Saturday, October 5, 2019

Utdelningar

Funderat ganska mycket kring detta med utdelningar och då mest kring hur pass viktigt detta faktiskt är. Enkel indelning av bolag blir:
  1. utdelande
    • en andel mellan ca 30-80% av vinsten delas ut i form av utdelning varje år
  2. icke utdelande (värdeskapande)
    • ingen utdelning betalas ut och all (?) vinst återinvesteras i bolaget
Det finns en del riktigt bra bolag i kategori 2 och ett som väl ingen kan ha undgått är väl då Buffet's Berkshire Hathaway som ju utvecklats väldigt bra under många år. Det svenska fastighetsbolaget Balder är ett annat sådant bolag.

Det finns självklart fördelar och nackdelar med båda kategorierna men för en investerare som bygger upp sin förmögenhet ser jag kategori 1 som mest attraktivt och det beror på:

  1. jag får varje (förhoppningsvis...) år en inkomst som är baserad på min kapitalutlåning till bolagets verksamhet, d.v.s. utdelningen kan direkt ses som en ränta på ditt inbetalda kapital.
    • denna summa kan användas för att diversifiera portföljen vilket brukar vara bra
    • denna summa kan också ses som en kvittens på att verksamheten presterar bra
  2. jag får dessutom (förhoppningsvis) årligen också ta del av en investering som ökar i värde
    • värdeökningen blir också som ett kvitto på att verksamheten är hyfsat sund
  3. jag behöver inte vänta x antal år innan jag säljer av en del av eller alla aktierna för att få tillbaka min ränta på mitt investerade kapital
    • här tänker jag så här: om jag lånar ut säg 100 tkr till person A och så skulle jag definitivt vilja ha en ränteinbetalningen VARJE år eller VARJE kvartal eller VARJE månad och det vore helt absurt att vänta i 10 år innan jag åter fick lånebeloppet plus räntan......
  4. jag ser räntebetalningen (läs utdelningen om du så vill) som ett kvitto på att verksamheten faktiskt levererar
    • att återigen tvingas att vänta x antal år innan ett kvitto på hur sund investeringen är känns märkligt och direkt farligt.
  5. leva på utdelningar går ju definitivt inte men förvisso kan man ju sälja av x antal aktier för att få sin "utdelning". Konceptet blir dock mera aktivt och antagligen svårare än att bara casha in utdelningarna.
  6. Det är en fantastisk känsla att se hur utdelningarna rullar in vecka efter vecka, månad efter månad, år efter år och då allra helst i en ökande trend dessutom.
Ovanstående punkter gör att jag endast vill äga bolag tillhörande kategori 1. Bolag i kategori 2 blir ju en slags inlåsning som är betydande då din "utdelning/värdeökning" hela tiden stannar kvar i samma bolag. Med vanliga fonder får du inte heller en utdelning men fonder är ju per definition mer diversifierade än ett enda bolag (om det nu inte är ett investmentbolag likt Berkshire Hathaway).

En annan sak jag tar upp då jag ändå är i skrivartagen är ju att bland folk som inte äger aktier så verkar det här med aktieutdelningar vara något förtretligt, något sjukt och kapitalistiskt fuffens som borde tas bort. Det är liksom ett enda svineri men vad de helt har missuppfattat är ju:

  • en aktieägare är en delägare i bolaget (vilket ju ordet direkt också säger)
  • en aktieägare har satsat hårt intjänade pengar i bolaget, pengar so kunde bränts på annat istället
  • en aktieägare tar en stor risk med bolaget och SKALL därför ha en adekvat ersättning i form av just en aktieutdelning eller ett ökat värde
  • aktieägande är ingen lek, det är blodigt allvar med surt intjänade pengar (kanske lätt att det också glöms bort när blogg efter blogg gärna skriver hur bra det går NÄR det går bra och sen är det mera "tystnad råder")

Så 2019 har varit rätt prövande redan och antagligen kommer fler kallduschar under 2020 då troligtvis även bankerna kommer att sänka utdelningarna. Detta var inget jag tog med i beräkningen när jag köpte in mig i banksektorn och det kommer naturligtvis att bli trist som f.a.n.

 Avslutar med en korrigering angående min förlust i Kinnevik och det blev till min fördel då jag glömde dra ifrån utdelningen i MTG på ca:
  • 225 + 245 kr = 470 kr (utdelingsfraktioner)
  • 6883 kr försäljning av Media Times Group
  • Summa 7353 kr 
  • Förlusten uppgick till hemska: 16,964 kr
  • Inkasserade utdelningar: 5,425 kr
  • Summeras till: -16.964 + 5.425 + 470 + 6883 = -4186 kr 
Så de blev betydligt bättre än den först beräknade i Förlust Kinnevik.






2 comments:

  1. Utdelningar för mig är en viktig komponent, de ger ett stadigare kassaflöde och tar helt bort timingen med att sälja tillgångar för att realisera en vinst. Sedan blir ju även den dagliga prissättningen av aktier ganska ovidkommande, vilket kan vara rätt skönt. Så länge företaget tjänar pengar kommer jag fortsätta få min del av kakan.

    ReplyDelete
  2. Hej LivetAB, håller med vad du skriver och du för fram en viktig aspekt, nämligen den om den dagliga prissättningen som bli oviktig så länge bolaget jobbar på enligt förväntan!

    ReplyDelete