Saturday, March 21, 2020

Osannolika tider, galna tider - del 2

Som investerare är den rådande katastrofen minst i trippel bemärkelse:


  • Corona viruset
  • Börsen har kraschat 
  • Aktieutdelningar dras in pga politisk korrekthet (PK)

För vissa kommer en fjärde aspekt att tyvärr eventuellt dyka upp:

  • Permittering alternativt varsel

År 2020 kommer att gå till historian den saken är nog ganska klar. 

Sveriges regering har gett bankerna möjlighet att låna 500 mdr vilket vad jag hittills förstått inte ens är intressant då bankerna inte behöver låna alternativt kan låna billigare från annat håll. Det ska alltså göras allt för att rädda allt möjligt nu i klar solidarisk anda.  

Solidaritet är något fint och något att vara aktsam om men nuvarande solidaritet är ganska makabert utformad faktiskt. Helt klart kommer en del läsare att reagera å det bestämdaste med kommentarssmockor och andra sätt att uttrycka vanlig ilska nuförtiden men solidaritet bör då innefatta alla läger och inte bara vissa. Som aktieägare offrar du en väldans massa om du nu inte är född med aktiedepån eller fått en via arv, jag vet att många läsare i alla fall inte har fått något gratis precis som mig själv utan har fått kämpa i stort sett i hela livet för att få ihop något som kan kallas en depå. Att vissa verkar, inklusive mig själv, fått ihop detta på några få år är naturligtvis helt fel. Det kan jag med bestämdhet säga att ingen av oss har. Att pengarna sen fått stå till 0% ränta på sparkonto (i mitt fall) eller var de nu varit innan är lite olika. Att efter flera år med 0% ränta tillslut gett upp och flyttat pengarna in till aktiemarknaden har nog fler än jag själv gjort. Här skall det också skrivas ut tydligt hur fruktansvärt nuvarande samhälle är uppbyggt:

På ett sparkonto där skattade pengar sparats dras 30% i skatt på eventuell ränta. Ja 30%. Så med senaste årens inlåningsränta på säg 0.8% blir den effektiva räntan hela, håll i er nu, 0.56%. I praktiken förlorar surt ihopsparade pengar köpkraft år efter år på ett bankkonto. Jag har aldrig förstått varför en ränteintäkt ska beskattas, den dag pengarna används betalas skatt konstigare borde det inte vara. Men nej, inte i Sverige inte. Här pungslås allt och alla som har lyckats skrapa ihop något mer än slösarna och bidragstagarna.

Nåväl, åter till ämnet. Personer likt mig själv har satt pengarna i arbete och byggt både kalkyler och investeringar på vissa principer. När dessa principer plötsligt förändras så slås benen liksom undan. Principerna finns inte längre kvar och där längre. Att ens ta upp diskussion om att anstifta en lag mot att bankerna ska dela ut en del av sin vinst vittnar om en total brist på både omdöme och solidaritet. 

Det tycks, enligt vad Snålgrisen skrivit om, skrivas oändligt med facebook inlägg kring detta med utdelningarna. I gårdagens inlägg listar jag fyra personer på höga poster i samhället som tycker att allt annat än att slopa utdelningarna är förskräckligt och alldeles fel. De får tycka så men då får jag också tycka att:

I sann solidarisk anda kan då Sveriges regering likaväl se till att betala ut kompensation till alla de aktieägare som i vått och torrt ställer upp för de företag de äger, t.ex. banker som det i synnerhet handlar om. Det finns många amatörinvesterare som sett portföljerna minska med 30-50% på ca 1 månad och summorna handlar om allt från säg några tusen kronor till kanske 10 miljoner.

Argumentationen för detta är ju enkel:

Utan aktieägare, inget företag, inga arbetstillfällen och inga skatteintäkter. BASTA

Det är knappast rimligt att skattepengar ska gå till att rädda alla möjliga och omöjliga företag bara för att ett virus och en annorlunda situation uppstått, dessutom självimporterad med politikernas stillasittande acceptans och tafatthet i minnet?

I dagens Sverige är då så in i helvete enkelt att alltid bara sitta och tycka en massa utan att göra en enkel konsekvensanalys eller, för allt i världen, en simpel rimlighetsanalys.

Det är fruktansvärt skrämmande hur naiva och oinsatta politikerna är och även gemene man.

Då vissa trögskallar kommer att läsa detta inlägg är det väl lika bra att igen repetera:

Aktieutdelning skall betalas ut till aktieägarna om företaget bedömer att de kan så göra. Aktieutdelningen är en riskpremie som aktieägarna har rätt att få då de är delägare i företaget och därmed delfinansiärer av dess verksamhet.

Om denna lag om att förbjuda år 2020s aktieutdelning för bankerna (fler branscher på måltavlan?) då borde vi som aktieägare kräva att i framtiden:

ALLA SVENSKA BOLAG SKA HA MÅNADSVIS AKTIEUTDELNING

Som investerare köper man in ett företag på vissa kriterier och direktavkastningen är en. Man baserar sin investering på de fundamenta och annan information som finns där och då. Marknaden är volatil och så är världen, det räcker med osäkerhet redan innan Sveriges regering plötsligt ska få för sig att spela duktiga och moraliska, trots alla omoraliska fuskerier de allt som oftast ägnar sig åt hela bunten på ett eller annat vis, ska inte få lov att ske. Det är rena lagbrottet om detta sätts i verket. Denna klausul fanns inte när jag köpte bolagen och då aktivt faktiskt blev både delägare och stödjare/anhängare av verksamheten.

Vad gäller förändrade villkor finns en del exempel som är precis lika sjuka och samhällsfarliga men till dem får jag återkomma en annan gång. 

Ett fenomen som jag tyvärr tog del av i går när jag läste igenom en del av mina bloggkollegors skriverier var att det finns riktigt IQ befriade typer som i 2-årings anda frågar gång på gång hur mycket deras portfölj tappat i värde på 1 vecka, på 1 månad o.s.v. Jag är känner mig delaktig i alla bloggares FIRE resa och jag blir både arg och sur när jag ser sådant. Jag är stormförtjust i FIRE samfundet. det delas information, det stöttas, det uppmuntras och det pratas om allt möjligt. Det är en fantastiskt rörelse och klart då att vissa som inte platsar där (fast det är så öppet) ska bete sig direkt illa. Det är igen en del av den svenska folksjälen, tro för fan inte att du är nåt som slår till med den vanliga avundsjukan som nu efter börskrasch gestaltar sig i form av skadeglädje. Själv fick jag denna av modige Anonymous igår:


Den som leken ger sig in i får leken tåla. :)


 Är det inte avundsjuka på att någon har en riktigt sjysst villa, lägenhet eller bil så är det nåt annat. Gäller det en bil är det ju lätt att repa lacken, bryta av en skitsnygg Mercedes stjärna i nosen, sparka sönder en backspegel eller vad det nu är. 

Det är faktiskt så att man får lust att sluta blogga...



No comments:

Post a Comment