Friday, October 27, 2023

Avanza - strul

 Under nästan hela 2023 har Avanza både glatt och irriterat. Den senaste tiden har tyvärr irritationerna som sakta börjar övergå i ilska alltmer börjat ta över. Det har varit för mycket strul med Avanza och deras kundtjänst besvarar diverse klagomål, förbättringsförslag och annat på ungefär samma sätt. Kanske är det AI eller chatGPT som generar svaren. Tröttsamt är det att få svar på svar i stil med "vi tackar för förslaget/synpunkten och tar detta vidare till" men utan att se något resultat. 

I dag blev det dubbelfel minst hos Avanza när den snart totalt sönderuppdaterade appen inte funkade alls. Texten låg dubbel vid menyerna, det gick inte ens att komma till sin översikt och ja allt sög... Det blev inte gjort de affärer som skulle göras... Jobb#1 kallade på mer uppmärksamhet och allt glömdes bort tills framåt eftermiddagen, helt klart p.g.a Avanzas krånglade app, och hemsidan användes eller ja rättare och bedrövligt nog försöktes att användas... Det gick inte något vidare ens detta och även hemsidan strulas det omkring med. Idag var det nog annat "backend"/teknisk problem snarare än någon "ny finess"# nån teknikfjant infört. Följande bild illustrerar hyfsat tydligt vad som pågår hos Avanza sen en längre tid:


 Frågan är vad Avanza väger in i sin slogan "En bank som den borde vara"? Är det kanske att de jämt och ständigt upplever diverse tekniska problem? Eller är det att behandla sina kunder som totala idioter genom dessa fjantiga meddelanden jämt och ständigt och på diverse olika och olämpliga ställen påminna om självklarheter för alla utom den allra mest korkade kunden?

Ja, Kalkyl är förbannad just nu på Avanza. Förbannad över att t.ex.: 

  • "gamla aktiesidan" som föredras alla gånger över den "nya aktiesidan" skall försvinna om sådär 4 dagar
  • att appen hänger sig väldigt ofta
  • att tramsiga och självklara meddelanden som dessutom upprepas av BankID självt trycks i ansiktet på kunden av Avanza
  • att nya aktiesidan inte direkt och enkelt kan presentera historiska utdelningar utan kräver ett korkat onödigt musklick vilket öppnar ett sidofönster vilket sedan kräver att X klickas för att stänga fönstret med utdelningshistorik alternativt förflyttning av muspekaren och därefter ett klick... Osmidigt är bara förnamnet.
  • att nya aktiesidan inte under teknisk analys ens har fått på plats "trendlinje", sidan har nu varit tillgänglig i minst 6 månader men ingen "trendlinje" finns ännu...
  • att appen visar innehaven dåligt och de tre alternativa visningar som finns alla uppvisar avsaknad av någon info man vill ha...
  • att appens beteende och implementation inte ens är konsistent i funktionen (har någon listat ut var ännu?! Kom igen!)
  • Avanza gått från att ha haft en ypperlig app till en halvkass sörja av ihopplockade funktioner som de kallar app
  • uppvisar nollrespekt för kundens önskan om att efter ha lärt sig att hitta och använda informationen ständigt förändrar, förändrar lite mer och sen ännu mer och lämnar kunden uppgiven, irriterad och trött... och förbannad kanske...
  • att uppstickare så som Levler är billigare, just nu gratis aktiecourtage. Kanske vore nåt för Avanza att ge sina kunder också ibland under perioder?! Vara bäst vinner man på i längden. Se bloggkollegan Slimis inlägg, läs här.
  • att uppstickare så som Savr har lägre avgifter på fonder... Som ovan och att vara bäst och billigast vinner i längden.
Ska bli mycket intressant framöver att se hur mycket mer Avanza tänker höja utlåningsräntorna, ja både för värdepapper och för bolånen. För värdepapper lockade de in väldigt många med 0% i ränta upp till 10% belåning, per idag är den räntesatsen nu 1.99%... Superlån no more alltså... Bloggkollegan Snålgrisen har skrivit en del om detta också, läs här. Visst vi förstår alla Avanza att 0% ränta kanske är lite för mycket begärt men ändå, ni lockade in folk till belåning med detta upplägg med 0% ränta. Att upplägget var hyfsat ruttet fick en del surt ta del av redan 2020 när Swedbank, en av Sveriges tre stora banker (ja den fjärde, Maggan (S) och Damberg (S), lämnade lilla fina och fantastiska Sverige när bankskatten var på tal förra gången och flyttade resolut över till Finland utan någon längre betänketid, Kalkyl avser alltså Nordea) plötsligt av Avanza ansågs så dålig att den bara togs ut ifrån det då kallade superlånet... Ja superlånet med utvalda och rejäla företag som gav 0% ränta om upp till 10% belåning. 

Avanza liknar tyvärr en del hel övrig politik i Sverige, vindflöjelpolitik brukar Kalkyl benämna sådan där sossarnas kärnkraftspolitik samt ställningstagande i NATO-frågan ingår. Maggan (S) är som vanligt värst ut och en, ja EN, vecka innan senaste valet svängde vårt Bidrags- och semesterparti för nysvenskar (S) hela 180 grader i kärnkraftsfrågan... Ja det partiet tillskrives den största delen av haveriet och nedmonteringen av det en gång så dugliga Sverige. Om partiet och dess fräsande och mässande galjonsfigur Maggan kan anses vara förtroendeingivande lämnas åt var och en bedöma själva. 

Tydligen är runt 37% av den svenska befolkningen fortfarande övertygade om att Maggan och S är bäst!

Oj... Bäst lämna detta och inte skriva mer här då alla varningslampor blinkar rött om varför det är på detta viset... Ja vaffö e de på detta viset folket? Måååsste vi liiiasom alltid vara så naiva... Vafför då då? Tycka ni liiasom inte om Sverige eller vaffö e d på etta viset?

Kalkyl har ett jobb#1 som är ytterst krävande och dessutom både ett jobb#2 och numera ett jobb#3 och till denna lilla samling dessutom en familj att ta hand om, Avanza partnerskapet lever dock osäkert och en rejäl tillskärpning kommer att krävas annars är det slut med partnerskapet, ett beslut som bloggkollegan Slimis redan tagit och dessutom också exekverat.

Då jobb#2 oftast utföres på kvällar och helger och då FIRE strävan kopplat bort gamla tidens fredagar/lördagar o.s.v så blev det mer arbete i jobb#2 i kväll och igen strulade Avanza, ett simpelt tryck på en viss aktie (som borde tagit Kalkyl till aktiens sida) gav istället följande resultat:


Ovan säger än tydligare att Avanza har fel utvecklare på plats i sitt företag knackandes kod... Och dessutom att "teamet" (som det förmodat kan antas handla om) borde göra nåt helt annat på ett helt annat företag än just på Avanza (i alla fall om Kalkyl varit chef över de, kanske nästa jobberbjudande på väg?). Att testkörning också lyser med kraftig frånvaro är nästa slutsats...

5 comments:

  1. Håller som vanligt med om vad du skriver. Dock, jag tror knappast att Avanzas problem eller nya funktioner är implementerade enkom av någon teknikfjant. Jag antar att de jobbar enligt scrum eller liknande metodik. Där har du en produktägare som tar fram en prioriterad lista med krav, och teamen ser till att implementera dessa. Produktägaren väger in en mängd olika input av krav/önskemål, buggfixar etc och prioriterar dessa. Har noll koll på exakt hur Avanza jobbar, men uppenbart vill man göra väldigt många olika personer nöjda. De allra flesta skiter säkert hur fördelningen män/kvinnor är, men kanske vill man locka fler kunder som faktiskt bryr sej om detta, och ja, då får en sån funktion ta lite plats och resurser, även om produktägaren själv kanske rynkar på näsan.

    Sverige är ett sosseland, det är inte svårare än så. Gamla betongsossar ersätts av nya bidrags-sossar. I landet mellanmjölk är det inte så konstigt att man väljer det gamla trygga valet, sossarna, som med fast hand styrt landet under så många år. Problemet med sossarna idag är att de har helt slut på idéer och lösningsförslag till de utmaningar som landet står inför. Man försöker lösa nya problem med gamla lösningar... det funkar inte, och sen har de ju ett problem i sina samarbetspartners. Jag väljer alla dagar i veckan SD framför MP eller V som stödparti till en regering.

    Tack för omnämnandet förresten. Ja det är såklart naivt och tro att 0% ränta kommer gälla för all tid och framtid, men jag gillar inte att belåningsvärden justeras lite för godtyckligt. Jag gissar att det är en algoritm som screenar och sätter dessa till en början, beroende på främst börsvärde och volatilitet. Sen får en människa in och detaljstyra vissa "olyckliga" val allt eftersom.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hallå Snålgrisen, nej någon ensam teknikfjant är det förstås inte, det är tyvärr ett helt team och säkert arbetandes under någon vansinnes metod vid namn antingen scrum eller kanban... Tyvärr verkar teamet helt ha missat testkörningsaspekten och det kritiska tänkandet kring förändringarna som bara får lov att braka iväg.

      PB har ursäktat och beklagat situationen men inte blir jag mycket gladare av detta, den enda glädjen är att de själva är väldigt frustrerade också och börjar väl så smått inse vart det på sikt kommer att barka om utvecklingsteamet som borde kallas sabotageteamet får hållas.
      ¨
      Vad gäller sossarna tror jag deras idéer tog slut där 1986 när Palme mördades och sen har det fått lov att fortsätta på ungefär samma sätt med synnerligen generös invandring som den allra viktigaste partiidén, bidrag och tveksamma åtgärder mest överallt. Ingvar var väl mest socialdemokrat, Persson skicklig men en buffel av rang och sen kom Löfven och nu mässar Maggan... Känner både ilska och tomhet på en och samma gång...

      Delete
  2. Hej Kalkyl.

    Tråkigt att du ska ska behöva ta upp alla problem som blivit med Avanza över tid. Men som du vet har ju även jag uppmärksammat hur mycket Avanza försämrats över tid. Som du skriver var det nog många som lockades in i Avanzas gratislån när det väl fanns och idag inser de att det inte finns något som är gratis utan får istället betala en betydligt högre ränta. Förmånen är nu borta och Avanza börjar likna våra storbanker allt mer. De tappar nu även rejält på courtageintäkter som tidigare var det som de tjänade bra med pengar på. Frågan är vad som ska göra Avanza bättre än konkurrenterna i framtiden när det nu kommer konkurrenter som erbjuder både bättre priser på aktiehandel och fondförvaltning. På det en kundservice under all kritik. Nej, jag tror Avanza sett sina bästa dagar och jag är glad att slippa deras olika courtagenivåer som gäller vid aktiehandel. Men framförallt känns det inte alls tryggt att handla aktier hos dem i och med alla driftproblem de har. Jag är idag tacksam att Levler startat sin verksamhet och att jag börjat använda dem för mina framtida aktieköp. De håller på att utvecklar sin tjänst och jag tror de kommer bli riktigt bra på sikt med deras satsningar.

    Tack för omnämnandet ialfall.

    Trevlig helg.

    Mvh Slimis

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hallå Slimis,

      att byta FIRE partner är varken gratis eller enkelt. Jag ska dock börja försöka samla kraft till en eventuell flytt. SOm jag skrev är jag både uppgiven, irriterad och förbannad över den totala nonchalans Avanza uppvisar gentemot sina kunder. Vi ska bara stå och se på när saker förändras hej vilt, gång på gång och det har blivit väl mycket förändrande i min smak. Än värre förstås när skitet inte ens fungerar. Att det sen ofta inte heller ens om det fungerade till 100% var önskat, välkommet eller ens ger någon som helst fördel för kunden gör saken än mer beklämmande.

      Jag hoppas förstås ändå på att de ska ta sig samman nu på en gång. Ett första steg borde för dem vara hyfsat enkelt att både förstå vilket det är samt genomföra:

      Behåll "gamla aktiesidan". Av de som kommenterat kring dessa inlägg är det ingen som använder "nya aktiesidan" och ej vill de heller så göra... En no-brainer för nya Avanza chefen och kräva av sabotageteamet till utvecklare, se till att den gamla fungerar fortsatt. PUNKT. Frågor?

      Tyvärr kommer antagligen de flesta gå mot samma öde på sikt, det skall mest hela tiden nuförtiden ständigt förändras, krånglas och klyddas med allt. Kunder får bara finna sig och dessutom se kostnaderna öka trots att kostnaderna för kunden ofta kunde hållas nere om saker behålls och underhölls istället för massiva förändringsvågor. I jobb#1 pågår ständigt samma idioter och de är smärtsamma, dryga och sällan om ens någonsin blir något bättre.

      Delete
    2. Hej igen Kalkyl.

      Som du skriver kan det innebära mycket jobb och det kan även kosta en del pengar att få till ett bankbyte. Så det gäller att titta på för och nackdelar med den bank man använder. För egen del såg jag lite längre fram när jag flyttade mina affärer från Avanza. Det var inte bara dålig kundservice som fick mig att ta beslutet. Största anledningen var deras återkommande driftstörningar. Flytten kostade mig 8000 kr. Men jag tänker på vilka enorma kostnader som kan uppstå om man handlar med större summor. Säg att jag i framtiden jobbat upp en betydligt större portfölj än idag. Fortsätter jag med kortsiktig handel kommer summorna jag handlar för vara större än idag. När deras tjänst ligger nere flera timmar kan otroligt stora summor försvinna på kort tid och den risken vill jag inte ta. Hade det bara vart något småkrångel med deras tjänst hade jag haft förståelse. Men när de förutom detta dessutom lurade av mig 100 kronor som de borde ersatt mig för kände jag mig både lurad och hade även tappat förtroendet helt för banken. Det är lätt att säga att man är nöjd med Avanza om man aldrig haft problem med dem. Men de har iallafall visar mig sin dåliga sida och jag funderar vad de är för folk de anställer hos Avanza som inte har en aning om vad god kundservice är. Jag kan säga att jag är betydligt mer nöjd med både Nordnet och Levler idag även om de också har saker de kan förbättra. Men jag upplever iallafall kundservice betydligt mer seriös hos Nordnet. Ställer man en fråga där får man svar från någon med ett namn. Avanza kan svara med spydiga svar och avsändaren då är endast Avanza. Nej precis som med relationen till sina närmaste tycker jag det är viktigt med en bra relation till den bank jag använder. Annars tar jag gärna med mina pengar någon annanstans. Jag håller tummarna att du blir mer nöjd med Avanza på sikt. Annars tycker jag du ska leta efter något bättre alternativ.

      Mvh Slimis

      Delete