Tuesday, February 18, 2020

Avanzas nya

Tänkte återigen ge en blänkare till Avanzas nya sidor. Hoppas någon från Avanza har hittat min blogg!

Här kommer ett klockrent exempel på hur det slösas med värdefullt skärmutrymme på de nya sidorna och som därmed mest irriterar:


Varför ska driftmeddelande (som varit samma i ca 3-4 veckor eller mer) samt 'Hitta svaret på din fråga direkt' uppta så här mycket plats. Det största enskilda felet Avanza har gjort (som så många andra websidor gör) är att alltid räkna ALLA som förstagångsbesökare. Jag och alla andra frekventa användare vet om dessa saker nu, jag behöver inte påminnas om detta varje gång.

Så förslag till Avanza för att återigen ge lite lyx till alla hägrande och befintliga PB kunder:

Lansera nya och funktionella 'nya sidor' som ser speciella ut för PB kunder som vill ha funktionalitet och smidighet framför all luft och onödigt lull-lull. PB kunder i synnerhet har väl haft tillräckligt lärotid och behöver inte nybörjar-looken.

Kalkyl ska (idag?!) sätta upp ett Nordnet konto också. Har hört om en del förträffligheter där Nordnet slår Avanza ordentligt på fingrarna, t.ex. aktielåneprogrammet samt att köpa in vissa (?) ETF:er utan courtage (!!!?). Avanza slösar massor med pengar på nya sidor och annat trams och borde sätta in stöten på mervärde för sina kunder, det är väl ändå de de ska leva av tänker Kalkyl?!...


8 comments:

  1. Bra att du kommer med förslag Kalkyl. En speciell PB sida skulle vara något :D Som du skriver är det ju inte bara nya kunder som använder Avanzas sidor. Själv var jag nöjd med deras gamla sida och tyckte inte man behövde förnya sig så mycket. Istället borde man fokusera på sina brister. Tex att kunderna ska få tillbaka all källskatt. Eller ett bättre ETF utbud eller erbjuda en bättre valuta växlingsavgift vid utlandshandel.

    Mvh Slimis

    ReplyDelete
  2. Hej Slimis! Jag kan bara instämma, det är tråkigt när företag hela tiden ska "förbättra" utseende på allting utan att någon egentligen önskat det. Bättre att trimma in sina produkter och gradvis förbättra än att riskera att det mest blir pannkaka av allting vilket ju Avanza lyckats med...

    ReplyDelete
  3. Ja vissa saker har inte blivit bättre med det nya gränssnittet. Jag hoppas dock på att den nya översikten ska innehålla mer funktionalitet än den gamla, så där är jag försiktigt hoppfull och positiv. Dock saknas belåningsgraden i diagrammen, förstår inte varför de väntar med en sån sak. Detta hade jag dock helst velat se i en "dashboard" där man kunde kombinera widgets från alla flikar och sidor som man ville. Precis som du säger är det nu ett evigt hoppandes mellan olika sidor. Jag blev riktigt störd när jag inte hittade meddelandena. Dessa kunde man innan se direkt där uppe, nu fick man gå in på sin profil och fliken meddelanden. Märkligt. Man brukar sträva efter att minimera musklick...

    ReplyDelete
  4. Hallå Snålgrisen! Angående meddelanden a la jag ett förslag direkt när nya lanserades men det hamnade väl i den stora feta papperskorgen där de flesta verkar hamna... Urkorkad placering. Jag är i stort sett helt uppgiven på hur dåligt allt blivit, tyvärr. Att belåningsgraden mer eller mindre döljs på olika ställen och sätt är nog medvetet... Djup suck.

    ReplyDelete
  5. Minimera musklick skolan är inget för nya..................

    ReplyDelete
  6. Att ta till sig feedback o fixa till saker verkar inte heller vara nåt för nya........ De blev ju årets bank 18 o 19.

    ReplyDelete
  7. Har inte Avanza som huvudbank längre, utan det blev Nordnet när jag flyttade bolånet dit.

    Tycker också nya Avanza är rörigt. Men anledningen till de många musklicken tror jag vara marknadsföring av mertjänster, tex när den visar hur mkt som är tillgängligt för köp inkl belåning.

    Nya Nordnet blir bättre och bättre och nu har jag inte klickat över till gamla Nordnet på ett bra tag (man kan klicka sig mig mellan nya och gamla).

    ReplyDelete
  8. Så nya Nordnet har alltså lyckats förbättra något?! Otroligt, även här har alltså Avanza något att lära.

    ReplyDelete