Sunday, January 26, 2020

Så kan det gå

Har samlat in lite statistik över några bloggares utdelningsutveckling. Jag är väldigt road av att studera olika bloggares (inkl min egen förstås) utveckling vad gäller portföljvärdet samt de årliga utdelningarna. De bloggare som kvalat in är storfräsare allihopa och Kalkyls egen pengamaskin ligger långt ifrån dessa så den är inte med. Vissa siffror är totalt ointressanta då troligtvis sparbössan tömts och den har åkt All-in på börsen, därav väldigt kraftiga förändringar. Ibland saknas uppgifter och jag har bara tagit med uppgifter som redovisats på ett eller annat sätt. Det kan ju också vara så att jag bara hittat på alla siffror så ingen behöver bli upprörd eller liknande om nu någon siffra överensstämmer med ens egna eftersom jag inte frågat om lov att samla statistik.

Håll till godo!

Först kommer tre sycken tabeller då de helt enkelt är enklast att förstå och studera, totala årsutdelningen (deltaår), årsutdelningen (årtal) samt deltasumman på den årliga utdelningen:

Årsutdelning (delta år)



Årsutdelning årsvis


Deltasumma på årliga utdelningen (år - år_-1)



I grafisk form på lite olika vis






Person 5 har alltså haft en alldeles för kraftig utveckling och uteslöts från denna graf då skalan skulle orsakat en för plottrig graf, fy på dig Person 5:


Givetvis går det inte direkt att dra några slutsatser kring hur ens egen portföljs årliga utdelning ska förändra sig men det är ju intressant, givande och stimulerande att fundera, fantisera och jämföra lite med de som ligger före! Kan också sägas att "minstingen" i denna lilla skara har en portfölj på drygt 5 miljoner!!!

Avslutningsvis kan jag direkt erkänna att jag väldigt gärna skulle velat tillhöra denna skara, tänk er att dra in knappt 400,000 kronor i årsutdelning! Jag vet i alla fall exakt vad jag hade gjort som första åtgärd... Längtar tills den dagen infinner sig!


No comments:

Post a Comment