Wednesday, October 23, 2019

Uppdatering inköp

Då jag slarvat och halkat efter i rapporteringen av affärerna, nåja, inte haft tid så får rapporteringen nu göras i omvänd ordning. De senaste USA inköpen skedde då J&J samt IBM dippade efter rapport och incidenter.

IBM går ju tyvärr sen ett tag sämre och tjänar lite mindre än de kanske borde/velat. Jag tror dock att IBM har förmågan att få ordning på detta och efter kraftig dipp ner till ca 133$ köpte jag ytterliggare 5 st. IBM har levererat så otroligt mycket bra saker inom både hård och mjukvara och spelar i en egen division.

J&J leverade en rapport som slog förväntningarna men sen kom då nyheten om att de självmant drog tillbaka ett parti Baby Powder efter att ett FDA-test visat på minimala spår av asbetsföroreningar motsvarande en nivå på 0,00002%. 

Jag hoppas att nyheten jag läst var korrekt med antalet nollor (4 st efter kommat). För att förstå och sätta detta i ett begripligt persektiv så låt oss ta en vanlig storlek på förpackningen som ofta är på 100g pulver så blir mängden asbest detta test har detekterat:

  • 100g * 0,00002 / 100 = 0.00002g 

Ja, jag måste säga att masspektrografen är ett fantastiskt verktyg som ens klarar detektera denna i stort sett obefintliga mängd. Det är en så liten mängd att jag undrar om det egentligen ens betyder något, vi pratar alltså om 0.00002g i en hel förpackning om 100g. Antagligen är det övriga puderdammets beståndsdelar som sprids vid hanteringen vid ett blöjbyte farligare än själva asbesten som de alltså hittat, i mina ögon, spårämnen av. Jag köpte i alla fall 5 st på dippen (den sjönk om jag minns rätt ca 8$). Jag kan absolut inte tänka mig att J&J tillsatt något de inte borde, vilket de ju hävdat hela tiden, utan spårmängden har kommit med något annat av antagligen naturliga orsaker.
En person stämde och fick rätt i en domstol då hans bröst växt pga av något läkemedel, rätten tilldömde personen hela 8 miljarder... Ursäkta, men var är rimligheten? Ursäkta, men alla läkemedel innebär ju en risk och den risk tycks de flesta vilja ta då den förhoppningsvis är mindre än vad risken som själva sjukdomen fört med sig. Stämningarna i USA är helt bortom alla rimligheter och borde nog mer korrekt betecknas som stolligheter. Lyckligtvis vinner ofta J&J i slutändan ändå men det kostar naturligtvis pengar alla dessa processer.

No comments:

Post a Comment