Sunday, August 25, 2024

PM $miljonär

 Så här en söndagkväll, ivrigt jobbandes eller pådriven av chefen för jobb#2, lyste så ännu en milstolpe upp i Mästerexcelarken:


Det är första gången PM $miljonär lyser fint i grönt! Förvisso beror det på att dollarkursen sjunkit en del men likväl en kul milstolpe att nå, i klartext betyder den att Kalkyls Pengamaskin (PM) den fantastiska, glädjande och äntligen, nått upp och dessutom över antalet kronor som krävs för $miljonär, detta på kursen 10.217 kr/usd (P-v>=10,217,000 kr!). Priset för att nå denna milstolpe var lite tråkigt och sabbade en annan milstolpe (pga sjunkande dollarkurs):

 i fredags nådde för första gången årsbruttoutdelningarna över de sen länge efterlängtade och hägrande 400,000 kr enligt Avanza, detta är dock tyvärr inte längre uppfyllt... men året är ju inte slut än! (på sin plats att förtydliga att Avanzas bruttoutdelningar endast är visuellt intressant och trevligt då nettoutdelningarna är de som räknas och i dem ingår återbetald källskatt för året innan, årsnettoutdelningarna för Kalkyls PM ligger en bit över 400,000 kr för 2024 enligt Mästerexcelarkens prognos).

Bloggen är mera "tyst" än tidigare och det beror på att återgången till jobb#1 skett samt att den allmänna skrivlusten mattats av i takt med att både världs- och Sverigeläge ständigt försämras. Trots dessa försämringar når både VPK och MP höga nivåer av antalet röster, för Kalkyl en total och ledsam gåta... Det bästa som hänt är att både Danmark och Norge blivit smärtsamt medvetna om det svenska gängvåldet och förhoppningsvis kommer Danmark som inte brukar vika ner sig så lätt att sätta hård press på Sverige samt att börja samarbeta. Strömmer (M) var i Danmark på möte angående eskaleringen som skett vilket var föredömligt.  Otroligt att den svenska vardagen sen cirka 10 år först nu verkar oroa på riktigt... Heja TIDÖ! Tyskland och Solingen, ännu ett fruktansvärt dåd och med kopplingar dit där de ofta brukar vara...

Även om bloggandet är på en låg nivå är arbetet på jobb#2 på en hög nivå. Det har jobbats på ganska mycket och ganska intensivt med diverse saker. Det funderas, det räknas, det övervägs och det glädjs en hel del, ja förstås även åt tonändringen hos både superundret och FED. Framförallt har mera insyn skapats tillsammans med en del mer framåtblickande. PM $miljonär var en milstolpe att nå och inom några dagar kryssas ytterligare en annan milstolpe av, denna relaterad till utdelningar. Allt detta pågår medans jobb#1 alltmer tar över tiden och rutinerna återinförs. 

   


8 comments:

  1. Grattis till dollarmiljonen! Just den milstolpen kan ju vara lite flyktig om portföljen har stor del svenska innehav samtidigt som valutan rör på sig.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tackar ZS! Flyktig var en bra beskrivning, kul att ha nått den för första gången och känna att trots senaste tidens rejäla turbulens går det trots allt framåt.

      Delete
  2. Stort grattis! Även $$ miljonär kan var lite flyktigt beroende på valutakurs. Men stort, hoppas man kommer dit själv en vacker dag.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tackar VMS! Det känns både bra och uppmuntrande när dessa olika milstolpar bockas av, allt för att hålla motivstionen uppe är bra. Nådde $miljonär för ett tag sedan men nu har alltså även PM nått detta helt på egna ben eller eget kapital så det är stort för mig!

      Delete
  3. Milstolpar är alltid roligt att uppnå, för mig är det främst ett medel för att övertyga mitt inre tvivlande jag om att det är OK att kliva av från det traditionella arbetslivet och göra ngt annat. Grattis till din milstolpe !!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tackar NLI! Verkligen roligt och jag hållerr med om att de definitivt hjälper till att förbereda inför det framtida stora steget, ja det du inom kort tar!

      Delete
  4. Skoj
    Vad är skillnaden på $miljonär och PM $miljonär? (Jag antar att PM inte står för äldemetaller)

    Har väntat på att även jag ska gå över gränsen till att kunna titulera mig själv $miljonär. Men så läste jag nyligen att antalet $miljonärer i Sverige ökat, samt att de i artikeln tagit med tjänstepension samt privat pension i summan. Eftersom pensioner är låsta och inte kan disponeras fritt så räknar jag dem som en egen separat portfölj och exkluderat dem från övrigt sparande i totalen. Jag tror jag fortsätter så, för annars har jag missat mitt $miljonärsfirande, och det vill jag inte :) Nu har jag det framför mig. Vem vet, med en bra börshöst kanske det finns anledning att fira i höstmörkret.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hallå Tole!
      $miljonär, här räknar jag PM (pengamaskinen och inte precious metal alltså) samt annat sparande inkl IPS. Inga tjänstepensioner eller allmän pension samt bostad eller andra tillhörigheter.

      PM $miljonär är endast nettovärdet (obelånade som jag kallar Pv eller P-v) av pengamaskinen. Det är PM som blivit $miljonär!

      >=10 mkr är min PM (Pv)+min IPS+familjespar. Här avses vad Avanza räknar som totalt sparande. Bostad ingår inte här alltså.

      Delete