Sunday, November 22, 2020

3.9 mkr



Veckan avslutades med att portföljvärdet tog sig över 3.9 mkr!!! Detta innebär förstås att ännu en milstolpe på den långa resan har passerats! Det är endast fyra dagar sedan den förra milstolpen på 3.8 mkr nåddes!!! Anledning till att portföljvärdet denna gång nådde en ny milstolpe har inte värst mycket med börsens utveckling att göra utan berodde på en kapitalinjektion, se Kalkyl stuvar om som sammanfattar den ekonomiska översynen jag jobbat med under en längre tid.

  • 2020-11-20 (2020-11-16)
  • OMX30 på 1926 (1924)
  • Portföljvärde 3.958 mkr (3.800)
  • Arbetsvärde 4.783 mkr (4.771)
  • Buffert 10.0 tkr (10.0) 
  • Belåning 17.2% (20.4)

Den stora förändringen är en minskad belåningsgrad på portföljen tillsammans med en rejäl ökning av portföljvärdet. Arbetsvärdet är i stort sett oförändrat vilket ju beror på att det är belåningsgraden som tagits ner en bit. Det bör noteras att min totala nettoförmögenhet i stort sett är oförändrad eftersom en minskad belåningsgrad på portföljen lett till en ökad belåningsgrad på bostaden.


3 comments:

  1. Intressant. Om jag fattar allt rätt har du belånat bostaden och överfört dessa slantar till Avanza? Hur mycket pengar rör det sig om?

    Har själv funderat på detta, men har kommit fram till att den belåning jag har på Avanza funkar bra, och det är tryggt att ha en belåning på runt 50% på bostaden utifall man får för sig att bygga om något i framtiden, vem vet, kanske familjen växer.... eller man skaffar sig en inkomstbringande hobby som kräver ett dubbelgarage.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hallå Snålgrisen! Du har fattat rätt. Jag vill inte riktigt kalla det att jag belånat bostaden då det i mitt fall tycker det låter mer illa än vad det är. Jag har i många år suttit på en alldeles för lågt belånad bostad med en belåningsgrad långt under 50% och det är den som nu är förändrad, den ligger nu kring cirka 30% vilket jag tycker är mer lagom. Vad jag försöker säga är att jag inte direkt belånat och köpt aktier för pengarna. Det har varit ett uttalat mål i flera år att få mer pengar i arbete och det är nu avklarat. Har skjutit in en del pengar, ca 150 tkr för att ta ner belåningen i portföljen och resten ligger standby så att säga i form av en säkerthetsbuffert (1) samt en summa (2) för användning om kraftigt nerställ kommer. Det är inte säkert att (2) kommer att användas, tiden får visa om så sker men den finns redo och mentalt är det helt ok att använda den. (1) ska inte röras men finns om någon kris skulle uppstå.

      50% belåning anser jag vara väl högt, jag är ju en försiktig general, och en absolut maximal belåningsgrad. För egen del ligger jag alltså kring 30% och där någonstans känner jag att det är lagom. Klart att tankar och funderingar kring att ligga runt 50% har funnits och skulle ju frigöra en del kapital men som sagt, det känns för mig lite väl högt.

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete