Monday, December 16, 2019

Senaste köpen

Det gjordes två stycken köp i förra veckan:

  • 100 st Dustin 76.95 krs
  • 100 st Swedbank 123.10 krs

Köpet i Dustin har legat på lur ett tag och nu blev det gjort, det var innan X-dag så med det fördubblades utdelningen som kommer den 18:e. Egentligen tillhör Dustin inte den typ av bolag jag vill äga men i just detta fallet tror jag att ett undantag är bra då jag gillar deras affärsmodell och tänker att många småföretagare nog gärna använder just Dustin (och liknande). Som privatperson har jag ofta handlat på just Dustin ett flertal gånger. Med +100 st i Swedbank är nu detta innehav på den nivån jag vill ha det och nu äger jag hela 1500 st.

Lite intressant är det att titta i backspegeln och se hur ens mål förändras. Vad gäller Swedbank köptes de första in i början av 2018, målet sattes till 400 st och det blev klar före halvårsskiftet. Jag var nöjd! I februari 2019 startade penningtvättshärvan och kursen sjönk som en sten, gick väl ner sisådär runt 50 krs. Jag blev tvungen att köpa och köpte, i mars sjönk den än mer o.s.v. Jag satte ett nytt mål efter februari inköpet och det var 600 st. När den droppade till ca 130 krs köpte jag det sista antalet, trodde jag, och innehavet var då 1200 st. I Oktober hade jag funderat klart och nya målet var 1500 st och där är jag alltså nu. Någon bloggare skriver om OCD sympton och jag undrar om inte många av oss FIRE strävare delvis lider i viss grad av detta, jag gör det i alla fall och försöker snygga till och runda av innehaven. De tre stora bankerna ligger nu på 1500 st förutom Handelsbanken som saknar 150 st och där äger jag alltså 1350 st. Nordea ligger betydligt lägre i antal och här finns ingen avsikt att öka. Handelsbanken ska få sista injektionen, kan ju inte ha 1350 st, och sen får banksektorn sköta sig själv och helt enkelt betala Kalkyls pengamaskin i form av utdelningar.

Då Akelius preffarna snart betalas ut, är väl på fredag tror jag, så funderas det lite fram och tillbaka på hur dessa pengarna ska fördelas. Inget är bestämt än och antagligen händer inget förrän efter jul. Jag har sett preffarna mest som en rolig grej faktiskt, med mina 3x preffar så fås utdelningar varje månad. Att sen preffarna då jag började köpa de delade ut 6+% var ju rätt angenämt. Det som är dåligt med preffar är dock att de per definition inte ökar sitt egentliga värde. Eventuellt köps det in några ersättningspreffar till Akelius (dock är inga av alternativen i paritet med just Akelius så...).  

Alternativen för placering av återbetalda pengar är alltså:
  • ersätta med andra preffar
  • sänka belåningsgraden (går då i stort sett till 0% i belåning)
  • investera i andra värdepapper


3 comments:

  1. Har länge kollat på Dustin men aldrig gjort något köp. Swedbank ligger jag lång i, gjorde en liten ökning när de föll fritt. Kurvorna får nog peka lite mer uppåt innan jag vågar mig på ytterligare köp.

    Varför vill du ha 0 % belåningsgrad? I denna lågräntemiljö är det väl snarare sunt att ha 5-10%?

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Hallå Snålgrisen! Det är inget måste med 0% belåningsgrad men ska inte skynda på något inköp för Akeliuspengarna. Har ju flyttat värdepappers lånet till bostadslånet o vill ogärna öka min totala belåning, i alla fall just nu.

    ReplyDelete