Monday, February 10, 2020

2.7 mkr


Strålande tider, härliga tider!!!

Idag gick portföljen över 2.7 mkr och det måste som vanligt uppmärksammas med ett litet inlägg då dessa milstolpar verkligen ger mig motivation att fortsätta kampen (för det är en hård kamp)!

  • 2020-02-10
  • OMX30 på 1855
  • Portföljvärde 2.704 mkr 
  • Arbetsvärde  2.853 mkr
  • Buffert 24 tkr 
  • Belåning 5.2%

Portföljen följde med börsen upp idag när OMX30 nådde 1855 (1855.21). Belåningen har åter ökat en del och planen säger att både belåning och buffert har återställts till 1/6. Tidigare, mest beroende på pågående översyn av hela min ekonomi har belåningen räknats positivt på portföljvärdet. Nytt för denna och komma redovisningar har principen ändrats då översynen är klar:

Portföljvärdet är nu inklusive belåningen vilket betyder att en viss summa belåning sänker portföljvärdet med samma summa. Jag inför ett 'Arbetsvärde' som visar det totala portföljvärdet där belåningen ökar portföljvärdet, detta för att enkelt hålla koll på det arbetande kapitalets summa.

Förändringen i hur portföljvärdet redovisas har gjort att ökningen från 2.6 mkr (nåddes 2019-12-27) till 2.7 mkr tagit lite längre tid. Av en anledning som heter kolumnbredd i excel eller liknande har belåning kallats kredit vilket nu också ändrats till att kallas belåning som nog känns lite mer korrekt.

Det är glädjande att januari är över samt att det är cirka två veckor kvar till februari lön. Sen återstår en lång mars månad och därefter börjar så äntligen den efterlängtade skördetiden!!!

Kalkyl har förstärkt kollekthåven och hoppas att den ska hålla!!!

Utdelningsprognosen fick en rak höger när Swedbank fastlagt utdelningen, -8,400 kr,  och det är riktigt kämpigt att åka baklänges p.g.a. dessa smällar. Förhoppningsvis återstår inga fler sådana stora smällar. Jag kämpar tappert på och ligger med prognosen en bit över de för mig magiska 100,000 i utdelningar för 2020.

Vad gäller "Mot x varje månad" så kämpas det på med detta också och inom kort ska förhoppningsvis ännu en nivå vara avklarad. Bloggkollegan Utdelningssmålänningen kämpar också på med detta och refererande smickrande till min blogg! En kommentar han fick från en anonym läsare innehöll denna mening:

Är du en sån person som om du har pengar på fickan så måste du köpa upp alla pengar, eller kan du tänka dig att vänta och själv bestämma när det är dags att spendera?

Jag tror ingen som kämpar med FIRE på något sätt tillhör den kategori av människor som har svårt att hushålla med eller fördela pengar, att ha ett jämnare inflöde av utdelningar har en massa fördelar och jag har svårt att se några specifika nackdelar. Kan ju vara så enkelt som att ett bolag behöver sänka sin utdelning och då kommer varningen i extrema fall upp till 12 månader tidigare än om en enda utdelning ska betalas ut om bolaget är en månadsutdelare. Det är inget heller som säger att man måste äga månadsutdelare, kvartals eller 2 ggr/år kan också användas för att sätta ihop sitt utdelningslapptäcke. Kan ju t.ex. jämföra med om att få hela sin årslön utbetald den 1/4 varje år eller som nu få den runt den 25:e VARJE månad, jag vet i alla fall vad jag väljer utan att tveka... Det är dock upp till var och en att bedöma vad som passar bäst för en själv.





8 comments:

  1. Grattis! De kommer tätt nu 0,1MSEK-sprintarna :-) .

    Det börjar kännas som om vi börjar få fallhöjd nu, men det kanske bara är en känsla.

    ReplyDelete
  2. Stort grattis Kalkyl. Du är en sann inspirationskälla. Fortsatt lycka till mot 2.8 miljoner nu.

    Mvh Slimis

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tackar Slimis! Och detsamma till dig, grymt med dina 16500 SHB! Det blir en rejäl skörd snart, den har vi längtat efter!

      Delete
  3. Tackar US! Varje +0.1 glädjer! Jovisst fallhöjden ökar för varje +0.1 mkr.

    ReplyDelete
  4. En käftsmäll som den från Swedbank (-38%) gör att utdelningstillväxten för hela portföljen till stora delar raderas ut. Det får man mig att fundera på om diversifieringen ska öka.

    ReplyDelete
  5. Ack så sant US, diversifiering gör avkastningen mindre men säkrare. Jag diversifierar för fullt. För mig innebär det mindre koll inget att göra så mkt åt mer än att jobba mera. Även med inblick, vem visste om danske bank, Swedbank osv. Nej många innehav nog bra på sikt.

    ReplyDelete
  6. Jag heter Jehonna Bekteshi från Lund. Sedan den 21 mars 2019 var mitt kärleksförhållande stort kärleksfullt och förtroende, precis direkt efter Covid-19s utbrott har min make agerat så fruktansvärt fusk mot mig, det finns ingen öppenhet och sanning i äktenskapet från min kärlekspartner lurar och ser några andra kvinnor där ute, jag älskade honom så dyrt och jag vill att han ska älska mig på samma sätt, men han fortsätter att fuska, han är inte konsekvent och tar ansvar som hemman, inget barnstöd, vi har två barn tillsammans, Jane och Terry är så härliga barn, de frågar mig hela tiden när kommer pappa att återvända hem, jag måste övertyga dem om att deras far gudar ett jobb i västra länder och de har velat se sin far igen, Jag försökte allt mitt bästa för att söka hjälp för att få honom hem, min man lämnade hemmet för cirka 11 månader sedan, inga textmeddelanden och inga telefonsamtal från honom och han blockerade mig, jag kan inte kontakta honom igen, jag trodde aldrig på kärleksförtryck med ljus tänder a och andra material kan föra tillbaka min man hem, tills min mycket goda vän presenterade mig för en bra man som heter Dr.Oduduwa love spell channel, jag kontaktade honom och inom några minuter fick jag svar och han berättade för mig allt detta krävs och procedur för att delta i kärlek stava framgångsrikt. Jag följde noggrant alla hans instruktioner och vägledning under bönprocessen för förtrollning av kärlek. det var enkelt och enkelt att förstå snabba svar är säkra. inom några timmar är det gjort och jag fick ett telefonsamtal från min kärleksman som har så länge inte kunde ringa mig på telefon och han ringde mig direkt omedelbart efter att all kärlek stavaktivering har lyckats. detta kan hända med någon om du tror att prova idag. Jag är väldigt nöjd med min familj tillsammans eftersom jag gör alla åtgärder för att få honom tillbaka. Jag älskar min man så mycket, jag var redo att göra allt mänskligt möjligt för att få honom tillbaka till mig. vi har båda framtiden tillsammans och jag kan inte släppa honom. Idag är jag väldigt glad att jag har honom mycket nära mig just nu med mer kärlek och förtroende för vårt kärleksförhållande mer än någonsin tidigare. Allt tack till Dr.oduduwa kärlekstempel för brådskande lösning för att få tillbaka ex kärlekspartner. han hjälper dig att lära dig och utveckla bättre sätt att hantera de frågor som står i vägen för dina kärlekslivsmål.
    kommunicera e-postmeddelande till Dr.Oduduwa nu dr.oduduwaspellcaster@gmail.com

    ReplyDelete
  7. Jag har mycket glädje och spänning i mig, jag är torpey clare, varit lycklig med mitt äktenskap, inte förrän min make började lyssna på skvaller om att jag inte var trogen mot våra äktenskapliga löften, jag försökte få honom att förstå att de var skvaller och lögner, men han förlorade kärleken, förtroendet och förtroendet för oss. Så vi blev nagande par och ansökte sedan om skilsmässa, senare blev vi separerade. år efter vår skilsmässa försökte jag leva ett normalt liv utan honom men jag kunde inte, så jag började en strävan efter att få tillbaka min ex man, då jag hänvisades till, BaBa ogbogo en stor och mycket andlig man som kastade en älskar stava på mig och fick min EX att återvända till mig. Jag är överväldigad, så jag släpper hans kontakt här för dem som har problem med äktenskap och äktenskap, så att han kan hjälpa till med bra verk. E-post: greatbabaogbogotemple@gmail.com. Eller hans whatsapp-nummer ... +2349020168697. Ta kontakt med honom, se hur stor och kraftfull han är. Hjälper också i dessa frågor ...

    (1) Sluta skilsmässa.
    (2) End Barrenness.
    (3) Lycka till stava.
    (4) Äktenskapspell.
    (5) Bli av med andliga problem.

    ReplyDelete