Saturday, July 27, 2024

Lön under semester

 Lön under pågående semester på jobb#1  måste vara bland det bästa som finns, ja semester kallas det oftast kort och gott där pengar ifrån jobb#1 anländer trots att man inte varit på jobb#1! Lönen skramlade in på fredagen och omsattes som vanligt ganska fort, pengar ska inte vila för länge! Sommarmånaderna för oss löneslavar kan ofta bli ganska trevliga och angenäma om semesterveckorna läggs med lite omsorg. 

Kalkyl hinner jobba lite på jobb#1 innan nästa lön, augustilönen, anländer och som vanligt ses det framemot att erhålla nästa lön. Det blir på ett vis hela tre månadslöner som ramlar in men med betydligt mindre ansträngning än vanligt!

Semester!!! JA!!! Det är underbart, fantastiskt och uppskattat! Tyvärr eller rekorderligt nog förstår chefen för jobb#2 inte vad semester varken är eller borde innebära och lördagskvällen till trots jobbas det på med den Kalkylska Pengamaskinen och dess Mästerexcelark. Det har varit en hel del arbete faktiskt under de senaste dagarna, en hel del VBA kod har skrivits och några fler bra funktioner och tabeller har möjliggjorts vilket ger en än bättre översikt och tillhörande instuderingsmöjligheter. Det har som vanligt också krävts en del uppdatering på marknaderna, kul och ett delvis nöjesbetonat tidsfördriv men bör ändå räknas till jobb#2 arbete då det inte handlar om att ligga i hängmattan och snarka bort timmarna och invänta bidragsutbetalning a la Bidrags- och semesterpartiet för nysvenskar (S).

Den Kalkylska Pengamaskinens framfart är brutal med ett simpelt ord, ja nästan overklig. Det hårda slitet verkar löna sig. Det räknas lite på kommande grepp, ett har redan inletts och exekveras nu för fullt. Ha tålamod och skörda frukterna längre fram är stalltipset. Blir kul, som vanligt men baserat på ännu ett år framåt mot FIRE blir det än mer kul för varje år, där igen när Guldmånaderna avnjuts! 

6 comments:

  1. Hej Kalkyl

    Även jag stretar på med min semester. När denna är klar och innestående sparade semesterdagar är till slut och utbetalda startar min RE. Jag har själv haft en vecka med en del förberedelser inför detta, planering mm. Har ännu inte bestämt hur jag ska hantera kassaflödet, men det börjar falla på plats. När man startar pensioner blir mycket låst och kan inte ändras, så lite planering är vettigt. Har även haft några privata engagemang samt städat upp i mitt digitala eftermäle på jobbet.

    Jag brukar göra en uppföljning och sammanställa de olika portföljerna på lördagar, men går fans inte inspirationen där. Har varit för mycket siffror och planeringar under veckan, så det fick för vanlighetens skull anstå till idag. Mest ser jag fram emot att stämma av hur mindre bolag samt fastigheter har utvecklats nu när Russell 2000 tagit fart i USA. Funderar på att om allokera lite dit. Jag började lite försiktig med detta i några pensionsportföljer förra veckan, kanske ökar lite mer där beroende på utfallet hittils?

    Ha en fortsatt skön semester och sommar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hallå Tole!
      Det låter ju inte dumt alls med att din RE del börjar efter en uppvärmande semester! Jag kan i princip ingenting om pensioner och regler därkring, vore tacksam om du orkar skriva lite om denna planering när lusten infaller.

      Jag jobbar bara med Pengamaskinen när lust infaller och det är väldigt spontant men då jobbas det och andra sidan en hel del. Har som jag skrev varit en del jobb nu i närtid medans det gick några veckor utan att något alls gjodes. Då blir arbetet mycket effektivare än om det görs av tvång, att ibland ta paus leder oftast till att bra ideer uppstår och dessa kan sedan implementeras och införlivas.

      Tackar och önskar detsamma!

      Delete
    2. ” Jag kan i princip ingenting om pensioner och regler därkring, vore tacksam om du orkar skriva lite om denna planering när lusten infaller”

      Jag kunde inte heller mycket om uttag av pensioner för ett tag sedan, men har läst in mig ett tag nu. Statliga är inte så kinkigt med, där kan man ändra allt efter som. Men privat IPS och tjänstepension kräver lite eftertanke då när uttag är påbörjade så kan man oftast inte ändra på något. Tänkt skriva lite om det på bloggen till vintern när jag är klar med min uttagsplanering.

      Delete
    3. Tack för infon! Det låter bra och ser framemot lite läsning.
      Märkligt man inte kan pausa och ändra med t.ex. IPS, det är ju egeninbetalade fast de behandlas som om de inte är det... Ja det mesta kring pensioner är bara konstigt och dumt utformat. Har två små skvättar pension som det inte verkar gå att flytta, företaget har lagt ner... Kan då tycka det borde vara enklare än någonsin. Nej ett skumt utformat system som så ofta...

      Delete
    4. Hej Kalkyl och Tole.

      Tror att det blir ändringar efter den 1/1 2025, då ska man kunna pausa uttag:

      https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2024/06/flexiblare-regler-for-utbetalning-av-tjanstepension/

      Äntligen något som är bra för oss blivande pensionärer... :-)


      Delete
    5. Hallå Fire 2025!
      Tack för infon, ja det är inte för ofta något blir bättre så alltid kul när så ändå sker. Hoppas de tar itu med problematiken för att ta flyttkontroll över lite äldre tjänstepensioner också, de missades ju tyvärr i senaste uppdateringen.

      Delete