Friday, September 20, 2019

Sorti ur Kinnevik

En jobbig och tråkig börsvecka har passerats. Efter mycket funderande togs tillslut beslutet att sälja av hela innehavet i Kinnevik. Jag borde ha gjort detta lite tidigare och då kommit ur med mindre förlust än jag nu gjorde. Informationen har funnits sedan mitten på juni om den nya inriktningen som bolaget nu tar men då min förlust varit ännu större än den var nu har jag avvaktat och tänkt och naturligtvis hoppats att det skulle bli bättre men det blev det inte.

Kinnevik som under många år varit ett av de fina investmentbolagen har nu svängt in på en kurs som jag absolut inte gillar. Jag hyser inga direkta övertygelser om varken dess styrelse eller dess nya VD, herr Ganey. I stort tycker jag dessvärre att Kinnevik mest liknar ett förhoppningsbolag med alla dessa normalt sätt kopplade uttalanden som att "det kommer att bli mycket bra osv". Jag tror på detta när jag ser det.

  • Förlusten uppgick till hemska: 16,964 kr
  • Inkasserade utdelningar: 5,425 kr
  • Summeras till: -11,539 kr

Det sved och det svider men samtidigt kände jag en stor lättnad i sådär 30 minuter när jag sålde av. Väl på jobb och efter nåt oviktigt möte hade naturligtvis kursen gått mot mig och aktien hade igen stigit sådär 4 kr (2000 kr mindre kunde min förlust blivit). Idag kändes det dock bättre igen, den är ner igen och under vad jag sålde för. Skall tilläggas att redan på onsdagen tänkte jag sälja men igen ett surt möte på morgonen sabbade planen och när det var slut hade kursen sjunkit 7 kr. Jag väntade då till torsdagen innan jag fick tummen ur, det kostar tyvärr mycket att vänta/glömma sig vid fel tillfällen och det är väl därför inkasserandet av "trygga" utdelningar lockar så mycket.

Jag struntar i vilket nu och har dragit av plåstret och det gjorde ont och var tråkigt men tyvärr, Kinnevik är och kommer nog aldrig att bli vad det en gång representerade. Jag var stolt över mina Kinnevik aktier men tror som sagt att glansdagarna är förbi och kanske blir Kinnevik med den nya VD:n vid rodret ett nytt ynkligt Ratos (som också gjort konstiga affärer så som Plantagen och liknande).

Sammanfattningvis:

  • Sålt 500 st Kinnevik
  • Förlust (inkl inkasserade utdelningar): 11,539 kr
  • Gillar inte bolagets nya inriktning alls med i stort sett 100% onoterat...
  • Gillar inte hur VD:n har inlett sin roll för sina sjukt många 38 mkr i lön per år (hur kan någon person oavsett duktighetsgrad förtjäna sådana summor och dessutom när personen inte ens verkar ha respekt för varken historia i bolaget eller för dess aktieägare)
  • Gillar inte deras gjorda och kommande försäljningar samt hur de har skötts
  • Avskyr indragen utdelning som ersätts from 2020 med extrautdelning när pengar finns till det - läs ALDRIG
  • Inte förtjust i prislappen som betalades för Mathem. Helt otroligt sanslöst att betala så mycket för en så urusel ide. Vore väl bättre då att bara starta en ny kedja och konkurrera ut Mathem. Sen förresten, vem orkar inte handla själv?!...
  • Hela resan i Kinnevik har varit turbulent och som sämst stod aktiekursen i knappt 212 kr den 17/12 2018... Då var min orealiserade förlust alltså: 40,425 kr

Nej fy sjutton Kinnevik, ni åkte ut för denna gång. Så irriterad på det mesta kring detta bolag. Kanske har jag helt fel men har i alla fall handlat enligt min övertygelse. Jag vill ha bolag som delar ut varje år och inte ibland när de kanske samlat ihop några slantar extra, för mig är detta superviktigt. Att ha bolag som bara växer men inte delar ut är också svårt för mig att motivera men dock enklare än att motivera Kinnevik som bara väntar på nästa raket som kanske kommer eller inte. Mathem är ju knappast ett nytt Zalando eller Millicom... Eller?

Brasklappen för Kalkyl är dock Kindred, jag ligger i förlust även här och med facit i hand vet jag inte varför jag gick mot mina principer och tog in dem till portföljen. Får väl hoppas att de hämtar sig trots alla regleringar och annat. Ska väl ändå tillägga att jag i sak inte tycker att Sveriges och EUs regleringar egentligen tillför ett smack som vanligt eftersom de stackare som är beroende hittar andra ställen som gärna låter dem spela bort allt. Lite som oljebolag och liknande, de flesta svarar vid en första fråga om vi ska sluta använda olja med ett rungande JA men sen likväl startas ändå bilen när de ska handla eller göra nåt ärende.

I samband med detta elände funderade jag igenom min teckning om 400 st EQT och efter mer inläsning och lite tänkande själv kom jag fram till att även EQT går lite under samma slags förhoppningsbolagsstämpel. Det har förekommit en del liknande noteringar och de har gått så där under lång tid, för lång tid för att inte få in utdelningar under tiden för mig. Missförstå inte, EQT är intressant men samtidigt krävs en hel del innan de kan leverera utdelningar a la pappa Investor. Dessutom äger jag EQT indirekt ändå via Investor så med allt sammantaget drog jag tillbaka min intresseanmälan och fiskar kanske upp EQT när de sjunkit efter inledande hets som det mest liknar nu och när de börjat bevisa att benen bär på riktigt!

Med denna sammanfattning så påminner jag mig själv igen om några stolpar:

  • Det är inte lätt att bli rik
  • Det finns inga säkra bolag 
  • Agera i tid och ta förlust tidigare än senare
  • Resan är skakig och ibland svänger det fel
  • Tappa inte kursen och hoppet

Ps: det bubblar en del om osäkerheten i sparande i indexfonder också! En smarting som förutsåg subprimelånebubblan som fick bl.a. Freddie Mac och Fannie Mae samt Lehman Brothers att duka under har bland annat skrivit lite om saken. Jag har själv länge undrat hur bra det är med datorstyrda investeringar som följer John för det är precis vad indexfonderna gör... 


No comments:

Post a Comment