Wednesday, April 29, 2020

2.8 mkr - 2:a gången




Idag gick portföljen över, för andra gången, 2.8 mkr och det måste som vanligt uppmärksammas med ett litet inlägg!

Då det varit riktigt bistra och omskakande tider under en längre tid är det extra roligt att kunna skriva ett sådant här inlägg! Det finns ännu en anledning till inlägget och det är att portföljen har dopats ordentligt under nergången, jag investerade ganska mycket under börsnedgången och därför är det inte längre samma portfölj som har nått 2.8 mkr. Jag ligger alltså fortfarande en hel del back även om det börjar att ljusna betydligt. Då många inköp gjordes under hektiska och psykologiskt jobbiga dagar så har belåningen åter ökats. Jag reallokerade i mina tillgångar och det var rejäla belopp som skyfflades in under nergången. Om dessa belopp skulle räknas ifrån ligger alltså portföljen fortfarande back, det måste den ju naturligtvis göra eftersom då förra gången 2.8 mkr nåddes, 2020-02-19, stod OMX30 i 1902 och idag, 2020-04-29, när det ånyo nåddes står OMX30 i 1599 när detta skrivs. Det slumpade sig så att när jag gjorde avläsningen (gäller att sno på innan OMX30 åter faller) så låg portföljvärdet exakt på (med 4 värdesiffror) samma värde som förra gången vilket var 2.802 mkr, osannolikt men 100% sant! Arbetsvärdet har stigit betänkligt (beror ju på ökad belåning).

Jag redovisar siffrorna som rådde 2020-02-19 inom parentes nedan:

  • 2020-04-29 (2020-02-19)
  • OMX30 på 1599 (1902)
  • Portföljvärde 2.802 mkr (2.802 mkr) 
  • Arbetsvärde 3.260 mkr (2.968 mkr)
  • Buffert 50 tkr (22 tkr)
  • Belåning 14.0% (5.6%)


Jag skrev så här 2020-02-19:

Äventuellt spräcktes någon slags psykologisk gräns när börsen både nådde och gick över OMX30 indexet på 1900.

Det var nog precis det som hände och sen tog det inte lång tid innan vi seglade ordentligt söderut (nedåt) med Covid-19 som första drivfaktor och vinsthemtagningar som den andra.

Ett av de roliga inköpen var tyska Allianz som sjönk under lång tid och gick från 230 euro/st ner till 120 euro/st, då slog jag till och nu idag ligger den på 174 euro/st. Jag köpte först 10 st men 20 minuter senare eller nåt ägde jag 20 st. Jag hade haft Allianz under lupp i nästan 2 månader innan detta tillfälle uppenbarade sig, är väldigt glad att jag lyckades ta in den på i stort sett lägsta kursen.

I dag kliade det i köpfingret men jag ska försöka att låta bli fram till nästa lön, det känns väldigt skönt att åter ha en buffert att prata om. När Allianz köptes in tillsammans med en mängd andra aktier fanns inga pengar alls att tillgå och kreditenräntan gick över från 1% till 2% och sen mot 3.87%. Då gjorde jag, enligt plan skall tilläggas, lite omallokeringar och tog ner krediten igen till först 2% och sen 1% vilket helt klart känns mycket bättre.

Det var extremt tufft under den kraftiga nergången men på något vis kände jag mig trygg i vad jag gjorde eftersom jag höll mig till min grundplan. Kommer en liknande nergång igen måste jag ta det lite lugnare. Det finns fortfarande god marginal till relativt kraftiga omallokeringar ytterligare en gång men tror att jag inte ska välja den vägen.

I mitt förra inlägg skrev jag lite om att det allra tuffaste inte har handlat om varken portföljvärde, omallokeringar, skyfflande av sjuka summor pengar utan det har handlat om förändrade spelregler. Förändrade spelregler godkänns inte i något spel under pågående spel men i investeringsvärlden var det tydligen helt plötsligt ok att politikerna lade sig i huruvida företag bör/ska/få betala ut lön till sina aktieägare. Denna soppa med indragna utdelningar, inställda bolagsstämmor, halveringar av utdelningar o.s.v. har varit bland det jävligaste jag upplevt. För egen del har extremt mycket tid lagts på planering och åter planering, beräkningar fram och tillbaka, beslut har fattats baserade på de fundamenta som funnits tillgängliga o.s.v och sen så plötsligt så förändrades väldigt mycket över en natt eller två. Ett bolag köps ju in p.g.a potentiell värdeutveckling, utdelningar, utdelningstillväxt, ja kort och gott på deras förmåga att generera kapital tillbaka till investeraren, Det tog hårt och det tär fortfarande. Jag hyser ingen förhoppning alls om att utdelningar i höst ska dyka upp, blir självklart överlycklig om de så gör men...

Detta inlägg var för mig väldigt viktigt att skriva och hoppas att många andra i alla fall kan få någon glädje i det också!



No comments:

Post a Comment