Wednesday, July 17, 2019

Tillslut

Idag fick jag plötsligt till min förvåning se att 10 st K2A Preffar hade köpts in, ordern har legat länge och varit på 50 st. Telefonen lät inte (avisering för kursavslut var aktivt på 0 konton nu plötsligt... Men nu är det aktiverat igen för 3/3 konton - här skall inga sådana överraskningar ske fler gånger!) och därav förvåningen när ett delavslut hade skett. Jag missade dippen i K2A då den under ca 15 minuter gick ner till 327 kr/st för att sedan återvända till 330 och däröver. Idag hade jag nästan gett upp men så plötsligt gick alltså 10 st till avslut och ca 4 timmar senare gick 40 st till och jag fick mina 50 st till en för mig ok kurs på 331 kr/st. De andra 100 st jag köpt in har skett till betydligt billigare kurs men... Notera att 331 kr/st är 6 kr över inlösenkurs.

Akelius Preff har jag dock gett upp att få för 350 kr/st, ordern ligger kvar men sannolikheten har sjunkit att få den innan utdelningen. Strunt samma, som jag skrev igår så betalar jag inte över 350 kr/st.

I övrigt har det varit en riktig surdag på börsen för min portfölj och cirka en månadslön har försvunnit i rask takt under dagen. Befarar att det blir ännu en imorgon då en hel del bolag jag äger kommer att rapportera inkl Swedish Match.

Det gäller att bita ihop och fästa blicken på utdelningarna istället. 

Den egentligen tråkigaste och mest oväntade nergången var Ericsson. Ericsson har i flera år varit en rätt trist aktie i min portfölj, det senaste året har det dock hänt mer och mer positivt för den. Trump och uteslutandet av Huawei har varit superbra för Ericsson som ökat sin försäljning kraftigt i hela Nordamerika. Ericsson har också återigen visat hur de leder i teknikskiften. Detta har gjort att jag behållit Ericsson och hållt och håller tummarna att bolaget återigen ska hålla ledarpositionen och åter tjäna sjukt med pengar.  Bolagets justerade rörelsemarginal (bruttomarginal-kostnader) landade på 3.9 mdkr mot förväntade 4.1 mdkr. Den organiska tillväxten landade på 7.0% mot förväntade 7.7%.

Alltså sammanfattningsvis går det just nu väldigt bra för Ericsson men det kostar naturligtvis att utveckla morgondagens teknik. Som vanligt med aktier och bolagsrapporter går kursen ofta åt motsatt håll än man kanske förväntat...

Swedbank backade också kraftigt. Vilket även Handelsbanken gjorde.

  • Ericsson:  -12%
  • Swedbank: -7%
  • Handelsbanken A: -6%

Det är rätt snabba upp och nergångar på börsen och tål att sägas igen:

Det är inte lätt att bli ekonomiskt fri, det kräver en viss typ av person med en gnutta tur förenat med massor av beslutsamhet, strävsamhet och uthållighet. Alla som påstår annat snackar rent ut sagt skånsk dynga (skit).

Med detta köp har jag nu klarat av 67% av de närstående inköpen, 6 st bolag av 9 önskade är nu inköpta. Akelius faller troligtvis bort och då återstår 2 st att köpa om tillfälle bjuds. Det lyser ganska rött på de flesta så vi får se vad som sker. Med detta inköp som ger 500 kr mer i utdelning detta år hamnar nu utdelningsprognosen på strax över 83 tkr för 2019. Jag har alltså redan en garanterad utdelning för 2019 som överskrider målet som sattes till 80,000kr  med 3.9% och mer ska det nog kunna bli. När jag antog jobb nr 2 i januari 2018 gjordes simuleringar på hur det kunde gå och en av de sansade sådana gav att utdelningar för 2019 skulle landa på 70,500 tkr så jag får väl säga att jag kämpat på utomordentligt bra hittills, alltså redan knappt 18% över den prognosen!!!

Året är bara halvgånget drygt så mitt mål om minst 85 tkr ligger fast. För 2020 ligger prognosen med 2019 års utdelning på 90 tkr redan med nuvarande portfölj. Det blir allt rörigare att hålla koll på prognosen för 2019 då jag köpt en del aktier som först börjar ge effekt 2020. Smolk i bägaren har dock redan dykt upp och denna gång är det Swedbank (igen) som sänker utdelningsandelen från 75% till 50% om jag minns rätt vad jag läste så att tyvärr räkna med en lägre utdelning är nog klokt. Detta är ju riktigt trist, lika trist var det för mig med både NCC (-50%) och Skanska (-27%). Om det inte vore för NCC och Skanska hade 2019 års utdelningar redan nu varit över 90 tkr i prognos och 100 tkr hade då varit inom räckhåll för 2019, när de meddelade sänkningarna sköts den magiska 100 tkr i årlig utdelning i sank för 2019. Nu kanske Swedbank strular men hoppas på att klara av 100 tkr 2020.

Det vore fantastiskt att nå dit! Att veta att man minst inkasserar 100,000 kr varje år!

Nåja, minst och minst. Det låter bra att säga och skriva så men alla som handlar med aktier vet hur snabbt och hur illa det kan gå så minst är väl just en slags föreställning men en bra sådan!

För 2019 återstår egentligen bara ett konkret mål och det är att porföljvärdet skall vara över 2.000 mkr. Detta har med råge nåtts då värdet redan passerat (kanske under nu igen...) 2.100 mkr, men de ska stå sig till årsavslut också den 31/12. Månadsutdelning om minst 500 kr har nåtts och tanken med senaste preffköpen är naturligtvis lätt att genomskåda då 50*5kr är 250 kr vilket ju blir 750 kr/mån VARJE månad.

Akelius, Akelius... vad fan har hänt (variant på Gyllene Tiders "Billy" låt).

När dessa 9 (8?) inköp är avklarade gäller sänkning av krediten och därefter kommer en ny strategi att sättas upp som troligtvis innebär utländska aktieköp. Ett sätt att se på krediten är ju att den faktiskt undan för undan minskar med nysparande, dvs kreditprocentandelen sjunker ju med nysparande.





No comments:

Post a Comment