Tuesday, July 13, 2021

Mot FIRE

 Portföljen följer börsströmmen och ännu ett nytt ATH uppmättes idag. Även på semestern jobbas det på med jobb#2 och det blir lite arbete framför excel och även har faktiskt några mindre kompletteringsinköp gjorts. 

 Kalkyls bil tog sig friheten att drabbas av ett framfjäderbrott och det var kanske inte helt oväntat då kärran kommit upp i miltal. Bakfjädrarna har redan bytts två gånger men nu var det alltså tid för fram. Ena dagen funkade bilen lika bra som vanligt, läs perfekt, och nästa dags tur inleddes med undran om bilen fått punka... Det hade den inte och istället konstaterades fjäderbrott på höger fram. Det blev lite undersökningsarbete och sedan beställdes delarna. Det blev några verktygsinköp också och därmed har Kalkyls konsumtion slagit i taket denna månad. Nu är det förvisso semester så planen är att INTE hålla i pengarna, i alla fall inte lika hårt som vanligt. Fjäderbyte fram är inget jobb för amatörer och det är på många bilar förenat med livsfara eller i alla fall fara för hyfsat stora person- och/eller materialskador. Fjädern på min bil var tvungen att pressas till cirka halva sin obelastade längd och görs detta på fel sätt eller om det görs slarvigt är risken mycket stor att fjädern visar vilken otrolig styrka den har i inpressat läge - den viker sig åt ena sidan och släpper från spännarna och sen flyger den likt en raket dit den önskar. Skrämselhistorierna på diverse forum är rätt många och det finns alltifrån dubbel tjocklek på fingrarna (en fjäderspännare gled mot den andra och gissa vad som var mittemellan...) till att kissa blod (då den stackarn fått fjädern rakt in i magen...).  Vid byte av bakfjädern var fjäderspännarna för långa och Kalkyl kapade den ena för att då ändå konstatera att bakfjädersbyte inte gick med fjäderspännare vilket sen visade sig att inte ens behövas. För framfjädersbytet inköptes 2 st nya fjäderspännare och det var ett bra köp med facit i hand då faktiskt hela 4 st fjäderspännare behövdes för att klara jobbet. Det var riktigt nära att Kalkyl gav upp då vid maximal press med två spännare saknades sådär en 2 cm för att få på muttern... Med fyra stycken vann Kalkyl över fjädern. Den andra sidans byte gick betydligt bättre nu när rädslan och oron över fjäderspännarna och fjädern gått över i mer resolut arbete, mod och säkerhet, totalt tog sida nummer två cirka 2h att byta.

Bilen klarade första provkörningen med betyget 5+/5!

Kalkyl var nervös och lite nojjig inför arbetet men tog sig samman. Det var ett styvt jobb att göra första gången och att dessutom göra det liggandes på knä mestadelen av tiden samt utan alla verkstadens bekvämligheter och ergonomi är värt en än större eloge åt den som gör jobbet och dessutom får till det! Det ska tilläggas att så har de flesta bilarbeten skett i mitt liv, dvs på ett hårt cement/betonggolv eller markstensyta.

Efter en härlig provkörning ringde jag en märkesverkstad och kollade priset och det skulle gå på cirka 11,000 kr under förutsättning att inget oväntat (läs fastsittande delar, rost, bla bla) inträffar.

Så för att anknyta till rubriken 'Mot FIRE' har Kalkyl tjänat in 10,000 kr efter skatt (delarna inklusive verktygen som kan användas till annat) kostade cirka 1,000 kr. Kalkyl firade genom att köpa några fler ETF:er!

FIRE - here Kalkyl comes!


5 comments:

  1. Coolt byta fjädrar själv! Visste att de är farliga, men själv har jag bara bytt vätskor/filter/stift på bilar. Samt avgassystem.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det var en kanonkänsla när bulten äntligen kunde fås på på den första o jag slapp åka till verkstad för pressning!

      Avgassystem är en bra början ju, ibland lätt o ibland riktigt drygt!

      Alla extrapengar in är välkomna!

      Delete
  2. Bra jobbat !! Jag försöker oxå fixa det mesta själv. Förr i tiden lagade jag även bilen/bilarna. Det var enklare med min Volvo 242 L med B20A motor. Numera är det så jävla svårt att ställa in en motor med all elektronik och skit. B20A behövde man 12 fast nyckel, slägga och spett och inte mer än så....

    Men så långt som möjligt gör jag allt själv. Nu har jag hållt på å byggt nya hus och altaner på fastigheten några år så känner mig faktiskt "färdig" med det stora där. Målning blir man naturligtvis aldrig färdig med...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tackar!
      Ja det var super att det gick vägen med allt, som sagt ett delvis farlig jobb så skönt att allt gick vägen.

      B18+B20 var the shit! Mekat en del med äldre slitstarka volvo också. Nuförtiden hittas knappt tändstiften utan lupp...

      Usch nej, målning tar aldrig slut och är så omständligt och tråkigt samt tidsödande...

      Delete
  3. Inspirerande! Själv gillar jag att måla och planerar att ägna stora delar av dagen åt detta nöje. Härliga tider!

    Mvh

    Egon

    ReplyDelete