Thursday, June 23, 2022

Blogger - vad hände?

 Sedan ett antal månader, varken minns exakt eller orkar kolla, har blogger belönat sina bloggares läsare med en i stort sett totalt oduglig kommentarsfunktion. Den gamla var inte lysande den heller men dagens är direkt användarfientlig och uppmuntrar definitivt inte till att skriva kommentarer. På datorplattform har inga problem upplevts men på Androidplattform med mobil av något äldre årgång (Kalkyl siktar på FIRE status och inte på mobil-av-nyaste-snittet status om nu någon missförstått...) så är den nu existerande kommentarsfunktionen enligt idioterna som programmerat skräpet samt de än större idioterna som godkänt den:

  • "förbättrad"
  • "snyggare"
  • "användarvänligare"
  • bla bla bla
 men för en stackars bloggläsare som gärna ibland önskar ge en liten kommentar blir väl omdömena i stil med:

  • "försämrad"
  • "fulare"
  • "klumpigare"
  • "användarfientlig"
  • "upplagd för att skicka iväg kommentaren när man egentligen ville redigera ett ord på sista raden"
  • "lika kass som innan om man råkar vilja redigera mitt i kommentarstexten och fortfarande kan precis vad som helst bli slutresultatet i texten där ord bytt plats och allt annat märkligt har hänt med den skrivna texten"

Den egna viljan att orka/vilja kommentera via mobben har alltså drastiskt gått ned pga av ovanstående "egenskaper" samt framförallt p.g.a denna:



Ja då och då, gärna vid en längre kommentar, uppstår detta märkliga fel och din kommentar går förstås förlorad för oavsett antal nya försök att publicera kommentaren så går det inte bättre... Bra jobbat Blogger! Förresten, detta fatala fel inträffade aldrig med den äldre kommentarsfunktionen men det verkar som vanligt som att utvecklingen går framåt...

Den andra riktigt stora irritationen på den "nya förbättrade" kommentarsfunktionen är att "publish" knappen är nästan lika stor som själva textinmatningsfältet (säkert mobil/os beroende men ändå...) och vid minsta lilla försök till redigering är det hyfsat lätt att oavsiktligt få till en överraskande och för tidig publicering eftersom man kommer åt knappen då placeringen gjorts av någon med MMI utbildning erhållen på någon fin utbildning någonstans i vår lilla värld.

10 comments:

  1. Är gammaldags och använder faktiskt inte min hyggligt moderna Samsung S10:s alla moderna funktioner utan använder stationär dator med dubbla skärmar både hemma och på jobbet.

    Därför hade jag ingen aning om nyhetens problem.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Du har därmed sluppit förtretligheten när felet uppstår och man... Ja dator är överlägsen när man skall göra det mesta och alltså inklusive kommentera på usla blogger. Däremot vill jag gärna kunna kommentera via mobil direkt då jag ofta läser på inlägg på mobilen. Att kommentera i efterhand gör jag när jag direkt inser att kommentaren blir lite längre men å andra sidan riskeras att ingen kommentar alls skrivs då jag glömmer eller annat kommer emellan. De bloggare som använder andra plattformer än just blogger får ytterst sällan en kommentar då jag anser att själva sättet att behöva registrera sig förstör en del av själva kommenterandet med en krånglig "registrering".

      Delete
  2. Jag sitter ofra med en Android-platta och lade också märke till en del "förbättringar". Klickar jag mitt i min opublicerade kommentar så zoomas sidan in cirka 500% och jag hamnar ute i marginalen och ungefär fyra bokstäver får plats att visas på 10 tums skärm. Kasst.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Skönt att höra, även om jag samtidigt beklagar, att inte bara jag drabbats. Ja som ganska ofta nuförtiden häpnar man över alla dessa ständiga uppdateringar och "förbättringar".

      Delete
  3. Den gamla kommentarsfunktionen åt upp 75% av det jag skrev, kanske för att jag inte använder ett Googlekonto. Jag lärde mig skriva i ett annat program och klistra in och i värsta fall testa andra datorer och webbläsare. Ibland funkade det.

    Den nya har ännu inte tappat bort något. Redan det gör att jag struntar i resten. Det nya systemet funkar. Det gamla var trasigt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Förresten, du använder en gammal Blogger-mall för den här bloggen. Det kan nog vara en bidragande faktor till att allt funkar illa på mobil.

      Jag bytte för ett bra tag sedan till någon av de nya mallarna för att få något mobil-kompatibelt. Jag tyckte egentligen inte om något av alternativen men nu ska det i alla fall funka mycket bättre på mobil.

      Delete
    2. Hallå Daniel, tackar för all denna information! Ska försöka orka byta mall och därefter hoppas att allt funkar bättre. Inte bytt då jag som du inte heller fann någon av de nya tillräckligt intressanta eller snyggare.

      Delete
    3. Det sämsta med de nya mallarna är att ingen av dem låter framsidan vara bara ett flöde av artiklar/poster utan framsidan ska bara innehålla "previews".

      Så istället för ett klick och scrollning för att läsa artiklar så blir det klick-klick-back-klick-back-klick-back vilket jag upplever som sämre.

      Men jag hoppade ändå över till det eftersom det gjorde bloggen mycket bättre (bättre fontstorlek, bättre radbrytning, bättre scrollning) för de som läser på mobiler.

      Man behöver inte använda de mallar som Google föreslår, men jag hittade inget bättre alternativ på något annat ställe. Så pest <-> kolera.

      Delete
  4. Finns en anledning varför många ogillar ändringar :)

    ReplyDelete
  5. För några dagar sedan fick jag en online gratis konsultation med Dr.oduduwa, jag kommunicerade med honom oro och han tar tillbaka min ex kärlekspartner efter att vi har skilsmässa i nästan 6 år nu, jag är mycket tacksam och glad att dela med mina vänner det nya sätt jag upptäcker att få tillbaka ex kärlekspartner även efter så många års separation, de kommer fortfarande att tänka på din kärlek och de kommer tillbaka för att be om ursäkt till dig utan att du ber dem eller ringa dem att återvända, det här är en bra kärleksstava Charm inkantationsböner som fungerar riktigt bra och snabbt.
    Få gratis konsultation nu via (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)
    https://wa.link/q5f107

    ReplyDelete