Tuesday, December 27, 2022

Avanza!!!

 Avanza och Kalkyl har sedan FIRE resan inleddes ett förträffligt samarbete. Utan Avanza hade ingenting åstadkommits, det är Kalkyls fulla övertygelse. Det hade antagligen gått lika bra med Nordnet då de i grunden är väldigt lika, Avanza och Nordnet alltså.

Samarbetet kunde ha inletts många år tidigare då konto registrerades hos båda, där och då de båda var i sin respektive linda. Av olika anledningar var Kalkyls intresse för sådant i stort sett 0 och kontona rensades bort av nätmäklarna till slut då de inte användes. Nåväl, inte lönt tänka värst mycket på sådant som kunde gjorts annorlunda, bättre att istället glädjas åt det som faktiskt har blivit och blir gjort.

Avanza har i dagarna råkat ut för ett smärre fel och insatta pengar registrerades inte, de drogs däremot från betalande bankkontot. Kalkyl låg ute med en större summa där i Cybervärlden men tog det med ro och litade på att Avanza skulle åtgärda efter helgdagarna vilket så också skedde! Allt är nu som det skall vara och ännu en gång kan Kalkyl konstatera att allt rörande Avanza fungerar ypperligt väl, kundservicen är 5+/5 och bemötandet är alltid både trevligt och kompetent!

Barnen roade sig för ett tag sedan med att leka med koddosan till Swedbank och det tog nästan 1h innan ett trevligt bemötande från en anställd på Swedbanks kundservice kunde låsa upp dosan. Det är en viss skillnad på cirka 2 min väntetid mot 60 min... Problemet löstes men 1h väntetid i telefon med hissmusik är inget vidare...

På Avanza blir man inte heller utloggad efter 3 min inaktivitet (och vem kom fram till att bara för att man inte rör muspekaren eller trycker på nåt betyder det att man är inaktiv?) vilket man blir på Swedbanks internetbank. 


(bilden ovan visar utloggningsmeddelandet från Swedbank) 

Denna 3 min gräns är totalt rubbad och väldigt irriterande när man ser över sin ekonomi. Kalkyl har ett flertal gånger ifrågasatt och klagat hos Swedbank om att i alla fall kunna få bestämma tidsgränsen själv eller få den ökad med några minuter men icke. Det är en mycket stressande och en onödig kort tidsgräns som Swedbank påstår är lagstadgad vilket Kalkyl har svårt att tro på, men kanske är det så men i så fall är det märkligt att tidsgränsen kan sättas betydligt längre på Avanza (1-4h vid sista kollen).

I förra inlägget, läs här, listades hela 4 riktigt bra nyheter på Avanza och här kommer ännu en vilket summerar till hela 5 stycken (!!!) riktigt goda nyheter på Avanza:

  • Direktavkastningen samt historiska utdelningar på ETF:er visas nu snyggt och tydligt, det har länge varit ett stort aber med just utdelningar på ETF:er men nu verkar detta ha åtgärdats riktigt bra hos Avanza och hittas numera direkt under respektive ETF!:





4 comments:

  1. SEB har samma stressande beteende kan jag meddela. Sitter jag på helgen inloggad på respektive bank för att göra sammanställningar så måste jag komma ihåg att hela tiden växla över till SEB för att klicka runt lite meningslöst så att jag inte blir utloggad.

    ReplyDelete
  2. Handelsbanken har längre tider (åtminstone företagsdelen) men Skandiabanken som jag har privat har väldigt korta tider också.

    Nordnet var långt efter Avanza för några år sedan men jag tycker de kommit i kapp, men kanske Avanza försöker rycka igen?

    Har ju bolånet på Nordnet men i FIRE utan bolån får jag se vilken som blir min huvudbank. Kommer säkert ha båda dock - inte minst för IPOer.

    ReplyDelete
  3. Skandiabanken likaså, blir utloggad nästan direkt när man håller på med ekonomisammanställningar.

    ReplyDelete
  4. Tack för återkoppling från er alla tre! Det var intressant och något lugnande att få veta att alla storbankerna behandlar sina kunder som om de helst inte vill ha dem inloggade på deras sidor. Svårt förstå varför alla ska drabbas för att några få någon gång glömt bort att logga ut vilket då lett till tråkigheter... Nu drabbas alla av stndiga tråkigheter och denna otrevliga stress över att hålla igång inloggningen...

    Avanza försöker nog helt klart rycka ikapp och jag är inte rätt person att avgöra vilken av dem som är bäst men som Avanzakund är jag väldigt nöjd med Avanza. Två negativa saker är belåningsgradsuppdateringen som görs 1 eller 2 gånger varje år men den är kanske nödvändig och den andra är ständiga förändringar av mobilappen (mycket blir bra men det är jobbigt att lära om).

    ReplyDelete