Sunday, September 13, 2020

Härliga tider, spännande tider

Den gångna veckan har varit mest som alla de andra, inget speciellt har hänt alltså. Detta gäller dock endast om man ingränsar uttalandet till att endast gälla mitt eget liv. I allt övrigt tycker jag att rubriken Härliga tider - spännande tider stämmer in väldigt bra. Jag har i ett antal blogginlägg haft rubriker i stil med Härliga tider - x tider.

Ursprunget till dessa rubriker - både provocerande och roliga - kommer från (vad jag vet) Thor Modéens far som lär ha börjat med Strålande tider - härliga tider. Det är kanske inte är så många läsare som vet vem Thor Modéen var så lite kort:

Thor Modéen. Han var troligen Sveriges genom tiderna största komiker. Mycket större för sin publik än Hasse Alfredsson och Tage Danielsson - eller vem ni vill - är i dag. Vem var egentligen Thor Modéen? Aftonbladet åkte till Hässleholm för att fråga den som borde veta bäst - hans bror  Åke.

Jag lämnar påläsningen till var som är intresserade här. 

I vilket fall så gillar jag uttrycken och derivaten därifrån. Kvällens rubrik känns lämplig då den senaste veckan har varit händelserik på många sätt i världen och kanske i synnerhet i Sverige!

Jag har varit betydligt flitigare i nyhetsuppdatering än vanligt. Normalt sätt scannar jag över Expressen som för mig är lättast tillgänglig. Rubrikerna ger oftast tillräcklig insyn i vad själva artikeln handlar om och som faktagranskning brukar jag sen fördjupa mig på olika sätt och platser.

Jag har grunnat på flera olika inlägg och med facit i hand (alltid lätt ju) borde jag skrivit direkt när jag stött på något intressant men då mitt jobb tar väldigt mycket energi och tid i anspråk går det inte alltid ihop. Förutom jobbet så finns två barn och en fru att också lägga tid och intresse på så ja viljan är större än förmågan många gånger. Detta inlägg kommer därav att missa en del av det jag ville ha sagt men med detta sagt låt mig fortsätta.

En annan högst lämplig och egentligen en än mer träffande rubrik som jag haft på tungan under veckan hade kunnat vara:

Wind of change

Ni läsare i min egen 40+ ålder minns garanterat det tyska metalbandet Scorpions fantastiska låt med titeln Wind of Change. Jag minns än idag hur underbar den låten var och är. Jag minns också min första resa till Prag med polare där i alla fall jag under resan på något sätt fortfarande kunde känna av Wind of Change. Nåväl, ska inte svamla ut fullständigt här, det som hänt under den gångna veckan är för mig fantastiskt då jag i Sverige nu känner av en början till Wind of Change även här.

Låt mig förklara:


  1. Tunga namn inom näringslivet har börjat att ifrågasätt (än mer) hur klokt det är att spendera 100 miljarder i återstart Sverige alternativt Rivstarta Sverige. Man uttrycker oro över hur dessa pengar kan hjälpa samt hur pass dyr återbetalningen av de blir. Givetvis när vi snackar Sverige är tanken att man lånar upp 100 miljarder och lättvindigt blåser iväg pengarna på diverse nycker som politiker hittat på. Som vanligt kommer konsekvensanalysen först efteråt...
  2. Tunga namn i ett flertal stora och viktiga bolag (signumbolag för Sverige enlig mig) har uttryckt bestörtning över att politiker blandat sig i utdelningarnas utbetalning eller inte.
  3. Äntligen efter en utomordentligt överjävlig förstoppning har det börjat talas om att Sverige HAR TAGIT EMOT för många flyktingar. Ja med politiskt korrekta ord säger man typ: Sverige har haft en för generös invandring.
  4. Stefan Löfven pressades till slut och var helt enkelt tvungen att erkänna att gängkriminaliteten visst är kopplad till invandringen.  Ja ska vi då alltså vara helt överkorrekta med detta ständiga uttjatade tramsande och ordbajsande så: asylinvandringen.
    Ska vi vara än mer korrekta så:
    "på onsdagen medgav han att den stora migrationen har inneburit dålig integration och ”sociala spänningar”.
  5. Det verkar som att även Sveriges ytterst senfärdiga politiker äntligen verkar ha tagit in budskapet om att Sverige har problem som är kraftigt kopplade till invandring.
  6. Mats Löfving som är vice rikspolischef har visat sig stå på majoriteten av det vanliga svenska folkets sida genom att modigt och ärligt gå ut med för politiker och andra myndighetsanknytna personer nyheten om att det i Sverige finns ett relativt stort (25-40 stycken, troligtvis 40+) antal helkriminella familjer som finns i Sverige av EN ENDA ANLEDNING, nämligen att utöva och ägna sig åt massiv kriminalitet. Att detta förekom har nog de flesta normalbegåvade svenskar redan gissat och vetat om i sådär 10-20 år. Politikerna som ljuger bättre än hästar travar rent generellt blev helt förbluffade och ett antal har redan dömt ut Löfvings redogörelse som struntprat. Givetvis förkommer samma tråkiga mjäkande och förnekande inom självaste polismakten och det i sig är ytterst bekymrande och sannerligen dessutom beklagligt. 
  7. Jimmy Åkesson önskar bli Justitieminister om M+SD blir verklighet. Alldeles utmärkt tycker jag eftersom Åkesson på många (inte alla märk väl) sätt verkar dela den gemene svenskens tycke och tänk. Tyvärr i skrivande stund har M:s trötte Kristensson gjort bort sig igen och sagt att M+SD absolut inte kommer att hände. Synd och frågan är varför då M:s uppåtmarsch i väldigt stora delar kan knytas till just SD:s politik. Alla partier utom de med de allra mest korkade medlemmarna har förstått och tillslut läst ut att svenskar i stort är trötta på den ytterst och märkligt generösa flyktingpolitiken som bedrivits under många år. Vi har fått nog, är det så svårt att fatta? Stäng gränserna omedelbart och städa upp röran som tyvärr ställts till och som nu råder, sen får vi se!

Det har kliat i Kalkyls skrivfingrar och jag har så mycket att skriva att det mest bubblar runt i huvudet. Det är för mig helt sensationellt och äntligen, äntligen verkar vindarna vända (Wind of Change). Det är otroligt glädjande och helt underbart när en enda vecka innefattar så otroligt mycket positiva nyheter.

Sent ska syndaren vakna!

Kalkyl myser och njuter. Koranbränningen i Malmö triggade ju en vansinneshändelse till och snart kanske tålamodet är slut på riktigt?! Vem vet... Tyvärr blev det vad jag vet i skrivande stund ingen bränning i Stockholm. Jag är inte för koranbränning men de fula ansiktena som visade sig på grund av händelsen njöt jag av. Är för 100% religionsfrihet men inom väldigt rimliga gränser och att upplåta en del av en park i Ronneby för muslimsk bönestund eller att som i Växjö tillåta muslimska böneutrop är att betrakta som en skymf mot ursprungsbefolkningen (ja ni som inte förstår vem det är: Svenskar) och till det säger jag: 

Absolut ska sådant här inte förekomma, aldrig någonsin. Jävla trams och dumheter.

Istället för att prata mer om detta måste jag ju även prata lite om Kalkyls underbara Pengamaskin. Den rullar på helt enkelt, sakta men säkert verkar hastigheten öka. Utdelningar skramlar in på kontona och telefonen kör återigen sitt cash-in eller ka-ching ljud. Kassan är det tråkiga kapitlet och Kalkyl ligger  på nivåer som en fattiglapp. Det ekar bistert och det ekar länge och det är alltså TOMT. Snart löning dock. Frågan är om jag kan låta bli att köpa innan lön. Det känns ännu en gång som när det begav sig i början av 2019, det är lika tomt nu som då., tyvärr...

Inte är det lätt att bli rik inte...

Angående cash-in eller ka-ching så kommer (om jag får tid alltså) ett separat inlägg om hur du fixar detta på din androidtelefon om du som mig blivit av med det. Tillslut lackade jag ur och tog itu med smörjan och nu cash-in:gar det igen som det ska OM jag vill. Jävla klydd med precis allting i denna märkliga tid vi tvingas leva i. Allt som ska bli enklare, bättre och snabbare tenderar i de flesta fall att bli precis som vanligt - tvärtom...



No comments:

Post a Comment