Saturday, October 26, 2019

Ökade Orange

Ökade i fredags på med;

  • 25 st Orange för 16.24 usdst

Hade jag först tänkt handla lite mera men då en del av de för mig intressanta bolagen stigit en del så avvaktar jag lite. Inte så dumt heller att i och med att med väntan därmed ha sänkt krediten med ca 25 tkr.

I övrigt så har den gångna veckan återigen skruvat upp kurserna på många bolag. T.o.m Ericsson lyckades ju överraska marknaden för en gångs skull! Tyvärr pågår ju mutskandalen och det blir ju dyrt. En häpnadsväckande artikel i DI ögnades igenom som hade rubriken:

Facket vill att Ericssons ägare avstår en del av utdelningen


Nej verkligen inte, det vill nog inte redan hårt prövade Ericsson ägare där Kalkyl dessvärre är en. Och förresten vad menar facket med 'avstår en del av utdelningen'? Tycker de på fullaste allvar att en aktieägare inte ens ska få sin skitdåliga och riktigt usla 1.00 krona? Nej fy sjutton, utan aktieägare hade verksamheten redan stängts ner. Ericsson B ger idag "hela" (ja sarkasm) 1.15% i direktavkastning. Det är så pass uselt att den aktien inte ens bör läggas i en ISK depå.

Nej, jag tycker att Ericssons ledning, från Börje och långt ner till löven, självmant ska avsäga sig sin bonus. Sen kan man kanske också tycka att en stor del av ledningen som borde förstått hur detta skulle sluta ska halvera sin lön o.s.v. Ge er inte på aktieutdelningen, den lilla som finns kvar.

Jag har väntat länge på att sakerna ska börja gå bättre för Ericsson och glädjande nog verkar de äntligen göra det och det mest beroende på alla duktiga anställda som jobbar på utan bonusar och aktieoptioner och annat (känner flera som jobbar på Ericsson så jag vet en del om hur det fungerar).

2016 var sista året då Ericsson egentligen var inressant att äga ur ett utdelningsperspektiv och bolaget betalade då ut 3.70 kr/st. Fr.o.m. 2017 har de endast betalat ut 1.00 kr/st i utdelning...

Utdelningssänkningen var alltså från 3.70 kr/st ner till 1.00 kr/st vilket alltså är brutalsänkning med ofattbara 73%.....................................
På ett AF-konto med 30% skatt på utdelningarna erhåller en luttrad och antagligen besviken Ericsson ägare 0.70 kr/st. Glöm inte att Ericsson några år tidigare i historian stod för ca 50% av hela Stockholmsbörsens värdering... Det var då det...


3 comments:

  1. Håller med dig helt och hållet. Utdelningen i Ericsson är så pass låg att det är magstarkt att det är främst aktieägarna som är i hårkorset och inte ledningens feta bonusar.

    Jag har bara fått bonus en gång i hela mitt liv, det var när jag hade två uppdrag samtidigt och jobbade ca 65 timmar i veckan, med ca 3 timmars pendling om dagen. Då fick jag 4000 kr extra i månaden vilket blir ca 2000 kr när skattmasen fått sitt. Knappast något att hurra för.

    Har skälv investerat en slatt i Orange, jag gillar deras stora marknadsandel i Afrika, landet där mobiletelefonerna regerar.,

    ReplyDelete
  2. Härligt att höra att jag inte är helt ensam att tänka så här i fallet Ericsson. Fy sjutton. Både aktieägare och "vanliga" anställda har varken haft möjlighet att veta eller tycka, det är ett bristande omdöme i ledningen och det borde ge konsekvenser i dessa led och ingen annanstans

    ReplyDelete
  3. Vad gäller bonusar Snålgrisen tillhör vi alltså inte de lyckligt lottade trots att jag är övertygad att vi båda presterar riktigt bra på jobben våra, jag har fått bonus några få gånger och högsta låg kring 10,000. Tror utbetalningen hamnade kring 5,000 nåt... Jippi! Tackar ödmjukast...

    ReplyDelete