Thursday, March 12, 2020

130,000 kr/år

Börsen faller fritt i stort sett och det är en kämpig men uppfriskande tid att gå igenom. Den får en att tänka lite extra på hur man har agerat och på hur man agerar. Tror att alla önskar att de haft mer pengar att stoppa in för helt klart så vänder det uppåt igen, frågan är bara hur mycket mer börsen först ska ner.

I vilket fall ligger börsens framfart utanför min kunskapsnivå och ärligt talat kan jag inte annat göra än att fortsätta att exekvera och det har jag gjort med besked.

År 2020's årsutdelning ska nu enligt prognosen summera till hela 130,000 kr och det är en hisnande summa i utdelningar för mig! Ja, helt enkelt en enorm summa pengar!

Mars har ju äntligen nåtts och skördetiden har så smått satt igång, bara idag ramlade det in runt 500 kr i utdelningar!

Jag bokför OMX30 index samt portföljvärde och tillhörande intressanta mätetal när jag kan och när det når toppar och dalar, statistiken innehåller alltså inte nödvändigtvis de absoluta max- och minvärdena även om jag gör mitt yttersta för att det ska göra så. Enligt mina anteckningar så har vi haft:
  • Max OMX30 1901 
  • Min OMX30  1422
Detta motsvarar en nedgång på hemska 25.2%.................

Vi är i en Björnmarknad...

Det är fruktansvärt tufft faktiskt och inget att sticka under stolen med. Det bästa vi kan göra är troligtvis att agera med sunt förnuft och härda ut eländet. Allas portföljer har väl i stort sett åkt på ordentligt med smäll och värdena har undan för undan tryckts ner. Bloggkollegan Snålgrisen skrev nyligen nåt i stil med att 'alla innehav lyser rött' och ja inte tusan är det kul när det ser ut så. Känns definitivt som överreaktionernas tid och det kommer att blåsa över (nån gång)! Bloggkollegan Slimis skrev ett läsvärt inlägg.



1 comment:

  1. Ja det har varit rött varje dag, är det inte i de utländska innehaven så är det i de svenska. "The bottom is nåt nådd"... :)

    Det är ju helt enkelt kapital som av panik letar sig bort från aktier till andra tillgångsslag. När dammet lagt sig kommer detta kapital leta sig tillbaka med besked, historiken är entydig gällande detta. Sen kommer det antagligen bli en utdragen återhämtning, och vi kommer nog att dras med ett år eller två med kanske 20% sänkta utdelningar, beroende på vilka bolag man äger. Om inte annat så kan händelser som dessa vara en bra erfarenhet för alla som inte varit med vid tidigare nedgångar, för att se om man är av det "rätta virket"... och har lämplig riskfördelning i sin portfölj. Själv passar jag på att avyttra vissa innehav som ligger på plus och där det finns andra mer intressanta innehav (som dessutom har superränta). Sålde t.ex. np3 pref till förmån för lite bank och telia company (beter sig nästan som en preff...) då mitt fastighetsinnehav är och har varit aningen stort. Kvalitet till lågt pris, vem tackar nej?

    ReplyDelete