Kalkyl att miljö är viktigt för det tyckandet har varit på plats sen minst 30 år och ifrån där på sidlinjen betraktandes och betraktats tyvärr allt som oftast att de mest miljöfientliga och direkt korkade beslut klubbas igenom i löpande takt av diverse "folkvalda" odågor i både Sverige och i övriga världen och någon direkt miljönytta eller miljöomtanke saknas i de allra flesta fall beklagligt och skrämmande nog...)

  • behöver jobb#1 så länge det ger mig intellektuell stimulans (vilket det fortfarande gör)
    • lära nya saker
    • lösa svåra problem (inte alls samma sak att "hitta" på egna "problem" oavsett om man tror att man kan göra det)

  • gillar att arbeta och volontärsarbete har förvisso hos Kalkyl ett visst intresse, dock ganska begränsat
    • är redan idag i volontärssvängen, kallar detta jobb#3 men med detta får det räcka.

  • förtjust i att erhålla månadslönen ifrån jobb#1
    • den känslan är drivande sen dag ett på jobb#1
    • utan lön (volontär) hade avskedsansökan inte ens skickats in utan bara slutat dyka upp

  • många svåra beslut att fatta innan FIRE kan inträdas trots att FI delen är på plats sen länge
    • gäller framförallt frågor som påverkas av familjens barn
      • kompisar
      • skola
      • aktiviteter
      • m.m
    • osäkerhet på om fru Kalkyl egentligen är anpassad för ett annorlunda liv än det vi har idag
      • snö, kyla och skog lockar
      • >500m till alla eventuellt omkringliggande grannar önskas
      • samtidigt med ovan är det underbart att bo så som familjen gör idag. Kanske är det redan ändå det bästa faktiskt!?...
      • lägre belåning på privatekonomin lockar, hur låg är dock en svår fråga att besvara

  • en större Pengamaskin ger mer avkastning

Att efter drygt 6 år ha uppnått den för Kalkyl enormt mäktiga summan (P-värde) överstigandes 9.0 mkr (jodå den fortsatte lyfta igår fredag den 1/3) är förstås överväldigande, fantastiskt och massor med andra superlativ! Det känns fantastiskt faktiskt i all ödmjukhet. Att ha tagit nettoårsutdelningarna ifrån runt 5,000 kr/år (pre FIRE) till att som nu för år 2024 försöka nå över 400,000 kr är ingen liten bedrift. Den är enorm och takten har varit hög, mycket hög. Det är många svåra, tuffa och omvälvande beslut som har fattats vad gäller Pengamaskinen och övrig ekonomi. De allra flesta beslut har gått bra och den utstakade vägen under det förberedande året innan 2018-01 har till största delen följts. Enda avvikelsen, som förvisso varit omskakande, har varit omflyttandet av kapital, vilket gjorts ifrån en för lågt belånad bostad. Detta har möjliggjort framfarten. En annan faktor är förstås jobb#1 som efter hårda studier och en än hårdare arbetssituation under hela karriären hittills betalar hyfsat (även om det både kunde och borde vara bättre då Sverige tyvärr även i löneavseende halkat efter övriga Europa och vissa andra länder). Resten är enkelt: 

"massor med hårt arbete i kombination med både tur och otur"

  Med ett P-värde på 9 mkr jobbar nu ett A-värde på 10 mkr och resan fortsätter. Kanske är ett lagom mål att nå ett P-värde på 10 mkr men allt kan hända och brukar också hända och därför spekuleras det inte nämnvärt i sådant och det är orsaken till att x.0 inläggen publiceras:

  • Uppmärksamma ny mkr nivå
    • förvisso sam sagts tidigare ett flertal gånger, bara en siffra som snabbt kan ändras både upp och ner

  • Uppmuntra fortsättning av kämpandet
    • det är viktigt att se resultat annars försvinner både ork och motivation

  • Unna mig glädjen att ta in och reflektera över vad som uppnåtts
    • om ingen bokföring görs och inga noteringar görs blir allt bara en smet tillslut. Tror att både bloggandet samt Mästerexcelarken är vitala ingredienser under en så pass lång och jobbig samt utmanande resa som FIRE resan faktiskt är och har varit för mig och antagligen också för de allra flesta som ger sig ut på den.

Barnen har beställt hamburgare så det är vad det Kalkylska köket och undertecknad ska tillaga som kvällsmiddag. McDonalds, BurgerKing och Max kan slänga sig i väggen och hemlagat smakar bättre, äts i hemmets trivsel och besparingen är sådär en 400-700 kr exklusive transporten och beroende på hunger samt hur många som ska utspisas. Besparingen läggs på hög inför kommande aktieinköp som kommer ske när källskatten återbetalas ifrån Avanza. Kalkyl har två planerade köp kvar att göra detta år sen är det ISK mot lägsta räntan (nu 1.99% mot dagens 3.89%) som snart måste och kommer att inträffa. Att betala ränta är extremt tråkigt och avskyn mot superundret och dess vansinniga penningpolitik under de senaste 15 åren har väl vid detta laget framgått tydligt (notera att superundret inte ensamt ställt till allt men likväl för mycket), för de som missat finns alla inläggen kring superundret det svenska här. Avvikelsen ifrån att inte handla nåt alls togs efter en hel del tankearbete och Kalkyl beslutade efter moget övervägande att det är dags att gå över 400,000 kr i nettoårsutdelning under 2024. Svångremmen har dragits åt och det är bara att kämpa på. Om det inte vore för vissa bolag hade andra höjder kunnat nås men laga efter fakta är en bättre metod än att fantisera eller hoppas. Nås det? Ja det återstår att se där långt fram i december 2024 men oddsen talar för att så ska ske!

Detta inlägg blev uppföljningen till att ha uppnått hela och fantastiska 9.0 mkr!

4 comments:

  1. Grattis till fantastisk milstolpe! Jag kan knappt föreställa mig hur det måste kännas att ha sådana summor. Dollarmiljonär nästa?! 🥳

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tackar! Det är faktiskt ibland svårt att ta in själv, kanske låter konstigt men det är sant. Det känns abstrakt på något vis. Ja, lustigt att du nämner $miljonär, har tittat och strävat efter att nå detta mål men är alltså ännu inte där. I $mijonär räknas normalt sett endast kontanta medel, dvs är exklusive bostäder och liknande tillgångar. För min del räknar jag förutom P-värdet in lite annat sidosparande också men trots detta har jag inte nått fram än... Mästerexcelarken trackar det mesta och säger att cirka 2% återstår!

      Delete
  2. Ja som skrivits många gånger innan, det är bara att lyfta på hatten och gratulera, vi började ungefär samtidigt och du har lyckats få nästan exakt dubbla värdet men kanske 30% mer utdelningar pga strategin att välja föredra utdelningstillväxt framför maximal direktavkastning. Utan tvekan är högutdelande bolag fel väg att gå om man vill få kapitalet att växa snabbt.

    Kan instämma kring din lista för grubblerier. Fru SNålgris är också lite svår att få kläm på, edan dagen jublar hon åt att kunna gå i pension om 8-10 år, andra dagen funderar hon mycket om ditten och datten, mest över vad jag egentligen ska göra om dagarna de närmaste åren. Samt om vi kommer att ha råd till allt som vi/hon vill göra. Hon har som sagt ett helt annat behov av resor och aktiviteter än vad jag har, men jag är absolut beredd att offra några smulor av pengamaskinen om den där drömresan ska bli av.

    Däremot, långa svindyra resor till Maldiverna och dylikt, det får vänta till vi har ett riktigt starkt kassaflöde, om sisådär 10 år.

    Kalkylark i all ära, man vet mycket lite om vad framtiden har att utvisa. En plan på pappret ser jättebra ut, men hur blir det sen i verkligheten? Avundas dig att du fortfarande älskar stimulans från jobbet. Det gjorde jag också för några år sedan, nu stressar det mig mest, att på tid lösa knepiga problem, för att sedan bli granskad av nån viktigpetter som tycker jag gjort ett dåligt jobb och gnäller. Visst, lönen är bra, men stressen klarar jag mig utan.

    Imorrn börjar mitt sista uppdrag för denna arbetsgivaren, har redan jobbångest, vi får väl se om det går att sova nåt i natt. Jag är rädd att det blir lite av en kulturkrock mellan mig, en FIRE-nisse som nu har gått hemma och tagit det lugnt i 8 månader och ska säga upp sig om nån vecka, och alla dessa teammedlemmar som älskar sina jobb och gärna jobbar dygnet runt.

    Jag var som dem för kanske 10 år sen, men nu vill jag helst bara dra i katapultspaken. Dock behövs denna sista lönen för att planen ska hålla, så man får härda ut och göra sitt bästa för att hänga med.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag är ödmjuk inför vad som åstadkommits hittills. Ja högutdelande ger oftast låg värdeökning och därav min strategi som jag kallat 'utdelningsinvestering med lagom risk' eller 'Värdeinvestering med lagom utdelning'.

      Jag tror att denna är bra och tror att den på sikt ändå slår index då index blir allt dummare i takt med att allt mer pengar i blindo bara stoppas in. I vilket fall passar den mig bra och utan utdelningarna hade jag slängt in handduken för länge sedan.

      Långa svindyra resor intresserar varken mig eller Fru turligt nog. Vad gäller resande har jag i stort sett gjort det jag vill göra, inget som direkt roar mig alls längre.

      Ja superundret stukade min plan t.ex. då jag ändå trodde att Ingves upprepande av ingen räntehöjning före 2024. Med facit i hand hade all räntehöjning om 400 pkt redan gjorts till 2023-09... Det stör mig enormt mycket och det var sista gången någon som helst förtroende sätts till någon "översittare" oavsett partitillhörighet eller annat. Upprepar: sista gången.

      Usch, ja inte jag heller ser framemot måndagarna längre... Allt är knappast lysande med jobb#1 tyvärr. Önskar dig lycka till Snålgrisen!

      Själv vobblar jag fram o tillbaka, katapultera ut mig eller härda ut. Vissa dagar allt perfekt medans vissa... Men så länge hjärnan får motion har jag det ok och lönen lockar.

      Arbetslivet suger musten ur de flesta tillslut, i alla fall de som faktiskt jobbar på riktigt och inte bara sitter och leker chefer och projektledare och annat på oändligt antal möten fyllda av prat.

      Delete