Friday, May 14, 2021

Besparing

 Det har handlats en del nu under senare veckor och med sådant utflöde gäller det som vanligt att göra vad man kan vad gällar sparande. Ena badrumskranen har låtit mer och mer förfärligt vid manövrering och särskilt när barnen leker med vatten och detta ständiga knirkande och knakande hörs och stressar upp mig.

Jag anlitar cirka 0% hantverkare och gör allt själv (som vanligt), det blir både billigast och för det mesta bäst också. 

Idag monterades kranskrället ner och rengjordes och smordes in med livsmedelsklassat fett, duger inte särskilt bra med SKF marinfett här inte (eller jo det gör det säkert men kanske mindre nyttigt även om frågan är hur mycket vattnet är i kontakt med fettet). Nåväl, kranen låter nästan ingenting alls längre och känns betydligt mjukare i rörelserna. Helt 100% blev den inte men det beror nog på konstruktionen i sig som precis som vanligt består av plast och mera plast. Knirkandet berodde nog mest på att två plastdelar skaver mot varandra och anledningen till detta är troligtvis att spelet i ena infästningen blivit större p.g.a slitage men här byts inget förrän det är ett absolut måste. Portföljen får växa lite till innan sådan lyxkonsumtion inträder i Kalkyls dagliga liv. Ingen aning om vad en rörmokare skulle tagit för detta jobb men gissningsvis minst en tusing och antagligen mer och då hade minst kranens innanmäte bytts och vilket säkert kostar runt 500 kr som reservdel så gissningsvis sparades cirka 1500-2000 kr på jobbet. Räknas tiden in för att få hit en röris så blev det nog minst 2000 kr totalt i härligt spar!

Igår kväll blev en superkväll framför datorn, så gött att sitta och jobba på jobb#2 med bra musik o god dryck och allmänt hygge så att säga! Känner mig riktigt utvilad idag trots sen läggning och lagom inmundigande. 

Portföljen ökar inflödet och värdet och då ökar Kalkyls energi, en klassisk win-win situation tycker jag!

Nå, det finns fler projekt som väntar på en kärleksfull hand så over and out.


4 comments:

  1. Jag gör oxå det mesta själv. Med tiden och lärdom blir det ett väl så gott resultat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det brukar det bli för det mesta! Fettet har satt sig så kranen blev 100!

      Delete
  2. Bra där!

    Jag är tyvärr inte instinktivt händig eller modig. Jag kan alltså inte dyka in i ett projekt utan förkunskaper utan måste först läsa på och vill vara hyggligt säker på att jag kan slutföra det.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack!

      Det är ett bekymmer att utgången är ju inte given, dvs inte helt säker att saker lyckas. För mig med praktiska saker gör det för det mesta det men dagens produkter är bra på att omöjliggöra en reparation då kvalitén är låg.

      Delete