Tuesday, June 25, 2019

Juni summering

Några köplägen kunde inte undvikas och exekverar nya strategin:

  • Köp 200 st SHB A
  • Köp 200 st SEB A
  • Köp 50 st Klövern Pref 

Preffarna har alla gått upp mycket senaste tiden, initialt önskade jag öka Klövern Pref med 100 st men sänkte ribban till 50 st vilket ökar kvartalsutdelningarna med 250 kr vilket ju inte är dåligt. Köpen ovan togs med belåning. Önskar nog öka på bankerna än mer men avvaktar ett tag till innan beslut tas. 

Det kom in 3540 kr i utdelningar under juni månad. 

Buffertsparandet har ökats på och ligger nu på jämna 50 tkr (till 0% ränta för skitsamma om 0 eller 0.75% i ränta... 263 kr efter skatt...).

I övrigt är de som vanligt mycket på jobbet och har knappt ägnat 5 minuter åt börsen denna veckan. Har även många projekt att ta itu med på huset och tillhörande trädgård.

Funderar fortfarande kring Ericsson, sälja eller behålla...

Då en del aktier backat en del kliar det i köpfingret att använda lite av bufferten men nej, helst inte ändå. Rätt gott att ha 50 tkr i CASH igen och om allt räknas är summan egentligen på 66 tkr men ca 16 tkr konsumeras nog utan problem denna månad så räknas inte in i bufferten. Innan löningen kom in på kontot idag återstod 1250 kr på konsumtionskontot. Aldrig tidigare varit så fokuserad på pengarna, måste lugna ner mig lite, pust... Kanske även det får tullas lite på de 50 tkr då det ju är semestertider inom räckhåll. Därav blev det inte +100 st Klövern, utan nöjde mig till sist med 50 st. 

Lite kul att läsa att inte bara jag som trots höga priser ökat i preffar. Men runt 6% i utdelning står sig slätt mot runt 6% i utdelning plus 10% värdeutveckling eller mer. Med det sagt, ska nog öka lagom i preffar nu för de är dyra och jag ökade alltså 50% av vad jag sagt och blir nog till att hålla den gränsen.

Så, klockan klämtar 23:00 nu så Over and Out och må och kämpa väl alla Ni mot friheten!

No comments:

Post a Comment