Monday, February 3, 2020

Januari

Det har varit en hyfsad aktivitet med Kalkyls Pengamaskinen under januari. Jag arbetar för att uppfylla målet om 2500 kr/mån. Det är en bit kvar vilket ses på januari månads totala utdelningar som landade på futtiga 1601 kr netto. Trodde mig ha uppnått 2000 kr/mån för januari, vilket jag ju har, men det hann inte slå igenom för januari trots ansträngning. Februari ska dock vara hemma och alla de övriga 10 också!

En trist överraskning gällde ett nytt innehav, Bank of Nova Scotia där det drogs hela 25% källskatt mot förväntade 15%. Aktien handlas på två marknader och båda borde innebära 15% källskatt men så är det i praktiken inte alltså. Efter lite surfande konstaterade jag att några andra FIRE strävare åkt på samma överraskning, synd jag inte kollade innan. Idag måndag sålde jag av de 20 st aktierna på NYSE och köpte dem åter på TSX. Har ställt frågan till Avanza också om varför det är på detta viset samt hur man ska ta reda på detta i förväg. Det kostar att göra misstag men jag valde att korrigera misstaget och behålla banken i fråga. Rent spontant kan jag väl säga att källskatten är ett gissel och även om pengarna kommer åter så är det en extra börda med att diversifiera sig i andra länder, i andra valutor o.s.v. Jag tror dock att det är en klokt åtgärd att göra så.

Konstaterar att än har jag mycket att lära... 

Under dagen som gått, ja hela OMX dagen då samt 1h på NYSE+TSX, har jag "tjänat" ca 7694 kr vilket är betydligt mer än arbetet mitt inbringat. Det är fascinerande att se hur portföljen går upp och ner i en hisnande fart. Året har ju inte direkt börjat dåligt med en värdeökning på knappt 90 tkr .

Swedbank är snart break-even då den ju gått upp rätt kraftigt sen mitt senaste inköp på 123,10 krs i december 2019. Med utdelningen jag hittills fått ligger jag minus runt 20 tkr vilket minskar rätt bra när årets utdelning betalas ut som ju landade på 8,80 krs.

Som avslutning på detta inlägg så konstaterar jag åter igen hur kass den nya Avanza looken fungerar för mig. Blir bara så trött, uppgiven och irriterad på allt detta förbannade klickande, scrollande och tramsande när allt är stort som fotbollar. Ja, jag vet att jag kan förminska sidan men texten blir ju väldigt liten då. "Innehavssidan NY" är precis lika urkass som allt annat av det nya skräpet. Tyvärr kommer väl den att snart fasa ut den "gamla" och perfekta. Önskar att Avanza istället fokuserade på att lägga till saknade funktioner istället för att bara tramsa med hur saker ser ut. Avanza är snart att jämställas med producenten av Office paketet vilken sedan flera år gått all-in för att ändra på utseendet på allt och allt som oftast, senast ut var Outlook som nu ser allmänt märkligt ut och för mig som användare har ingenting blivit bättre, tvärtom...

4 comments:

  1. > vilket minskar rätt bra när årets utdelning betalas ut som ju landade på 8,80 krs.

    Om inte börskursen sjunker 8,80 på x-dagen vilket vore rimligt.

    Men surt med källskatten. Det vore bra om Avanza/Nordnet/Nordea/vfsh skriver ut källskattprocenten för det är absolut inte lätt att veta.

    ReplyDelete
  2. Hej Daniel och tack för kommentar! Jo korrekt anmärkning med x-dagen. Jag har dock noterat att för det mesta hämtas fallet upp rätt snabbt, rätt eller fel får vi se vad gäller Swedbank.

    ReplyDelete
  3. Ja, det där med källskatt har jag bommat också. Senast med Stora Enso som jag ett tag felaktigt trodde inte hade källskatt hade på ISK därför.

    Antar att du bommade utdelningsmålet trots investeringar i januariutdelare p g a att de amerikanska företagen har så lång tid mellan x-dag och likviddag. Gäller att ligga en hel del på förhand med dem.

    ReplyDelete
  4. Egentligen bommade jag inte 2 tkr målet, mitt minne var felet och 2 tkr nåddes först i mitten på januari och först effektivt från februari... Mycket siffror att ha koll på o excelarken uppdateras löpande varför historik lite svårare, gör dock backup på arken.

    Dock korrekt som du skriver, det är ofta nästan en månad mellan xdag o udag.

    ReplyDelete