Wednesday, November 20, 2019

Översynen

Översynen av ekonomin pågår fortfarande för fullt. Det är relativt stora ingrepp som görs och jag beräknar att det blir klart innan 2019 är till ända.

Jag är lite slö ibland med vissa saker och även om excelarket funnits uppsatt för att enkelt kunna bokföra varje månads inkomster och utgifter har det inte gjorts sedan i mars... Jag tog ett ryck ikväll och har nu kommit ikapp, dvs t.o.m. oktober är bokfört. Varenda gång jag fyller i tabeller och liknande i mina ark införs förbättringar och idag la jag till uträkning av frihetskvot och sparkvot.

Då jag vill förbli anonym är jag tyvärr inte bekväm med att redovisa dessa kalkylark men en sammanfattning bjuder jag på:

  • familj 4 personer varav två under 10.
  • frun kör sitt portföljrace och betalar hyra till mig som avser boende och mat
  • hon står även för sina utgifter och det mesta vad gäller kläder och dyligt till barnen (hon får också oavkortat båda barnbidragen)
  • lyxkostnad o.s.v betalas till största delen av mig (läs bilkostnader och liknande)
  • utgifterna är i snitt / månad och för 2019 belastas summan av en del renovering av boendet, allt ingår och det är räkningar, mat, nöje, inköp, skatter o,s,v,
  • sparkvot är baserad på vad som blivit över, dvs inkomster - utgifter
  • alla utgifter är inkluderade då jag anser att det ger den bästa helhetsbilden av hur jag/vi faktiskt lever just nu
  • 2019 tog jag ut en del föräldraledigt och trots att man betalar full skatt (dessutom progressiv) så får en 'int myck' tillbaka. Liksom att ersättningar har ett tak borde skatten ha ett tak, det är väl ändå både logiskt och rättvist eller?

Även om 2019 inte är slut än så blir det inte sämre än nedan, bör bättras på något:
  • 2018: frihetskvot=0.20, sparkvot=0.75
  • 2019: frihetskvot=0.49, sparkvot=0.70
Att frihetskvoten nu nått 0.49 känns trevligt! Kvoterna beräknade så här:
  • frihetskvot =  utdelningar / utgifter
  • sparkvot = (inkomst+utdelningar-utgifter) / (inkomst+utdelningar)
Som sagt då jag kämpat extremt med pengarna detta 2019 hoppas jag att sparkvoten ska slå eller i alla fall minst nå samma som för 2018 men jag får invänta 1/1 2020 innan jag vet. Förvisso tävlar jag ju mot en lika extrem som jag fast i 2018 års upplaga så kanske svårt att slå?!... När jag studerar månadsutgifterna nu i efterhand blir jag lite skrämd faktiskt, det är en hel del månader med höga utgifter och vi ligger med fruns höftning runt 19 tkr/mån. Med mina redovisningar runt 15 tkr för allt och då kan de extra 4 tkr ses som lyxkonsumtion (vilket de såklart inte är). Både sparkvoten och frihetskvoten hade ju påverkats om allt blev ihopslaget men jag vill att hon själv tar ansvar och lär sig pengars värde på riktigt och där har det gjorts enorma framsteg sen 2018!!! 

Intressant att frihetskvoten ger svart på vitt att jag i stort sett behöver dubbla portföljen vilket jag länge haft på känn. Det blir antagligen än rimligare att räkna med att 2x inte räcker då det blir kärvare med utdelningarna och då mer nyinköp görs av aktier med lägre DA. Jag äger i skrivande stund fonder för runt 60k och dessa räknas ha DA=0% vilket ju är helt fel, kanske uppdaterar detta inför nästa år och hel enkelt då räkna att fonderna ger säg DA=4% (+2400 kr/år så inte jättestor skillnad).




6 comments:

  1. Grattis till frihetskvot på 0,49!. Nära halvvägs!

    Ni driver runt en familj på 4 för 19.000 kr! Mycket imponerande. Min bror (med familj, totalt 4 pers) har trots billigt boende kostnader som upptar hela deras löner på ca 60.000 netto. Jag är själv och ligger på 13-14.000 kr och tycker det är bra.

    Min frihetskvot har tyvärr (tillfälligt) gått i motsatt riktning som din.
    2018: 49%
    2019: ca 25%
    Försämringen beror till allra största delen på ett stort uttag i mars (150.000 kr bilköp till pappa som jag räknar som konsumtion), så i mars är jag nog tillbaka på 50-55% igen.

    ReplyDelete
  2. Tackar för mycket uppmuntrande kommentar US! Kul när kämpandet verkar leda nånvart. Det är ju ingen picknik direkt, minns ett inlägg av dig där du antydde att du kanske var för hård mot dig själv. Sådana funderingar dyker upp här också ibland när dagen efter lön resulterat i 5-7 tkr kvar på lönekontot.

    Hoppas du går framåt med din frihetskvot framöver. Tyvärr backar väl många av oss lite pga sänkta bankutdelningar...

    ReplyDelete
    Replies
    1. För många år sedan och långt innan jag började med utdelningsinvestering bestämde jag mig för att alltid ha (minst) en lön på lönekontot dagen innan nästa lön. Och alltså 2 löner dagen på lönedagen.

      Detta gjorde jag för inte känna mig fattig veckan innan lön som så många "vanliga" människor gör. Det är en skön psykologisk känsla som fungerar riktigt bra för mig.

      Från mars och framåt är frihetskvoten OK igen.

      Ja du, svenska storbankerna har grumlat glädjen på portföljvärdet och kommer lämna stora spår i utdelningarna nästa år. Utdelningsökningen nästa år totalt känns mycket osäker men några tusen över årets 82.000 kr blir det säkert p g a nyinköpta aktier.

      Delete
  3. Jag ska förtydliga lite kanske, jag gar förstås alltid mer än 5-7 tkr, runt 10 tkr på snabba bufferten o sen ligger i dagsläget 50 tkr på std bufferten. Försöker dock glömma bort buffertarna helt!

    Var o är sugen på att öka Swedbank innehavet något men ska avvakta lite mer fall, vad tror du?

    ReplyDelete
  4. Är du tjänsteman så kan du kanske få föräldralön eller förstärkt föräldrapenning när du är hemma? Kolla upp det! /TM

    ReplyDelete
  5. Tack för kommentar! Förstärkt föräldrapeng går att få men bara fram till 18 mån om jag minns rätt.

    ReplyDelete