Söndagsvilan blev inte total så som den bör få lov att vara, för ett tag sedan tändes flera varningslampor i bilen och allt var relaterat till ABS. Det har varit trist och lite småjobbigt då även bl.a. hastighetsmätaren slutade visa hastigheten (men det går rätt bra att köra på känsla och/eller varvtal och det insågs att hastighetsmätaren egentligen inte behövs alls)... Än värre var att endast några dagar innan lamporna tändes upp bokades årets, *trumvirvel*, bilbesiktning... Ja ni vet den som skulle bli bättre och billigare med fler alternativ, priset ligger nu upp med ungefär +100% på cirka 15 år...
Nåja, som vanligt fick det arbetas lite och efter några dagars väntan anlände reservdelen som förhoppingsvis skulle rätta till problemet, helt säkert att ett byte skulle lösa problemet var det förstås inte heller men mycket talade för att så skulle ske. Själva bytet borde kanske tagit cirka 1h men som vanligt gick inte allt som det i teorin så fint brukar berättas.
Givaren gick inte att få loss... Upprepar: gick absolut inte att få loss. Bulten som höll den lossnade snällt men själva givarkroppen i fin härlig plast gick förstås inte att få loss där nere i hålet... Tillslut återstod endast att med våld avlägsna den och det krävdes mycket våld inklusive borrning. Risken var stor att borrningen skulle sabba än mer. Inget som kan rekommenderas för de som inte gett sig på sådant krävande reparationsarbete tidigare.
3h blev istället totaltiden och som vanligt var vädret kasst under arbetet och det var både småkyligt och väldigt blåsigt. När tändningsnyckeln vreds om, ja ungefär när vinden mojnade och solskenet återkom, var det inte självklart att allt skulle ha fixats och tyvärr och ledsamt nog lyste fortfarande två lampor av tre tidigare. Lite bättre alltså men fortfarande stirrade den röda ABS lampan samt en ytterligare ilsket rakt i ansiktet. Men kanske bilen behövde rulla lite och i annat fall kanske nån felkod måste släckas manuellt? Visst var det precis så att bilen behövde rulla, strax efter lite rullning släcktes alla! Hurra! Alla lampor släckta, hastighetsmätaren funkade åter samt både trippmätare och en del andra mätare.
Intjäningen blev ungefär och uppskattningsvis 1500 (1500-2500 ca för givare på verkstad) + 3*900 (arbetstid) + säg 2000 (extra för mödan att få bort gamla givaren) vilket lågt räknat summerar till 6200. Lite surfning ger vid handen att det verkade kosta 8000-9000 kr (och då krävdes nog att givaren hyfsat enkelt och standardmässigt snällt gick att lossa). Fri att runda både upp och ner så lägger totalbesparingen på säg 8500 kr och drar bort inköpet av ny givare för 500 kr (som är samma som orginal). Det blev alltså cirka 8000 kr intjänade på vilodagen. Total arbetstid blev ungefär 2h (förberedelse + förarbetstid + beställning) + 3h (arbetstid) så säg 5h. Det ger en timlön (netto) på fantastiska 1600 kr/h som gissningsvis motsvarar ungefär 3200 kr/h brutto (med antagen skatt på 50%).
Grattis till fin timlön och väl utfört arbete. Tycker att bilverkstäderna tar lite väl saftigt betalt numera, så försöker också fixa så mycket jag kan på egen hand.
ReplyDeleteTack! Det var en lättnad när allt funkade. De kryddar allt inkl delarna. Att göra saker själv sparar både tid o pengar, gäller förstås att man oftast lyckas för annars blir det nog ännu dyrare tyvärr.
DeleteBra jobbat.
ReplyDeleteI yngre dagar fixade jag allt på bilarna själv. Men med ökande ålder så blev jag mer bekväm. När lönen ökade skyllde jag på att det lönade sig mer att ta övertidspass på jobbet och låta proffs fixa bilen. Nu har jag bara lathet att skylla på, samt att bilarna blivit för elektroniska för min smak/kunskap. Att jag inte längre har garage att skruva i är ytterligare något för mig att skylla på. Eftersom jag har så många bra undanflykter gör jag endas mindre enklar jobb nu för tiden, men högaktar de som tar sig ann och underhåller sina bilar själva.
Tack!
DeleteÖverlät liksom dig under många arbetet till "proffs" men tröttnade tillslut på ökande priser, drygt boka tider o ta sig fram o tillbaka oav. Dessutom klarar jag ännu rätt mkt själv och resan mot Fire går fortare samt att jag lär mig lite nytt. ABS oroade en del dock och när givaren inte gick att få ut var det inte kul. Undrar hur en märkesverkstad med "byta delar tekniker" klarat detta jobb, allt är enkelt på nya grejor?
Intressant, en ABS-givare är ju inte svår att byta, enda är ju att de kan sitta som utav bara hel**te och att man då får försöka borra bort dem. Bytet i sig är ju busenkelt, bort med hjul, skiva och ok. Hade max betalat en verkstad för delen + en timmes jobb.
ReplyDeleteVisst men en verkstad hade kopplat in sin felsökare först och den diagnosen kostar allt från ok till mkt. Sen hade de inte släppt iväg din bil om du endast vekat betala 1h om det tog 3h, vilket jag förstår och sympatiserar med och därav vad jag skrev om att allt/mkt är lätt på bilar som är hyfsat nya även om förvisso ett lampbyte är lättare på en äldre bil samt en del saker till. Givaren var ingen enkel sak att få ut då den snabbt delades i två bitar...
Delete