Sunday, January 2, 2022

Mål 2022

 Det blev så söndag även denna vecka och året är inte längre 2021 utan 2022. År 2021 har varit ett mycket intensivt, arbetsamt och drygt år. Minnena från året är många men samtidigt få då året mest marscherat på och veckorna har avlöst varandra med diverse skräckrubriker om de vanliga fenomenen som är uttjatade så öronen blöder:

  • matpriser som ökar
  • energipriser som ökar
  • energibrist (knappt lönt skriva effektbrist då...)
  • politiskt babbel
  • dödsskjutningar
  • massor med våld
  • polismakt som snart inte mäktar med längre
  • politiker som saknar kunskap och insikt
  • flyktingmottagning
  • förfärliga brott av både vålds- och sexuell karaktär
  • c19 som inte tar slut 
  • FHM som mest agerat förvånade hela tiden
  • senfärdigheten i allmänhet i Sverige
  • tafattheten i allmänhet i Sverige
  • dumheter i allmänhet 
  • o.s.v
Det är rätt skönt på ett sätt att stänga år 2021.

Målen för år 2022 har ikväll präntats ned, läs här, vilket även inkluderar måluppföljning av de för år 2021 satta målen. Det gick alldeles förträffligt under år 2021 och FIRE resan för Kalkyl har tagit rejäla kliv framåt. Då Kalkyl inte är singel utan istället ansvarar för en hel familj är situationen betydligt mer komplicerad och FIRE får vänta på sig, ett år i taget och inget exakt slutmål finns även om 2024 hägrar. 

Målsammanfattningen blev känslosam och massor med tankar rusade genom huvudet och meningar fick formuleras om. Tyvärr finns det heller ingen klockren väg framåt in i fas#2 utan Kalkyl står vid vägskälet och undrar om svängen mot vänster eller kanske den mot höger är bäst eller i alla fall mest lämpad. Svaret finns inte och det är tyvärr nog bara att acceptera. Då åldern ökats på med ännu ett år är det nog naturligt att fler och fler funderingar dyker upp. Vad är rätt? Vad är fel? Vart är man på väg? Det finns ju inget svar och det finns ju ingen heller som kan ge svaret eller svaren. 

Så var ligger då oron?
Bra fråga.

Det finns massor med funderingar om än kanske inte direkt någon oro och några är:
  • bor fint och bra idag men är detta boende det rätta i framtiden i FIRE?
  • bor jag i helt fel del av landet?
  • bor jag i fel land och dags att flytta utomlands?
  • hur länge till ska jobb#1 få styra?
  • dags att byta jobb?
  • jobbas det för för låg lön?
  • världen är mer öppen än någonsin och inom mitt område är 
    hela världen öppen, även hemifrån
  • breda kunskaper och kan byta bransch
  • sluta spara?
  • fortsätt spara men sluta investera?
  • sanera portföljskrediten?
  • låt portföljskrediten vara, den är hyfsat låg och varför ha 1.0 i hävstång?
  • öka portföljskrediten?
  • öka bostadslånet?
Ja funderingarna är många och inlägget ska avslutas nu medans funderingarna får mala vidare.

9 comments:

  1. Det där med att flytta har jag ibland funderat på. Då menar jag en flytt från Sverige, kanske ner till Spanien eller Portugal men än så länge slutar det med ett nej. Jag trivs i Göteborg men jag ogillar det nästan evighetslånga mörker vi har fem månader om året. Kanske får det bli en extra lägenhet söderöver någon gång.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja ZS, det är lätt att fantisera och prata om flytt men att verkligen orka och våga ta itu med det är ett mycket stort steg, än större om man dessutom ska lämna ankdammen Sverige så jag kan bara hålla med om att det slutar i nej. Känslorna och funderingarna ikväll under skrivandet tog bara överhanden och det är det som jag ibland gillar likväl ogillar med mitt bloggande:

      jag bara skriver och publicerar (ett inlägg har redigerats kraftigt men annars så stämmer uttalandet)

      Jag har inte heller mycket till övers för ankdammens urusla klimat och än värre är det ju längre söderut man kommer, i alla fall för en som mig då jag gillar kyla o snö liksom jag avskyr för heta somrar vilket vi får alltfler av i framtiden med stor sannolikhet.

      Ibland gör jag det lätt för mig (?) och skyller handlingsförlamningen på familjen. Jag tröstar mig dock med att jag i alla fall under de senaste 4 åren (5 med teorin) kämpat synnerligen hårt för att försöka undvika att dö på jobb#1 eller strax in i påbörjad pension.

      Delete
  2. > skräckrubriker

    Ja, man mår nog bäst mentalt av att hålla sig borta från de som alltid överdriver eller försöker skrämma upp läsarna. Om det så är kvällspressen, youtubefilmer delade på facebook eller populistiska politiker.

    Jag kanske är cynisk, men jag tror inte längre på någon rubrik från Aftonbladet eller Expressen utan utgår från att det är överdrivet och kraftigt förvrängt för att göra läsaren upprörd. Det verkar stämma nästan alltid.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag har bekanta inom både polis och socialtjänst, och tyvärr måste jag säga att verkligheten är betydligt värre än vad media vågar skriva om, speciellt i så kallade utsatta områden där merparten är utländska medborgare. Kaos, är ett bättre ord för det, det är inte mycket som funkar där tyvärr. Alla vettiga personer med lite pengar på fickan har flyttat för länge sen. Tyvärr tar kriminella grupperingar över även mindre städer, t.ex. Halmstad och Ronneby där stöket breder ut sig på alla möjliga sätt. Mina polisvänner är upprörda över att politiker säger en sak på tv, men sen haltar det i genomförandet. Lagrummet ändras inte, resurserna uteblir osv. Det går inte att samarbeta mellan myndigheter osv. Det finns en oerhörd frustration hos "fotfolket". Man snackar om utvisningar av kriminella, jo tjena, hur ska det gå till. Finns inga resurser att aktivt spana efter "papperslösa".

      Tyvärr...

      Delete
    2. Håller helt med dig om at man egentligen borde hålla sig borta från alla nyheter o.s.v. men och andra sidan vart i hela friden ska då landet sluta om folk bryr sig än mindre än de tyvärr redan nu verkar göra i alldeles för stor utsträckning?

      Sen önskar att du hade rätt Daniel och att Snålgrisen och jag med ökande antal har fel men tyvärr så är verkligheten riktigt illa körandes i ankdammen Sverige.

      Ska tipsa om en mycket intressant artikel i tidningen Fokus där en liten genomgång över den svenska katastrofen finns. Dessvärre bekräftas en del obehagligheter, t.ex.:

      att det under många år definitivt varit känt att problemen skulle komma trots att politikerna bestämt förnekat möjligheten

      att media inte kunnat berätta sanningen, inte ens i de fall de velat vilket inte alltid varit så alltså

      att problemen sopats under mattan

      osv.

      Rekommenderad läsning tidningen Fokus 2021:50.

      Tackar er båda för kommentarer, alltid kul med lite input!

      Delete
  3. Hej, första halvan av inlägget är så deppigt så det hoppar jag.

    Andra halvan däremot är spännande.
    - Var och hur ska man bo i FIRE. Du vet bad jag vill - tillbaka till rötterna i Småland men ha ekonomi att åka utomlands den mörkaste perioden.
    - Sluta spara - när man som du nått +6 MSEK netto växer portföljen bra på egen hand så varför inte. Tycker jag känner det redan vid 3 MSEK.
    - Portföljkredit. Så länge vi betalar < 1% i belåningsränta tycker jag man kan fortsätta vara rimligt belånad.
    - Lån överhuvudtaget - bolån och portföljlånslimit bör som du säkert vet vara godkända så länge vi har jobb#1 kvar, för sedan blir det svårt att ta lån oavsett portföljstorlek.
    - Byta jobb, varför inte om du vill det. Vi är tillräckligt nära FIRE för att lönen inte ska spela någon roll. Jag har tidigare funderat på något enkelt men rörligt jobb såsom P-vakt, biljettkontrollant, trädgårdsarbetare men där hjärnan får vila. Nu är jag dock så nära FIRE att jag tror jag struntar i det.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hallå US, ursäkta deppigheten, det blev så många tankar som plötsligt bara tog fart...

      Bra du gillade andra halvan bättre och håller med, den var betydligt angenämare rent allmänt!

      En ytterligare problematik för mig är att om byte av bostad ska göras får nog jobb#1 finnas med i bilden. Klart om man cashar in nya boendet så kvittar det men det vill man nog inte göra...

      Ja Småland ja, har sedan barnsben drömt om Småland och på senare år delas drömmarna av Småland och Norrland. I Norrland blir man kanske mer retad för sin välklingande skånska dock?

      Du är några år äldre än mig och inga barn att ta hänsyn till så hade nog gjort som dig, struntat i nya "utmaningar"!

      Har inte för vana att tacka för kommentarer men då jag redan så gjort så får jag fortsätta i dessa kommentarer även om det borde vara känt att 'tack för kommentar' alltid finns där underförstått!

      Delete
  4. Har full förståelse för att det kan bli "lite mycket" med alla faktorer att ta hänsyn till med familj å allt annat. Även för mig, som "bara" har mig själv att tänka på, blir det överväldigande och lite mycket ibland.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja ekvationen är ingen IT direkt!...

      Vet inte varför plötsligt inga aviseringar på mobilskrället dyker upp längre, det slutade fungera för nån vecka sedan. Vet inte att jag gjort nåt aktivt för att åstadkomma detta resultat, synd för svarstiden blir något längre nu.

      Tack för kommentar NLI!

      Delete