Friday, September 30, 2022

v39

 Arbetsveckan har avslutats och avslutningen blev riktigt fin, ett härligt styrkepass följdes av familjemys som kröntes med bärgning av årets äppelskörd. Det blev en ganska ordentlig skörd även i år och smaken är fantastisk då sorten är Aroma. Blev också ett smakprov på en egenodlad paprika, det var antagligen den godaste paprikan denna familj smakat. Finns några paprikor till och det var kul att vi trots för sen plantering lyckades få några alls. I morgon skall det skördas bl.a. en del örter och som vanligt är skördetiden i senaste laget, det verkar vara en lag att skördning görs i sista stund tyvärr. 

 Börsen har fortsatt att pröva oss investerare hårt... Det är knappast en överdrift att säga att FIRE resan hittills knappast varit en enkel resa. Börsen är brutal och i rådande stund är det nog få som kan uppvisa något större investeringsutvecklingsleende på läpparna?

Även denna fredag fick telefonen att sända ut det ljuvliga och alltid lika välkomna catchingandet i plural! Alltså återstår nu att bokföra några ytterligare utdelningar! Kanske catchingar det även imorgon lördag eller så sker det först på måndag. Även kommande vecka kommer att ge ett fint inflöde. Då vi dessutom skriver den 30/9 innebär det att september månad som känts väldigt lång, tuff, jobbig och allmänt smådeppig nu kan läggas till handlingarna.  

Då inga större excesser sker denna fredag heller blir det nu lite bokföring samt lite sifferexercis i Excel som definitivt måste räknas till det absoluta favoritprogrammet ifrån Microsoft. Bolaget ifråga ingår ännu inte i Kalkyls Pengamaskin (eller jo via nån fond) men dess DA lockar fortfarande inte särskilt mycket.

Innan Publish knappen hann pressas ned gjordes en Avanza inloggning och för första gången på länge var portföljen upp, ganska rejält dessutom. Glädjen blev dock kortvarig då ögonen även hann se ännu en trist rubrik  i stil med 'Boräntor kraftigt upp i november'... 

3 comments:

  1. När jag läser om de som har hus längtar jag alltid till hus lite extra själv - inte minst i skördetider. Du har Aroma-äpple alltså. Syrliga röd-gröna äpplen som Aroma är min favorit (inte helgröna eller helröda) och ligger på den korta lista av sorter jag själv vill sätta ihop med Ingrid Marie, Cox Orange, Discovery. Får nog gå och provköpa äpplen imorgon så att jag vet vilket träd jag ska köpa och kanske plantera redan nästa år.

    Börsslakten är närmast monumental och jag börjar tro att FIRE kanske blir försenad. Men jag börjar hellre min FIRE med en uppgångsperiod från låg nivå än en nedgångsperiod som vi haft och har nu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Jag förstår den längtan helt klart US. Det tog lång tid innan jag fick tummen ur och flyttade till hus men ja det är riktigt trevligt för det mesta. I FIRE lär det vara ännu trevligare med hus då man har mer tid för skötsel som ibland är lite jobbig med heltidsarbete och viljan att göra allt själv som jag har.

      Aroma har rötterna i bl.a. Ingrid Marie. Det är ett av mina favoritäpplesorter. Cox Orange och Elise är också goda. Discovery har jag smakat och var gott men inte i klass med Aroma.

      Usch ja, det har varit en riktig kämpig tid och inte sjutton ser det ut att bli värst bättre även om skuttet upp idag var trevligt och välkommet.

      Delete