Monday, March 1, 2021

4.7 mkr






Idag tog portföljvärdet sig över 4.7 mkr!

Det blev bra drag på börsen idag, portföljen gick +102 tkr,  och ännu en milstolpe kunde passeras och detta utan att en enda krona satts in trots inkasserandet av en ny lön, lönen gick för första gången på väldigt länge oavkortat till en annan buffert utanför FIRE och är att se som amortering. Det återstår väl att se om jag kan låta den stanna utanför FIRE nätet ända fram till mars lönen men det är planen och planer är ju som bekant ofta bra att ha. I de ursprungliga FIRE planerna var målet att nå 5.0 mkr och det målet är nu till 94.2% uppnått. Under resans gång har realismen brutalt slagit tillbaka och 5.0 mkr räcker tyvärr inte för Kalkyls ytterst vidlyftiga leverne och det blir till att kämpa på ett rätt bra tag till. Även idag räknades de förväntade utdelningarna uppåt på Avanza och det är lika kul varje gång! Det blir väldigt spännande att se vad pengamaskinen ska håva in i utdelningar under detta år. På Avanza dök ABBs utdelningsförfarande upp och det hela går ut på att undvika 35% i schweizisk källskatt! Ett alldeles förträffligt sätt som ABB har implementerat sedan den gemensamma aktien för ASEA och Brown Boveri Ltd bildades. Detta gjordes för att verkligen ta till vara de svenska aktieägarnas intresse och med stor sannolikhet var Investor inblandade i detta. Det hade varit önskvärt med fler sådana här konstruktioner. ABB delade ut precis som vanligt under rådande pandemi 2020!

Det är endast 8 dagar sedan 4.6 mkr i portföljvärde nåddes. 

  • 2021-03-01 (2021-01-21)
  • OMX30 på 2054 (1994)
  • Portföljvärde 4.712 mkr (4.605)
  • Arbetsvärde 5.679 mkr (5.529)
  • Buffert 10.0 tkr (10.0) 
  • Belåning 17.0% (16.7)


8 comments:

  1. Härligt! Det blev ett rejält skutt idag.

    ReplyDelete
  2. Ja äntligen nåddes en ny milstolpe, det har varit nära några gånger innan men runt lunch gav jag upp men sen drog den!

    ReplyDelete
  3. Grattis! Ju mer kapital man har desto häftigare blir rörelserna. Vårat portföljvärde åkte upp ca 50", det händer inte var dag. Dock var det betydligt kraftigare fall nedåt förra året vid denna tiden, då minns jag det dök med kanske 160" kr om dagen. Tyvärr har dylika uppgångar inte inträffat än... utan det är mer lite försiktigt trevande med några små glädjeskutt då och då, blandat med att vi halkar ner några pinnhål titt som tätt. Jaja, kanske lyckas vi med miljon #3 under Q1, det är bara 50" kvar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tackar Snålgrisen! Ja, onekligen kommer nya problem att hantera och ett är som du skriver: svängningar. Det gäller väl att portföljvärdet som något mindre viktigt men svårt när det snabbt minskar. Håller tummarna för att ni når de magiska 3!

      Delete
  4. Grattis!

    Om jag som ju är 51 år haft dina 4,7 MSEK hade jag nog slutat jobba idag! Men jag har för mig att du är lite yngre så du behöver lite mer.

    1. Levt på utdelningar + lite uttag fram till 55 år
    2. Från 55 år utdelningar + först tjänste- och privatpension och sedan allmän pension.

    PS Hoppas kunna skriva om ett par uppnådda milstolpar inom kort...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tackar US! Jo några år yngre. Om jag varit själv så hade jag nog gjort som du skriver men med familj blir det för lite. Vissa dagar när arbetsdagen varit extra lång eller stressig, som så ofta numera, går tankarna mest kring att nu räcker det. Inget hugget i sten och jag borde räkna lite mera. Egentligen räcker 4 mkr alldeles perfekt så varför?... Min strävan är att kapitalet inte ska röras, men varför egentligen?

      Hoppas du når några milstolpar snart också och det gör du för nu är det inte långt kvar till lite riktig återbäring med fetare utdelningar, hoppas jag!

      Delete
  5. Stort grattis till nya milstolpen. Alltid lika kul att läsa om dina nya milstolpar :-)

    Mvh Slimis

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tackar Slimis! Jag tycker också det är kul att ta del av andras framgångar. Det är sporrande på ett positivt sätt och betyder för mig att man ser andrss framsteg i den (o)ändliga resan mot FIRE!

      Delete