Monday, August 26, 2024

400 tkr bruttoutd

 Idag slog åter den förväntade bruttoutdelningen för år 2024 över 400,000!

Mest en visuellt angenäm milstolpe att nå eftersom summan ses varje gång man går in under Analys / Utdelningar på Avanza. För Kalkyl är bruttoutdelningarna av mindre intresse än nettoutdelningarna eftersom nettoutdelningssumman är den som fås i handen och som direkt blir tillgänglig, även om Avanza snabbat upp återbetalningen av källskatten (ifrån 3 år till 1 år) avsevärt jämfört med när FIRE resan startades fås källskatten åter först i slutet på mars året efter. 

Hoppas att många fortsätter spamma Avanza om att ännu en gång korta ner återbetalningstiden och hamna i paritet med Nordnet och Nordea.

Med nettoutdelningarna är det så att Kalkyl räknar in återbetald källskatt och som enkelt adderas som en klumpsumma när källskatten återbetalas (vilket brukar vara i slutet på mars numera) till nettoutdelningssumman. Mästerexcelarken tillhörande den Kalkylska Pengamaskinen (PM) har prognosticerat att årsnettoudelningssumman för år 2024 landar en bit över 400,000 kr. Som saker ser ut nu följer bruttoutdelningssumman som Avanza uppger ungefär nettoutdelningssumman och med en decembermånad på nära 0 kr ännu i bruttoutdelning enligt Avanza är överensstämmelsen ganska bra.

Förhoppningsvis är det inget som sabbar målet och kämpandet om att för första gången under ett år nå över 400,000 kr i nettoutdelning men en bra bit in i FIRE resan har lärt att allt kan hända så fram tills 31/12 är facit oskrivet. År 2023 klarade inte av målet utan landade retligt nog en liten bit under, detta beroende på en del bolagshaverier där Castellum var ett av dessa, förhoppningsvis kommer utdelningarna i Castellum igång nästa år medans Intrums nog inte gör det... Har sedan FIRE resans start haft väldigt svårt att förstå alla dessa kraftiga expansioner som snart varje bolag gör, det skall köpas in och det skall ständigt expanderas. Expansion och utökning av verksamheten är väl önskvärt men inte genom en massa inköp, ja som oftast slutar som rök... Castellum skulle bli den första utdelningsaristokraten i Sverige men ledningen begick flera allvarliga fel och sänkte istället bolaget och Buffet har ju klokt formulerat det så här:

"I try to invest in business that are so 
wonderful that an idiot can run them.
Because sooner or later, one will."






10 comments:

  1. Oj där är man omkörd så det ryker om det ;) Stort grattis. Vi räknar med runt 440000 för helåret, två dåliga månader nu, sen två bra med okt och nov...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inte väl Snålgrisen, jag når inga 440 (tyvärr). Ja nu börjar summorna snart öka igen med början nu i september. Härligt!

      Delete
  2. Återigen Grattis

    Jag är klart avundsjuk på er med stor direktavkastning. Speciellt Snålgrisen som ligger på ca 9% om jag förstår det rätt. Imponerande!

    Själv ligger jag på ca 1,75%, har tittat på vad jag skulle kunna omplacera för att få upp direktavkastningen. Men det jag hittar som jag vill köpa ligger oftast i häradet 2-4% (bortsett från banker) samt att jag inte hittar något jag vill sälja…..

    Får fortsätta att leva på värdetillväxt, men vid omplaceringar värderar jag direktavkastning högre nu än jag gjort tidigare.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tackar igen, ha det är härligt uppfriskande att på riktigt tro att ännu en 100 tkr nivå kan nås! Snålgrisen leder DA ligan, själv ligger jag runt 4% ca, ej koll på siffran i huvudet då jag inte fäster alltför stor vikt på den tack vare min strategi. Bäst värdeurv brukar ligga under 3 så...

      Delete
  3. Det är rejäla summor i utdelningar! Bra jobbat!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Helt underbar summa, sagolikt o overklig men nog bör den gå i mål i år om inte världen går under. Tackar!

      Delete
  4. Grattis.

    Blir också allt mer sugen på att bygga upp en avkastningsportfölj framöver, speciellt nu när värdet från pensionsförsäkringarna ska börjar att lösas upp och delvis slussa över till ISK.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tackar!
      Är väldigt glad för min valda strategi, det är en obeskrivligt härlig känsla när företagen som ägs betalar utdelning i reda pengar. När sen som nu summorna överträffat de vildaste förhopningarna är det än bättre!

      Delete
  5. Hej Kalkyl,
    Jag utgår från att det står väl till med dig givet dessa trevliga siffror. De har ej kommit likt ett brev på posten, vilket iof inte säger så mycket men låt oss förhålla oss till "fornstora dar". VÄL KÄMPAT! Var stolt!

    Mvh
    Cristofer

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hallå Cristofer och tack för kommentaren!
      Det står alldeles utmärkt till trots återgång till jobb#1 sen ett tag och med börsens nuvarande framfart i takt med centralbankernas oro för sämre konjuktur går det mesta i dur just nu! Det är skönt att ibland få lov att se tillbaka och begrunda vad som krävts för att nå hit.

      Delete