Tuesday, February 18, 2020

Bokföring av utdelningar

Januari månad slutade med 1602 kr i utdelningar mot förväntade 2000 kr. Initialt förstod jag det som att ett eller flera inköp inte hade fått effekt på utdelningarna men det visade sig vara felaktigt. Det tog ett tag att förstå vad som gått snett. Flera saker samverkade och en faktor heter trötthet alternativt slarv, jag hade bokfört några utdelningar på februari istället för på januari. Det visade sig dock inte vara hela sanningen och tillslut insåg jag vad det var, det tråkiga är att liknande kommer att ske igen vilket kommer att ställa till det något i bokföringen. Sådana här saker gäller endast utländska aktier och är ytterligare ett litet bekymmer som dyker upp vid diversifiering. Två bolag jag äger delar ut runt den 30-31 i innevarande månad, detta betyder att utdelningarna bokförs först kring den 1:a eller 2:a i månaden. Kontentan av detta blir att mitt prognosark kommer att ha utdelningarna i en månad men i praktiken kommer de att bokföras på kontot (sättas in) först i månaden efter, dvs januari utdelningen erhålls först i februari. Det kommer att röra till det något och det kommer att få som konsekvens att det blir något svårare att tracka allt korrekt.

Detta är en besvikelse för mig som gillar att ha stenkoll och kunna dubbelkolla siffrorna men det finns ingen direkt enkel lösning på detta dilemma, inte som jag ser nu i alla fall och blir bara till att acceptera detta faktum.

Snabbtänkt "lösning" efter ovanstående skrivande;
En väldigt simpel lösning (men som dock får andra problem) är ju att om utdelningen från ett bolag utbetalas säg dag x i månaden så erhålls utdelningen dag y, y=x+2 eller kanske y=x+3. Om detta sätt införs så blir i alla fall min trackning enklare mellan de olika arken och troligtvis 100% korrekt också. Får fundera lite kring denna lösning dock...

I övrigt är det väl inget direkt problem eftersom pengarna kommer in oavsett och istället för att bekymra sig om bokföringen är det kanske helt enkelt rekommenderat att bara njuta och glädjas åt inflödet av utdelningspengar som växer sig allt stadigare (eller stöddigare!)!!!

För februari har det redan flödat in knappt 2.4 tkr och månaden är inte slut än!


No comments:

Post a Comment