Monday, March 9, 2020

Dåliga tider, bistra tider

Dåliga tider, bistra tider är väl en hyfsat bra sammanfattning på det rådande läget vi upplever nu. Det har utbrutit en smärre panik både vad gäller börsen i stort och vad gäller Corona viruset.

Kalkyl har tagit allt med ro även om det naturligtvis inte är den muntraste syn att se hur portföljens värde nu dykt ner till en bit under 2.3 mkr. Från toppen går det som bekant raskt utför och det har det sannerligen gjort även denna gång! Troligtvis går det precis lika fort uppåt igen när väl det börjar vända.

Vad gäller Corona skrivs det så mycket att alla nog är trötta på det så vi lämnar det med en gång. På börsen har jag varit väldigt aktiv och det har trots rådande köpstopp inte gått att stå emot när bra (?) köplägen infunnit sig. Jag har alltså handlat en hel del sista tiden. Då min avsikt med min investeringsresa är för all framtid passar jag på att köpa när tillfällen ges och eventuella köpstopp får då stå åt sidan. Vad jag tror om börsen är lika ointressant som vad alla andra tror och helt klart är det mycket enklare att i efterhand se hur man skulle agerat, problemet är ju att man måste fatta beslut baserat på vilken information som finns tillgänglig nu och inte om en dag eller om en vecka.

Jag har fyllt på i:

  • SEB
  • SHB
  • XACT högutdelande

Att sitta och gräma sig över att man köpte för tidigt eller liknande är inte konstruktivt så sådant får andra syssla med. Jag gläds över varje affär som tar mig närmre mitt mål och det går undan mot målet måste jag säga! Med ovanstående köp togs ett ytterligare rejält steg framåt för utdelningarna 2020 vilket är härligt!

Men bara så att Kalkyl inte glömmer igen:

KÖPSTOPP RÅDER


Och som sista slutkläm i positiv anda:

VAR REDO FÖR NU HAR SKÖRDETIDEN BÖRJAT




2 comments:

  1. Kan bara hålla med, har man kassa eller belåning kan det nu vara dags att använda denna, eller delar av den lite försiktigt och köpa kvalitetsinnehav. Med största sannolikhet är detta bara ett litet gupp i världshistoriens börsuppgångar....

    ReplyDelete
  2. Hallå Snålgrisen! Ja nu önskar i alla fall jag att kassan varit större. Det har sagts förr: det finns liksom inga direkta alternativ till börsen, jo förresten: 0%-ränta...

    ReplyDelete