Saturday, March 16, 2024

Skördetiden har inletts

 Var inte helt uppdaterad på datumen men idag slussades bl.a. utdelningen ifrån XACT Norden högutdelande in och därmed kan den efterlängtade Stora Skördetiden anses ha börjat!

De tomt ekande kassakistorna fick alltså under lördagsmorgonen en rejäl påfyllnad. Mobilen lät sitt härliga och rogivande catchingljud ett antal gånger. Precis när hoppet om något ytterligare catching getts upp dök ännu ett upp trots allt. Med denna inledning på den Stora Skördetiden för år 2024 har den Kalkylska Pengamaskinen kunnat bocka av milstolpen för 1,250,000 kr i nettoutdelningar! 

Det roliga har äntligen fått lov att börja på riktigt och under lite drygt två månader framöver ska sunda och välmående bolag få lov att betala sina investerare som satsat sina pengar i dem, pengar som för de flesta samlats ihop med flit, iver och det vardagliga slitet i ur och skur. Någon dans på rosor och manna ifrån himlen är det ju knappast frågan om även om journalistkåren samt diverse andra tokstollar gör sitt yttersta för att framställa det precis så...

Nå inte mycket rast och inte mycket ro, efter utdelningsbokföringen som nu är avklarad är det dags för Kalkyl att ta itu med nästa arbetsuppgift i hemmet och sätta på kockamössan så det blir nåt gott på bordet även ikväll. 

12 comments:

  1. Förslag till Avanza: Ett plingljud för varje femkrona som landar på kontot.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha, det hade börjat plinga mycket. Lägg förslaget!

      Delete
  2. Utdelningsbokföring låter som en väldigt trevlig arbetsuppgift att se fram emot. Bra jobbat!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är en höjdpunkt, sätta sig en stund i lugn o ro o bokföra. Igår blev det ca 10 att bokföra då jag låg efter lite.

      Delete
  3. Det blir alltid ett tillskott i mars-maj även för mig. Kollade en gång upp hur mitt flöde såg ut för H1 och H2. Det är 60/40 ungefär, lite mer nu 2024 troligtvis då jag handlat mycket Storbank under en tid, men ändå en hel del även under Höst/Vinter halvåret H2. Det är transatlanter som ger detta.

    Bra med nya inköpsmöjligheter !!

    ReplyDelete
    Replies
    1. 60/40, jag än mer, ska läsa av i Mästerexcelarken. För guldmånaderna som jag kallar mar-maj kommer runt 70%. Du har jobbat för ökning i se medans jag för ext-se, vi närmar oss lite tror jag.

      Delete
  4. Jag fick ett litet gäng utdelningar också, däribland från XACT Högutdelande. Riktigt trevligt med vår och utdelningsregn.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag hade jelt missat att det redan igår var dags för xact så det var en trevlig överraskning. Efterlängtat med skördetid!

      Delete
  5. Lite avundsjuk på pling ljudet i telefonen från Avanza appen, har iphone och där verkar det inte gå att få det som notis tyvärr. Passa på och njut här och nu av skördetiden.:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det måste du fixa. Har haft mkt bekymmer med ljudet på android också tyvärr. Fått ladda ner ett eget o efter en del jobb började det funka igen. Kanske går att lösa på liknade sätt på iphone?

      Delete