Friday, September 13, 2019

2.2 mkr




(Professor Kalkyl är glömsk ibland så:

  • guld = 1.0 mkr
  • silver = 0.5 mkr
  • järn = 0.1 mkr
och ovan ska alltså föreställa 2x guld + 2x järn)

Idag passerade portföljen med råge 2.2 mkr med OMX30 1665!!! YES!!! Det var pga av hur börsen gått som detta inlägg liksom var tvunget att skrivas, hade på känn att 2.2 skulle ha nåtts idag.

Index är dessvärre rätt högt och börsen har ju stigit många dagar i rad nu (igen!). Men ändå, alltid kul att för första gången passera en ny magisk värdesumma. Till skillnad från många andra räknar jag inte bort belåningen, jag ser det som att det är det värdet portföljen har och det är det värdet som nu jobbar för mig.

Tror inte någon pratar om sin bostads värde då belåningen är borträknad som för många då väl skulle bli i stil med så här:

  • bostadsmarknadsvärde 4.000 mkr
  • bostadsbelåning: 3.000 mkr
  • alltså anser jag min bostad vara värd: 1.000 mkr

Ovanstående är ju dock alldeles korrekt men som sagt det beror lite på hur man vill framställa saker och kanske även varför. Jag har valt att göra så här och andra har valt att göra tvärtom. Egentligen så säger ju värdet på en portfölj väldigt lite medans den totala nettoförmögenheten säger det mesta. För mig är i väsentlig mening (höll på att skriva precis exakt som GW Persson som är en kriminolog/författare/debattör jag gillar skarp liksom hans svinaktiga och skrupelfria supersnut Bäckström) min portföljkredit en följd av en ytterst låg bostadsbelåning som kanske borde varit högre. Att det nu blivit som det blivit beror på flera saker varav den främsta är att allt detta investerandet i denna skala är alldeles nytt för Kalkyl. Att det sen tack vare Avanza's skämtlån, som jag kallat det pga av frekventa revisioner om vilka värdepapper som får ingå eller inte, nu visat sig vara en bra strategi eftersom portföljlånet kostar 1% ränta medans nuvarande bostadslån ligger på 1.6% trots rabatt (...). Jaja, jag vet jag måste bättra bostadslånets räntesats. Har inte riktigt fått ork till att så göra, lyckades nästan byta till Avanza/Stabelo men det var semester och pappren blev liggande...

En underbar vecka till har arbetats av under straffkommendering, nåja, skämtar naturligtvis men visst känns det ibland rätt styrt detta arbetande. Det säger jag som egentligen älskar att arbeta MEN när jag vill och var jag vill och med det jag vill. Att som idag sitta instängd på ett kontor kanske ändå inte är höjden av lycka?!...

Veckan har flugit förbi och innehållit mer än den brukar göra vilket som omväxling varit trevligt! Blev handling idag med yngste pågen som inte vet mycket som är bättre än att åka bil till affären och handla. Hör ju på andra med lite äldre barn hur denna entusiasm för sådana saker klingar av snabbt så gäller att smida medans järnet är varmt. Det är uppfriskande och härligt att se hur sådana små saker kan bereda så mycket glädje för ett litet barn. Vad händer egentligen sen? Varför blir vi som vi blir och... Tror det i mångt och mycket handlar om det som FIRE egentligen faktiskt går ut på, nämligen att själv få bestämma över sin tid. Inte tvingas att sitta av tid av sitt enda och dyrbara liv på ett jobb för att sen ta itu med de ändå livsnödvändiga uppgifterna som att t.ex. handla mat och liknande.

Idag var det fredagen den 13:e och jag tog ingen notis om detta, ok då jo igår men glömde det igen. Den är inte riktigt slut än men bör ju inte kunna hända nåt dåligt framför datorn eller tv:n eller en bok som det nu antagligen blir tills det är dags att sova. Fredagen den 13:e i september 2019 förde också med sig ett påträngande burr (suck, catching är borta... Vart tog det vägen?) från telefonen i morse och utdelningshåven hölls ut och se där:

  • 750 kr från K2A 

K2A har uppfört sig märkligt denna veckan och min köporder gick nästan igenom men sen drog aktien uppåt 340 igen. Förstår inte alls dessa kraftiga svängningar som den uppvisat i veckan, dippar och uppgångar på 6-8 kr har hänt flera gånger. Struntsamma, går den igenom så går den igenom annars får det vara. Min plan framöver ser annorlunda ut och preffinköpen som gjorts senaste månaden eller så har tänjt lite på gränsen.

Nå, slut för detta inlägg!

Nej förresten:

Tack alla Ni som läser, trodde aldrig att så många skulle läsa mina inlägg men bloggen har nu med god marginal passerat 5k läsningar!!! Själv har jag blivit helt beroende av att läsa bloggar och grotta ner mig i sifferredovisningar, åsikter och insikter om än det ena och än det andra och därmed: Tack även till Er alla som bloggar om FIRE och investeringar!!!

4 comments:

  1. Hej Kalkyl. Måste bara säga grattis till din nya milstolpe. Kul att det går bra med ditt sparande :-) Fortsatt lycka till nu framöver, både med bloggen och sparandet :-)

    Mvh Slimis

    ReplyDelete
  2. Hallå Slimis! Tackar, tackar, psykologiskt viktigt tror jag att uppmärksamma när man når olika mål. Inspirerande de dagar allt känns kasst att gå tillbaka o se hur det faktiskt går framåt!

    ReplyDelete
  3. Grattis. Varje 0,1 MSEK (järn) ökning i portföljvärde är värt ett blogginlägg!

    Men som du skriver känns börsen uppblåst så vi får inte bli för besvikna om den korrigeras. Detta kommer ändå inte leda till åtgärd från min sida. Svårt att veta när man ska sälja och ännu svårare att veta när man ska köpa tillbaka.

    Jag räknar vanligtvis inte med belåningen när jag skriver. Detta beror på att jag sagt att jag som PENSIONÄR av stresskäl (är tyvärr inte stresstålig efter min utbrändhet) i grundscenariot inte ska vara belånad då (har ju ingen lön att täcka upp med då). Men troligare känns nu att jag kommer att vara belånad även då, men med mindre procenttal än nu.

    Jag tänker även om bostadsrätten i termer om nettovärde (efter avskattning, mäklararvode t o m). Men det har ju sin anledning: jag ska ju sälja BR som pensionär och måste veta hur mycket pengar jag har till det hus i Småland jag ska köpa.

    Ser att du skriver att du har låg belåning på BR. Tycker man ska se på HELA sin ekonomis belåning. Har man 85% belåning på BR kanske man inte ska ha hög aktiebelåning, billån mm också.

    ReplyDelete
  4. Tackar Utdelningssmålänningen! Absolut bör milstolpar, stora som små uppmärksammas i detta långa lopp! Vad gäller belåning instämmer jag helt!

    ReplyDelete