Wednesday, October 23, 2019

Varit mycket nu

Jag har haft fullt upp under de senaste dagarna, både på jobb #1 och på jobb #2 (=FIRE). Det har gjorts många inköp av aktier. Har inte funnits tid till att dokumentera alla inköpen. En uppdatering på portföljen kommer förhoppningsvis snart. Som sammanfattning kan sägas att försäljningen av Kinnevik har sänkt belåningen samt använts till att köpa uteslutande USA aktier och glädjande nog har i stort alla inköp genererat mer värde än inköpsvärdet.

Idag blev det dock två inköp gjorda på Stockholmsbörsen igen då jag inte kunde låta blir faktiskt. Bankerna fortsatte ner efter respektive rapporter och jag passade på att öka SEB och SHB innehaven med vardera 150 st. Med facit i hand kunde dessa köpts in ännu billigare tidigare men oavsett så är det rätt gott att nu inneha hela 1350 st av vardera ovanstående. Gillar att sitta på bank på denna sidan (betydligt roligare sida än den som låntagare).

Vad gäller jobbet (jobb #1) har det återigen börjat kräva allt mer arbete och stressen har med det gått upp naturligtvis. Men men, bara att kämpa på antar jag.

Parallellt med detta har jag sett över min ekonomi i stort:

  • Pension: Jag gillar översiktet man får på minpension.se. Jag upptäckte dock att jag där saknade knappt 100 tkr som låg i ett bolag som de inte verkar hämta data från.
  • Övrigt: Jag samplar ihop olika bankengagemang och försöker bringa än bättre översikt. Det pågår med andra ord flyttningar mellan banker.
  • Lån: jag undersöker fortfarande hur jag kan sänka bolånekostnaden, d.v.s räntan. Nedslående är dock att min belåningsgrad anses vara ett problem och inte vilket problem som helst: den är för låg (helt otroligt hur våra banker agerar, kontanter anses vara ett problem, växla in mynt anses vara ett problem där t.o.m barn får betala för att göra så på vissa banker, låga lånebelopp anses vara ett problem...
Funderar en del kring löneväxling men har inte hunnit/orkat mer än att just fundera lite. Skulle ju på ett sätt kännas konstigt och tråkigt att plötsligt få mindre pengar i handen vid löningsdags men visst skattefördelarna finns där ju.


Det går ju inte en dag nästan utan nya rekord och idag kvalade OMX30 in på knappt 1726 och mitt excelark har bokfört tidigare högsta toppnoteringen på 1693 29 april 2019. En del fastighetsaktier  har sjunkit ner en bra bit och igen om man nu satt med kristallkulan skulle kanske Castellum sålts på 215 krs men nu gör varken jag det eller någon annan (eller?!). Banksektorn är dock rätt kall fortfarande men rapporterna ser hyfsat bra ut och en värdeökning kommer troligtvis at komma, frågan är bara nät och då jag inte vet så gjordes köpen idag. Swedbank backade mest men då jag sitter ca dubbelt så tungt i den vill jag inte öka mer i den just nu, penningstvättshärvan är ju inte helt överspelad än även om jag både tror och hoppas att Swedbank rider ur stormen utan större påverkan.

Ytterligare en härlig prestation har klarats av eftersom lönekontot visar ca 2300 kr kvar och löningen kommer in om 2 dagar (borde vara max 1000 kr i utgifter fram till dess, läs matköp). Med andra ord har jag klarat av att bibehålla bufferten om 10 tkr + 40 tkr vilket känns bra. Denna månad ska dessutom full lön komma in till skillnad mot förra månaden som var betydligt mindre samtidigt som en massa räkningar drällde in. Nu har jag i och för sig shoppat upp lönen redan i stort sett men för ett gott ändamål och utdelningarna bör därav öka med ca 1800 kr för 2020 om SEB och SHB minst behåller samma utdelning som 2019 vilket jag tror att dessa båda banker minst kommer att göra. Med Swedbank är troligtvis den största risken för utdelningssänkning tyvärr, hoppas dock att den inte blir så kraftig och hoppas förstås ännu mer på att den minst bibehålls. Vi får se... Swedbank delade ut 14,20 kr/st och säg en sänkning med 20% leder till ca 11.36 kr/st. Hoppas verkligen inte de sänker mer än 20% och helst inte mer än 10%. Spelar inte någon roll vad aktuell DA är då kursen fått ta mycket stryk och det är ju det som råkat höja DA:n.

Utdelningsprognosen 2020 har nått 96,334 kr netto och jag kämpar vidare mot den magiska 100 tkr vallen!










No comments:

Post a Comment