Thursday, October 1, 2020

Månadsrapport september

September har varit en intensiv och givande månad. Som vanligt har den rusat förbi i en hast nu med facit i hand. Hösten är definitivt här och vi skriver den första oktober idag. Mörkret börjar så sakta att inträffa allt tidigare vilket i alla fall jag märkt av dag för dag.

Månaden blev intensiv för jobb#2 och det blev en del köp som inte egentligen låg i planen:


  • Handelsbanken
  • SEB
  • Cloetta

Förutom ovanstående har jag fyllt på i några av de fonder jag äger, här handlar det om relativt små summor men planen är att försöka att fylla på en slant i några stycken varje månad.

Bankerna tog en ny dykning och jag tyckte att det var lika bra att fylla på en sista skvätt i ovan banker. Cloetta gillar jag rent allmänt och det blev också läge att fylla på. Då det finns spekulationer om att Orkla äventuellt skall lägga bud eller har lagt bud på Cloetta hoppas jag att ägarfamiljen tänker behålla Cloetta som det bolag det redan är. Jag är glad för mitt innehav i Cloetta och har absolut inget emot Orkla, tvärtom, men jag tror att Cloetta klarar sig utmärkt på egen hand även framöver. Covid-19 har ju slagit mot Cloetta, främst lösgodis av förståeliga skäl, men godis fnns det alltid en marknad för oavsett kommande dagars bud på spenatstänger med stänk av aprikos eller nåt annat liknande. Tacka vet jag Cloettas Kexchoklad, Ahlgrens bilar, Plopp och andra gamla beprövade favoriter!
Jag tycker att det ibland är tråkigt att bolag köps upp och slås samman så heja Cloetta! Orkla slukar tydligen allt fler bolag och senaste DI läsningen berättade om att de redan köpt:

  • Abba (köper helst Abbas sill för den är allra godast utan tvekan)
  • Kalles Kaviar (det enda jag någonsin kommer att köpa om den finns att köpa)
  • OLW (köper aldrig andra ostbågar än OLW)

Nåväl, månaden innehöll som vanligt alldeles för många transaktioner men rundades av med båda fötterna på jorden och en fet avbetalning på krediten. Planen, ja alltså jag vågar knappt skriva denna mening för det brukar ju sluta annorlunda, är att beta av krediten och luta mig tillbaka något. Hufvudstaden slog sönder den tillbakalutade tillvaron i augusti och nu var det bank...

Månadens utdelningar gick över prognosen och slutade på 107% av prognosen, det är första månaden för 2020 som inte gick betydligt under prognosen och som alltså dessutom slutade över! Summan slutade på 10,753 kr och det märks att portföljen börjar komma upp i storlek. Det är den fjärde månaden under 2020 som gått över 10,000 kr vilket känns väldigt trevligt och inspirerande på alla sätt jag kan tänka mig! Jag nämnde i ett tidigare inlägg att portföljbelåning gick över till 2% ränta vilket nu har återställts till 1%. Det är dock utmärkt träning inför vad som komma skall tror jag. Portföljens hävstång ligger i skrivande stund på 1.20 och där någonstans känner jag mig bekväm.

Då hela fyra stycken bolag haft den utmärkta smaken att delge oss aktieägare deras styrelsers förslag på utdelning nu i höst fortsätter utdelningarna alltså att strömma in trots covid-19! Bolagen som visat på styrkebesked samt hänsyn och respekt mot sina aktieägare genom att komma med nya utdelningsförslag sen deras ursprungliga skrotats är:

  • Electrolux
  • Skanska
  • Cloetta
  • NCC

Som avslutning ska sparkvoten nämnas och den hamnade på 0.69! Även R12 sparkvoten ligger nu på 0.69.

Mot oktober månads löning! 3 veckor kvar... Kämpa på mot FIRE!

1 comment:

  1. Låter som om det varit en bra månad tros allt. Har varit avvaktande till Cloetta, tycker det varit för mycket stök med det företaget, brand i fabrik, covid-19 lösgodis osv... men så är det väl i de flesta branscher....

    Vi kan ju bara hoppas att nån av bankerna delar ut, annars kommer detta årets utdelningar att knappt nå upp till föregående års nivåer, trots att många bolag handlats till fina rabatter under krisen. Vi får se vad Trump kan göra för börsklimatet nu när han har blivit smittad. Konstigt att folk inte kan hålla sig till så enkla regler som att hålla 1-2 meters avstånd, använda handsprit.

    ReplyDelete